– Virksomheter bør ha en klar strategi for deling av data

Stian Oddbjørnsen (t.v.) og Jone Stakkestad i aksjon under Kluge Offshore summit 2018.

Senioradvokat Stian Oddbjørnsen i Kluge mener bedrifter kan få mye ut av å dele informasjon med hverandre, men mener strategien for dette må være helhetlig og ikke endres fra sak til sak.

STAVANGER: Databeskyttelse var blant temaene som kom opp under Kluge-konferansen Offshore summit 2018 onsdag. Hele 240 påmeldte deltagere hadde funnet veien til arrangementet som fant sted på Clarion hotell i Stavanger. Kluge offshore summit er et årlig bransjeseminar i Stavanger rettet mot oljeindustrien, og er en arena for meningsutveksling, nettverksbygging og faglig oppdatering.

På programmet sto blant annet administrerende direktør Kristin Færøvik fra oljeselskapet Lundin, og senioradvokat Jone Stakkestad og assosiert partner Stian Oddbjørnsen fra Kluge advokatfirma.

Konfidensiell informasjon

Et av temaene Kluge advokatene snakket om var hvor vidt aktørene i oljebransjen i større grad bør dele informasjon seg imellom.

– Jo mer man deler, jo mer utvikling får man på et høyere nivå. Men det er klart at det er en utfordring med tanke på konfidensiell informasjon. Dette bør ikke endres fra avtale til avtale. Virksomheter bør ha en klar strategi for hvordan de skal beskytte eller dele dataene sine, sa Stian Oddbjørnsen, som også pekte på kriterier for å mislykkes – og lykkes med IT-prosjekter.

– Høy grad av kundeinvolvering, god kundekontroll, og at kunden tar stor grad av ansvar, har vist seg å være suksesskriterier, fastslo Oddbjørnsen.

Les også: Advokatfirmaene i Stavanger lykkes tross oljekrisen