Fra venstre: Muhammad Saqib Rizwani, Farooq Ansari og Veronica Viktil.

Nytt advokatkonsept: Anslår kundens sannsynlighet for å vinne i prosent 

Insa advokater har også innført makspris pr. oppdrag, og planlegger å vokse fra åtte til femten medarbeidere i løpet av 2024.

Publisert

Gratis førstegangssamtale som følges opp av et forslag til hvordan en sak kan løses. Maksprisgaranti pr. oppdrag. Bruk av sannsynlighetsmodell som angir klientens prosessrisiko i prosent, og flat timepris: Dette er noen av virkemidlene som Insa advokater i Oslo har tatt i bruk i sin advokatpraksis.

- Vi liker å si at Insa advokater er «jussbuss på steroider». Vi har satt oss store mål. Vi skal hjelpe flest mulig på enklest mulig måte, og være verdens beste arbeidsplass for advokater. Insa ønsker å bli det advokatfirmaet som folk tenker automatisk på når de trenger hjelp, sier Farooq Ansari.

Han grunnla firmaet i fjor høst.

- Jeg opplevde at mye fokus på fakturering gjorde at kunden og kundens behov ikke alltid ble sett, og terskelen for å ta kontakt med advokater virket skyhøy. Ved å starte for meg selv, fikk jeg muligheten til å bruke jussen i arbeid for og med mennesker i større grad, og ta vare på det menneskelige aspektet i arbeidet. Det har til tider vært veldig tøft, men helt klart verdt det, sier han.

Sannsynlighetsmodell

For å fremme forutsigbarheten hos kundene, har advokatfirmaet valgt å ta i bruk det de kaller en sannsynlighetsmodell. Ved hjelp av denne modellen får klientene oppgitt sjansen for å vinne i sin sak.

- Det handler om å bruke et språk som kunden forstår. Juridiske begreper som «overveiende sannsynlig» og «prosessrisiko» sier ikke så mye for folk flest. Prosenttall, derimot, er enklere å forstå. Derfor bruker vi tall når vi skal formidle sjansene for å vinne saken, sier Ansari.

Prosenttallene er estimater basert på data fra tidligere saker, kombinert med subjektive, kvalitative vurderinger, forteller han.

- Men målet er å gjøre dette helautomatisk etter hvert, sier Ansari.

Makspris på oppdrag

Insa opererer med makspris på oppdrag.

- Prisgarantien er veldig viktig for oss. Økonomi er ofte et hinder for å be om hjelp, og da er det en trygghet for kunden å vite hva det maksimalt vil koste. En makspris gir kunden forutsigbarhet, sier Ansari.

- Kundene i vårt segment har sjelden erfaring med advokattjenester, og vet derfor ikke hva det koster. Dette ønsket vi å gjøre noe med. Vi lanserte først gratis og uforpliktende førstegangssamtale, og nå gjør vi det enda enklere. Etter samtalen skal alle få et forslag til hvordan en sak kan løses med en maksprisgaranti.

Advokaten forteller at Insa aldri gjør unntak fra prisgarantien. Når de først har oppgitt en makspris, forholder de seg til den.

- Det er viktig at kunden har forutsigbarhet. Derfor er det vi som tar kostnaden dersom saken innebærer mer arbeid enn hva vi hadde lagt til grunn. Samtidig tjener også kunden på dette om vi bruker mindre tid. Makspris betyr bare at et oppdrag aldri kan koste mer enn det, sier han.

Flat timepris

Advokatfirmaet har satt en flat timepris på to tusen kroner inkludert merverdiavgift for sine tjenester. 

- Vår pris skal aldri gå på bekostning av kvaliteten i leveransene våre. Kundene våre skal være helt trygge på at de får minst like god kvalitet hos oss som andre steder, uavhengig av pris. Vi skal selvsagt ikke gå så langt ned i pris at det går på bekostning av viktige strategiske satsninger, eller betingelsene til våre ansatte, sier han.

- Må bli mer menneskeorienterte

I Tilsynsrådet er firmaet registrert med fire advokater. Totalt har firmaet nå åtte medarbeidere. Neste måned vil tallet være elleve. Planen er å bli femten i løpet av 2024. 

- Det er et stort problem at mange vegrer seg for å ta kontakt med advokater. Mannen i gata tror det koster penger bare å ringe til en advokat. Slik er det jo ikke, men det er oppfatningen. Derfor drøyer mange for lenge med å ta den telefonen, sier Ansari. 

Han mener at advokater bør bli mer menneskeorienterte. 

- De kler seg ofte i lik drakt, alle firmaene ser like ut på hjemmesidene, og folk får følelsen av at advokater sitter på en pidestall. 

Jobbet med kundereisen

- Våre undersøkelser viser også at folk synes det er skummelt å snakke med en advokat. Det oppleves fremmed, stort og dyrt. I møtet med loven og rettssystemet er det fort gjort å føle seg liten og maktesløs, og for noen er det rett og slett skremmende.

- Nettopp derfor har vi valgt å gi Insa en mer folkelig profil, samtidig som vi ivaretar troverdigheten og profesjonaliteten. Vi vil fortelle folk at vi først og fremst er mennesker som lever for å hjelpe andre mennesker som trenger det, gjennom vår jusskunnskap, sier Ansari.

- Dessuten har vi jobbet mye med kundereisen vår. En kunde som tar kontakt med oss skal føle at det er enkelt og forutsigbart fra første kontakt, hele veien gjennom saken, og til siste faktura er betalt.

Powered by Labrador CMS