Meninger
Hvordan kan advokater ta hensyn til andre menneskers følelser?
– Å være emosjonsbevisst innebærer ikke alltid å vise mest mulig forståelse og empati, men om å vite når man skal gjøre hva. Vi mener det er på tide å løfte frem emosjonsforståelse som en del av advokatens faglige utvikling, skriver advokat Line Gjerstad Tjelflaat og Jan Reidar Stiegler.
Line Gjerstad Tjelflaat og Jan Reidar Stiegler
Foto: Veronika Stuksrud (Fotova) / Cecilie Bannow
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
I Advokatbladet 17. oktober sier Stephan Jervell
og John Christian Elden at advokater må lære seg å ta hensyn til andre
menneskers følelser. Vi er enig i dette.
I en tid der konflikter ofte eskalerer
og rettsprosesser blir langvarige og belastende, er det viktig å stille
spørsmålet: Kan advokaten gjennom økt forståelse av emosjonenes rolle bidra til
mer humane og bedre rettslige prosesser, i tillegg til å redusere den
emosjonelle kostnaden ved å stå i en tvist?
Hvorfor eskalerer
konflikter?
Mange juridiske konflikter preges av maktesløshet,
frykt og rigiditet for mennesket som står i konflikten. Når mennesker opplever
trusler og avmakt, svekkes evnen til å forstå og ha medfølelse med andre, i
tillegg til at man blir mer rigid i å forsvare seg selv.
I slike situasjoner
kan advokaten – med sin symbolske og reelle makt – enten virke eskalerende på
konflikten, eller fasilitere en prosess som forhindrer eskalering og reduserer
frykt og avmakt. Advokaten kan ha stor betydning for både part, motpart og den
videre prosessen.
Teaterstykket Prima Facie viser
ekstremvarianten av dette, hvor en forsvarsadvokat regelrett smadrer den en
gang så sterke og fremgangsrike advokaten som nå er fornærmet i en
voldtektssak. Stykket belyser hvordan en rettsprosess kan forsterke avmakt og
bli en ny traumatisk hendelse.
Også andre saker enn alvorlige straffesaker kan
involvere sterke følelser for partene i konflikten. Alle som har bistått i en
arbeidsrettssak, en foreldretvist, en aksjonærtvist eller en betent nabokonflikt
vet hvor mye dette kan påvirke partene.
Vi opplever ofte at parter i en
tvistesak blir sykemeldt over lengre tid. Dette påfører både samfunnet og
enkeltmennesket store kostnader. I tillegg reduserer denne type konflikter
omsorgsevne overfor seg selv, familie og andre relasjoner. Konflikten kan lett
eskalere og bli altoppslukende og ødeleggende for partene.
– At noe er lov betyr ikke at det er lurt
Advokaten har et krevende og komplisert ansvar.
Først og fremst skal advokaten ivareta egen parts interesser. I tillegg har advokaten
et visst ansvar for å ivareta de emosjonelle og relasjonelle betingelsene for
motparten og saken i sin helhet.
Advokatloven slår fast at advokaten skal
opptre i samsvar med god advokatskikk. I dette ligger blant annet at advokaten
skal opptre saklig og korrekt, og unngå opptreden som er egnet til å skade
profesjonens og yrkets anseelse. I praksis skal det imidlertid mye til før
denne terskelen anses brutt, og det aksepteres en relativt hard linje mot den
andre part. At noe er lov, betyr likevel ikke at det er lurt. Som advokater har
vi ikke bare et juridisk ansvar, men også et visst relasjonelt ansvar.
Advokater er ikke og skal ikke være terapeuter,
men de er mennesker som møter andre mennesker i krise – ofte en av dem som står
tettest på. Ved å ha emosjonell bevissthet og fokus på å utvikle empatiske
ferdigheter kan advokatene bidra til å dempe konflikter uten å kompromittere
klientens interesser. Dette kan også bidra til bedre forhandlingsgrunnlag, og
dermed bedre forlik for egen klient.
– Kan legge til rette for emosjonell trygghet
To redde og maktesløse personer som opplever å
kjempe for sin eksistens er en potent oppskrift for konflikteskalering,
dehumanisering og destruktivitet. Emosjonell kompetanse handler blant annet om
å forestille seg hvordan motparten opplever situasjonen, å være autentisk og
respektfull, å anerkjenne motpartens opplevelse selv når man er uenig, og å
velge tidspunkt og tone med omtanke.
Vi advokater kan ikke fjerne den emosjonelle
belastningen av å stå i en rettslig konflikt, men med økt emosjonell bevissthet
kan vi legge til rette for at både egen part og motparten opplever størst mulig
grad av emosjonell trygghet og minst mulig maktesløshet. I slike situasjoner
kan advokatens rolle ha stor betydning for den emosjonelle opplevelsen og
videre prosess.
Når advokaten vil få unna noe før ferien, er det en mottaker
som kanskje får ferien ødelagt av akkurat dette brevet. Slike hendelser, en formell
formulering eller hard tone i et møte, kan trigge sterke fryktresponser. I
tillegg til den emosjonelle belastningen kan slike responser gjøre det
vanskeligere for partene å finne konstruktive løsninger.
Når empati virker – og når
den ikke bør brukes
I forhandlingssituasjoner som arbeidsrettssaker,
tvister i forretningsforhold, nabotvister eller foreldrekonflikter kan en
emosjonsbevisst væremåte hos advokaten ha stor effekt – hvis man bruker den
riktig. I grove maktsaker, som overgrep eller vold, kreves en annen tilnærming.
Her må advokaten ofte være en tydelig beskytter av den som er fornærmet.
Å være
emosjonsbevisst i rollen som advokat innebærer ikke alltid å vise mest mulig
forståelse og empati. I stedet handler det om å vite når man skal gjøre hva og
til hvilket formål. I noen saker kan det innebære å stå tydelig opp for en
part, mens det i andre kan innebære å møte en motpart med forståelse og empati.
Poenget vårt er altså ikke at advokaten skal innta
rollen som terapeut for partene i konflikten, eller at man ikke kan stille
krevende spørsmål. Poenget vårt er at ved å være bevisst på egen påvirkning kan
advokaten i større grad vurdere hva som er en hensiktsmessig tilnærming i den
konkrete saken.
Veien videre
Vi mener det er på tide å løfte frem
emosjonsforståelse som en del av advokatens faglige utvikling. Dette kan skje
gjennom opplæring, tverrfaglig samarbeid og forskning. Ved å integrere mer innsikt
fra psykologi kan vi bidra til mer humane, effektive og bærekraftige
rettsprosesser. Det trenger ikke å være en motsetning mellom egen klients
interesser og å hensynta den andre parts følelser.