internasjonal tvisteløsning

Wikborg Rein bistod til seier i internasjonal flysak verdt over 4 milliarder dollar

Etter seier i den prinsipielle Russian Aircraft-saken, deler Wikborg Reins London-team hovedpunktene i dommen. De gir også innblikk i hvordan de jobber med langvarige tvister på tvers av landegrenser.

Sindre Myklebust, Gillie Belsham og Shawn Kirby.
Publisert Sist oppdatert

– Dette er en prinsipielt viktig og svært kompleks sak med betydning langt utover luftfart, sier advokat Sindre Myklebust ved Wikborg Reins London-kontor.

Et internasjonalt team fra Wikborg Reins kontorer i London og Oslo representerte «all risks»-forsikringsselskapene som nylig vant frem i den såkalte Russian Aircraft-saken, behandlet av den engelske Commercial Court. 

Kjernegruppen besto av syv London-baserte advokater som arbeidet kontinuerlig med saken, støttet av kolleger fra begge kontorer over en lengre periode. I tillegg til hovedprosessen i England, bisto teamet også i tilknyttede rettsprosesser i Irland og USA.

Milliardtvist om russiske fly

Bakgrunnen for saken var nær 150 passasjerfly eid av vestlige leasingselskaper som ble værende i Russland etter invasjonen av Ukraina og innføringen av omfattende sanksjoner. 

Etter det ble ulovlig å lease fly til russiske operatører, krevde eierne å få flyene tilbakelevert. Da dette ikke skjedde, hevdet de at flyene var tapt, og krevde erstatning fra sine forsikringsselskaper.

Den omfattende rettsprosessen ble ført som én samlet sak og omfattet seks separate krav med en opprinnelig verdi på over fire milliarder amerikanske dollar. Retssaken strakte seg over tolv uker og involverte 24 vitner, 14 sakkyndige, mer enn 50 barristers og 13 advokatteam.

«All risks» eller «war risks»?

Kjernen i saken var hvilken forsikring som skulle dekke det påståtte tapet. Var det «all risks»-forsikringen, som gjelder ved generelle skader og tap, eller «war risks»-forsikringen, som dekker tap knyttet til krig, politiske inngrep og statlige handlinger. Retten måtte ta stilling til om det faktisk forelå et tap, hva som i så fall forårsaket det, og hvilken dekning som eventuelt ville være aktivert.

Et sentralt rettsspørsmål var om flyene kunne anses som «tapt» etter engelsk rett, selv om de ikke var fysisk ødelagt. Engelsk rett åpner for at tap kan oppstå både ved fysisk ødeleggelse og ved varig fratakelse av eiendelen, og dommen bekreftet at et tap vil foreligge dersom eiendelen er permanent utilgjengelig for eieren.

– Dommeren viet betydelig tid til dette spørsmålet og konkluderte med at et fly anses som tapt dersom det, basert på en sannsynlighetsovervekt, er permanent utilgjengelig for eierne. Det kreves ikke absolutt sikkerhet, sier Gillie Belsham, som ledet Wikborg Reins internasjonale juridiske team fra London.

– Hele avgjørelsen gir viktig juridisk veiledning om spørsmål som tap og risiko, og setter presedens også utenfor luftfartsforsikring, sier hun.

Russisk eksportforbud

Retten la avgjørende vekt på at russiske myndigheter hadde innført Government Resolution No. 311, et regjeringsvedtak som forbød eksport av blant annet passasjerfly og flymotorer. Ifølge dommeren utgjorde dette et effektivt hinder for tilbakelevering av flyene, og var den utløsende årsaken til det påståtte tapet.

– Retten slo fast at det var en regjeringsbeslutning som forårsaket tapet, og ikke en kommersiell beslutning fra flyselskapene. Dermed ble «war risks»-forsikringen aktivert, og kravene mot «all risks»-selskapene avvist i sin helhet, sier Myklebust.

– Selv om det fantes unntak i den russiske lovgivningen, slo dommeren fast at det i realiteten var et eksportforbud. Det gir viktig rettslig veiledning og presedens, også utenfor luftfartssektoren, forteller Belsham.

Skille mellom politisk og myndighetsdrevet risiko

Dommen inneholder en grundig analyse av skillet mellom «political perils» og «government perils» i engelsk forsikringsrett. Ifølge retten regnes statlige tiltak som fremmer egne strategiske interesser som myndighetsrisiko, og ikke som politisk risiko, noe som innebærer at slike hendelser dekkes av war risks-forsikringen.

– Dette gir verdifull veiledning langt utover engelsk jurisdiksjon. Mange globale forsikringsavtaler, særlig innen shipping, luftfart og offshore, er ofte skreddersydde, men bygger likevel på standardvilkår fra det engelske markedet, sier Belsham.

– På samme måte som dommeren blant annet viste til rettspraksis fra USA, vil denne avgjørelsen sannsynligvis bli vist til i lignende tvister verden over, legger Shawn Kirby til, partner ved Wikborg Reins London-kontor.

Internasjonalt samarbeid og komplekse prosesser

– Mer generelt, store og komplekse saker, er det avgjørende å ha et solid team med riktig kompetanse og kapasitet. Man trenger et tyngdepunkt i den jurisdiksjonen saken føres i, med tilgang til folk med riktig kaliber og erfaring. Teamet må etableres raskt og være robust nok til å håndtere oppgaver over lang tid, sier Belsham.

Hun understreker også betydningen av struktur og ledelse.

– Slike saker varer gjerne i flere år og krever utholdenhet og høy ytelse over tid. Dette handler ikke bare om antall personer, men om evnen til å kombinere spesialisert ekspertise med operasjonell presisjon.

Myklebust fremhever også viktigheten av å bevare det overordnede perspektivet på tvers av teamet gjennom hele forberedelsesfasen.

– Når man jobber med isolerte juridiske spørsmål, er det lett å miste oversikten, særlig for de mindre erfarne advokatene. Jevnlige møter gjør det lettere å se sammenhengen i sakskomplekset, og er helt avgjørende, sier han.

Samhandling og prosjektstyring

Belsham påpeker at det krever bevisst innsats å unngå at advokatene i teamet jobber for isolert. 

– Når folk forstår hvordan deres arbeid passer inn i helheten, reduseres risikoen for feil, og læringseffekten øker. Dette er særlig viktig for yngre advokater, sier hun. 

– Når teammedlemmer forstår hvordan arbeidet deres inngår i helheten, styrkes den samlede forståelsen, og læringsutbyttet blir langt bedre. Det er viktig for alle involverte, men særlig yngre advokater.

Prosjektstyring er en sentral del av arbeidet, men noe advokater sjelden er formelt opplært i. Kirby forteller at teamet derfor bruker prosjektverktøy aktivt for å sikre kvalitet og kontroll. 

– I komplekse prosesser må advokater ofte tre inn i en prosjektlederrolle. Da er digitale styringsverktøy helt avgjørende for å få oversikt og ta gode beslutninger, sier han.

Samspill mellom solicitors og barristers

Et særtrekk ved det engelske rettssystemet er rollefordelingen mellom solicitors og barristers i saker for de engelske domstolene. Barristers og solicitors utformer saken i fellesskap, der barristers fører saken for retten, mens solicitors forbereder og koordinerer prosessen, håndterer bevis, har kontakt med sakkyndige og vitner, og gir løpende rådgivning til klientene. Samspillet mellom disse rollene er avgjørende.

– En av styrkene ved det engelske systemet er at klient og solicitor kan skreddersy rådgiverteamet til den enkelte saken. Man står fritt til å hente inn ulike barristers basert på faglig spesialisering, tidligere erfaring og hvordan de passer inn i teamet, sier Kirby.

– Vår jobb som solicitors er å sikre at barristerne har alt de trenger for å prestere best mulig i retten. Det handler ikke bare om fakta og bevis, men om struktur, trygghet og tillit. Et godt samarbeidsklima gir bedre forberedelser og bedre resultater i retten.

Klientrelasjoner som nøkkelfaktor

I langvarige og ressurskrevende saker kan kvaliteten på samarbeidet med klienten være avgjørende. God dialog og tett samarbeid bidrar til effektivitet og gjør det mulig for det juridiske teamet å konsentrere seg om sakens kjerne.

– Når samarbeidet flyter godt, reduseres distraksjoner, og alle kan fokusere på de juridiske hovedspørsmålene. Det gir mer effektiv fremdrift og bedre resultater, sier Kirby.

Å forstå klientens forventninger er også en viktig del av suksessfaktoren, særlig i saker av denne størrelsen og kompleksiteten, mener Belsham.

– Når klientene forstår hva som kreves av tid, ressurser og strategisk innsats, blir samarbeidet både mer effektivt og mer givende. Det gir oss også mulighet til å bygge en mer robust og fremtidsrettet strategi, sier hun.

Les den 230 siders avgjørelsen i sin helhet her.

Powered by Labrador CMS