Lite å si på utsikten fra Thommessens nye takterrasse i Oslo.

Slik vil Thommessen lage fremtidens advokatkontor

Åpent landskap, over åtti møte- og stillerom og valgfritt hjemmekontor to dager i uken er blant tiltakene som skal gjøre Thommessen bedre rustet for tiden etter pandemien.

Publisert Sist oppdatert

– Med det nye bygget vi ønsker vi å skape sterkere relasjoner oss imellom og med våre klienter, sier managing partner Sverre Tyrhaug i Thommessen.

Vi møter ham i firmaets splitter nye lokaler i Via-bygget i Vika i Oslo.

- Vi skal sørge for å kommunisere bedre, bli mer kjent med hverandre, og sikre en raskere onboarding av nyansatte, sier Sverre Tyrhaug til Advokatbladet.

Bedre kommunikasjon

I lokalene er det blitt plass til en stor åpen kafé som drives av =Oslo, der medarbeidere og klienter kan møtes for en kopp kaffe eller en matbit, et sted han ønsker skal bli et samlingspunkt for de over to hundre medarbeiderne.

– Før hadde ikke alle så god oversikt over medarbeidere i de forskjellige avdelingene. Nå møter du noen fra ulike deler av firmaet eller våre klienter hver gang du tar en kaffe.

Han er ikke redd for at endringene skjer på bekostning av konfidensialitet og taushetsplikt.

– Man må bare være klar over at dette er et slags offentlig rom. Men det er jo det samme som i møtesentret, man kan møte klienter der også, sier Tyrhaug.

I forbindelse med flyttingen har Thommessen bestemt seg for å tenke nytt på flere områder.

– Ting forandrer seg, det har pandemien vist. Visjonen vår var å lage fremtidens advokatkontor. Vi skal ikke bare bytte adresse, men faktisk endre måten vi jobber på, og gjøre noe med organisasjonen, forklarer Tyrhaug.

I Thommessens nye lokaler er det funnet plass til et stort torg der medarbeidere kan møte både kolleger og klienter.

Mp i åpent landskap

Som en del av den nye strategien sitter nå alle i Thommessen i åpent landskap, også partnerne. Thommessens mål var å gjøre endringer nå som vil bli viktig i 2025 og i 2030.

– Alle har faste plasser, og kan være på jobb samtidig. Vi har også 80 interne stillerom, samtalerom og møterom som kan benyttes der det er naturlig. Vi gjør ikke endringene for å spare penger, men for å lage den beste arbeidsplassen. At vi endret «default» til åpent landskap gjør at de unge opplever at det er mye enklere å ta raske avklaringer nå enn det var. Istedenfor å gå fra plassen sin, og banke på et kontor for å spørre om noen har ledig tid, ser de nå med en gang om noen har et par ledige minutter.

Sverre Tyrhaug ved sine nye pult ved vinduet.

Han ser flere fordeler med å jobbe i åpent landskap også på egne vegne.

– Du tror at du med eget kontor sitter der uforstyrret, men det kommer jo folk inn til deg hele tiden. Når jeg setter meg på et stillerom nå, skjønner folk at jeg sitter der av en grunn. Da går ikke andre inn for å prate med meg, men sender heller en melding. Jeg tror dette er mye bedre løsning for å jobbe uforstyrret når man har behov for det.

Tyrhaug erkjenner at ikke alle har vært like positive til å miste kontoret sitt.

– Det er fordeler og ulemper med åpent landskap, og mange måter å gjøre det på. Vi har søkt tilbakemeldinger og har hatt brukerprosesser. Totalen av dette og arbeidet med lokalene gjorde at mange skeptikere ble omvendt allerede etter én dag, og det er stor entusiasme i organisasjonen rundt dette selv om noen fortsatt er sunt skeptiske. Totalt sett er det bred støtte, og det er deilig.

Thommessen har også funnet plass til et rikholdig bibliotek i de nye lokalene i Ruseløkkveien.

Likeverdig hjemmekontor

Før sommeren lanserte Thommessen 3+2, altså en ordning der de ser for seg at mange av de ansatte vil være på kontoret tre dager i uken, og kan velge å ha hjemmekontor to dager i uken.

– Vi får tilbakemeldinger på at det er svært verdifullt å ha den fleksibiliteten det gir, og samtidig ha et så attraktivt kontor at alle ønsker å være der mest mulig. Ingen her tvinges til å arbeide to dager hjemmefra, og jeg er trygg på at de fleste kommer til å komme på jobb minimum tre dager i uken, sier Tyrhaug.

For ham er det viktig at de som velger å jobbe hjemme et par dager i uken føler seg like involvert som dem som er på kontoret.

– Man hadde muligheten til å ta hjemmekontor før også, men det vi skal gjøre annerledes nå er at vi skal sikre at de som jobber hjemmefra eller fra et av våre andre kontorer blir akkurat like involvert som de på kontoret. Hvis man opplever at det å jobbe hjemmefra er negativt for karrieren, og at det skjer med dårlig samvittighet, så fungerer det ikke. Vi skal sørge for å kommunisere på samme plattform, og fremdeles blant annet bruke Teams mye.

Må vise ansatte tillitt

MP-en er spent på hvordan ting vil bli etter pandemien.

– Vi kan ikke si noe om kontorets fremtid akkurat nå, men det blir interessant å se hvordan det ser ut om noen måneder. Hvor mange fysiske møter blir det fremover? Hvor mye kommer hybriden til å slå inn?

Han er likevel sikker på at ansatte vil kreve mer fleksibilitet i fremtiden, slik de har hatt under pandemien.

– Vi jobber med smarte folk. Å si til folk at de må komme og levere et visst antall timer på kontoret, når man har alle verktøy for å kunne gjøre en like god eller bedre jobb hjemmefra eller andre steder, er neppe lurt. Dette kan påvirke motivasjonen til de ansatte også. Ansatte presterer bedre når de blir verdsatt og vist tillit, understreker Tyrhaug.

Selv om Thommessen nå endelig er på plass i nytt hus i Vika, er visjonen med å skape fremtidens måte å arbeide på bare så vidt i gang,

– Det er nå jobben starter, og det er nå vi skal realisere gevinsten av de nye lokalene, sier Tyrhaug.

Powered by Labrador CMS