Meninger
- Arbeidsmiljøloven vedtas heldigvis ikke på Aker Brygge
- Det er slett ikke uvanlig å høre jurister oppfordre andre til å ikke blande seg i jussen, skriver advokat Andreas C. Halse i en replikk til advokat Jan Fougner.
Andreas C. Halse er advokat i Elden. Han er tidligere fagsjef i Tankesmien Agenda og divisjonsdirektør i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Foto: Sturlason AS Polyfoto
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Det er et
sunnhetstegn at politikere har ulike syn på arbeidsmiljøloven.
«Rettsutviklingen
på arbeidsrettens område har ført til et for sterkt vern av ressurssterke
arbeidstakere. Dette går på bekostning av bedriftenes konkurransekraft,» sier Jan Fougner til Advokatbladet.
Han mener at «partene må være i
førersetet for utviklingen på området», og at politikerne og Høyesterett de
siste tjue årene har «blandet seg for mye, og skapt en ubalanse i regelverket».
«Bland dere
mindre» inn i arbeidsretten, er Wiersholm-partnerens oppfordring til
Høyesterett og norske politikere.
- Ikke uvanlig å høre
Lest i beste
mening er Fougners poeng at dagens arbeidsmiljølov gir arbeidstakere for sterkt
vern. Løsningen er at de folkevalgte må tre tilbake og i større grad la
arbeidslivsorganisasjonene – altså partene – styre rettsutviklingen.
Det er slett
ikke uvanlig å høre jurister oppfordre andre til å ikke blande seg i jussen.
Fougner tar det likevel til et nytt nivå når han ber landets lovgivende
forsamling om å holde seg unna arbeidsmiljøloven.
Fougner har
rett i at arbeidslivets parter har vært sentrale i utformingen av
arbeidsmiljøloven. Men grunnen til at vi i utgangspunktet trenger loven, er at
partene på den enkelte arbeidsplass ikke kan ordne alt seg imellom. Uten en
tydelig arbeidsmiljølov ville vi sett mer konflikt, flere streiker, og at den
enkelte arbeidstakers stilling ville variert enda mer ut ifra hvor vedkommende
jobber.
- Varige konfliktlinjer i norsk politikk
Det er
uansett ikke slik i dag at partene i arbeidslivet står uten innflytelse i
spørsmål om arbeidsmiljøloven. Tvert om er arbeidslivets organisasjoner
sentrale høringsinstanser når nye eller endrede bestemmelser utredes. Siden
arbeidsgivere og arbeidstakere tross alt har ulike interesser i en del saker,
er partene heller ikke enige om alt.
Ulike syn på
arbeidstakeres stillingsvern, innleieregler, retten til fast ansettelse eller
adgang til midlertidige ansettelser, er eksempler på varige konfliktlinjer i
norsk politikk. Dette vil neppe partene kunne enes om. Og det er uansett
Stortingets oppgave å balansere hensynene mot hverandre i lovverket.
Derfor er
endringer i arbeidsmiljøloven ofte noe av det første som skjer når det
politiske tyngdepunktet på Stortinget skifter. Initiativet til slike endringer
kommer ikke sjelden fra LO eller NHO.
- Fortjenestefullt å dele erfaringer
Fougner
oppfordrer Høyesterett og politikere til mindre innblanding i
arbeidslivspolitikken. Selv har han tydelige meninger om lovens utforming.
Fougner ønsker seg en endring av lovens formålsbestemmelse slik at den også
skal inkludere hensynet til bedriftens konkurransekraft.
Det står han fritt til
å mene, og følge opp gjennom innspill til partiene, stortingsrepresentantene,
arbeidslivets parter eller gjennom partsinnlegg i Advokatbladet.
Å være
misfornøyd med dagens rettstilstand er en ærlig sak. At advokater deler fra
sine erfaringer med hvordan lovgivningen virker i praksis, er også
fortjenestefullt. Men selv forretningsadvokater må finne seg i at det er
Stortinget som vedtar lover, og Høyesterett som tolker dem i siste
instans.
Heldigvis er
det folket – gjennom sine valgte representanter – som avgjør stillingsvernet
til norske arbeidstakere.