arbeidsrett
– Høyesterett og politikerne må blande seg mindre
Landets øverste domstol og folkevalgte politikere har skapt en ubalanse i regelverket på arbeidsrettens område, noe som hindrer norske bedrifters konkurransekraft, mener arbeidsrettsekspert Jan Fougner.
Jan Fougner under Arendalsuka i august.
Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen
Høsten 2024 la den europeiske sentralbanksjefen Mario Draghi
frem
Draghi-rapporten om europeisk konkurransekraft. Budskapet i rapporten var
tydelig: Europa må øke produktiviteten.
Hvis ikke Europa evner å bli mer produktiv, vil vi ikke kunne
finansiere vår sosiale modell, og vi vil måtte redusere noen, om ikke alle, våre
ambisjoner, heter det i forordet i rapporten.
Også i norsk sammenheng har spørsmålet om konkurransekraft
blitt viktig. I august publiserte NHO
en tilstandsrapport over norsk konkurransekraft. Funnet i rapporten viser
at også Norge står overfor utfordringer: Den økonomiske veksten har bremset
opp, og Norge har svakere økonomisk utvikling enn sammenlignbare land.
– Jeg tror det er gått opp for Norge at vi er på egen hånd,
og at vi må ha noe å leve av etter oljen. Dette gjør at vi må være
omstillingsdyktige, sier Jan Fougner.
På grunn av dagens regelverk, er denne omstillingsevnen
derimot vanskelig å få til i norsk arbeidsliv, mener han.
– Rettsutviklingen på arbeidsrettens område har ført til et
for sterkt vern av ressurssterke arbeidstakere. Dette går på bekostning av
bedriftenes konkurransekraft.
En blindsone
Fougner, som til daglig er partner i Wiersholm, deltok i
paneldebatten «Oppvarming til arbeidslivets toppmøte» på Arendalsuka. Hans
hovedbudskap var at politikerne må skifte fokus.
– Politikerne tenker i hovedsak på arbeidslivets
tilknytningsformer og arbeidstid som det som avgjør arbeidslivets
konkurransekraft. Dette mener jeg er en blindsone. For eksempel er den totale
andelen av innleie i det norske arbeidsmarkedet i dag én til to prosent, mens sju
prosent av arbeidstakerne er midlertidige ansatte. Resten er fast ansatte.
Hovedproblemet er at rettstilstanden som er skapt gjennom
regelverk og høyesterettspraksis pålegger arbeidsgivere så mange plikter at det
er vanskelig å få til forandring, mener han.
– Dette tror jeg ikke alle politikerne er klar over. Når jeg forteller om Nøkk-saken, hvor Stavanger kommune måtte helt til
Høyesterett for å slå sammen branntjenestene til brannbåten og brannbilen, blir
mange overrasket. I saken forelå det et opplagt rasjonaliseringstiltak, det var
rett og slett ikke nok å gjøre på brannbåten, likevel kom Høyesterett bare
under tvil til at sammenslåingen var grei.
Han viser videre til at Høyesterett nylig avsluttet
behandlingen av en sak hvor spørsmålet var om en avskjediget arbeidstaker
skulle vurderes for annet passende arbeid.
– Saken er et eksempel
på at det er vanskelig å korrigere ansatte, selv i en avskjedssituasjon. Dette
har lammet store virksomheter, sier han.
Vil ha arbeidslivslov
Fougner ga politikerne en klar beskjed da han sto på scenen:
Bland dere mindre!
– Norsk arbeidsrett
er skapt av at arbeidslivets parter har funnet løsninger. Partene må være i
førersetet for utviklingen på området. Slik har det vært bestandig, men de
siste tjue årene har både politikerne og Høyesterett blandet seg for mye, og
skapt en ubalanse i regelverket.
I likhet med hva Sverige gjorde i 2020, mener Fougner at det
må gjøres en vurdering av om det er behov for tilpasninger i arbeidsmiljøloven
slik at loven ikke bare er en arbeidsmiljølov, men også en arbeidslivslov.
– I dag er ikke
konkurransekraft et tema domstolene tar hensyn til i sine avgjørelser. Jeg
mener det er naturlig å diskutere om dette bør tas inn i formålsbestemmelsen i
arbeidsmiljøloven. Da vil domstolene også måtte balansere hensynet til
konkurransekraft, og ikke bare vern og miljø, i sine avgjørelser.