Meninger
– Strafferettspleien er i krise
Etterforskning, påtale og sanksjonering av mindre alvorlige lovbrudd bør overføres fra politi og påtalemyndighet til spesialetater for å øke effektiviteten, mener tidligere toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse.
Bjørn Røse
Foto: Bård Gudim
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Statistisk sentralbyrås publikasjon «Stadig færre lovbrudd blir oppklart» er dyster lesning. Publikasjonen forteller at antall
politianmeldelser som ble ferdig etterforsket i 2024 var 303.000.
Det er 120.000
færre ferdigbehandlede lovbrudd enn for 25 år siden, til tross for at antall anmeldelser
har økt. Det som er verre, er at bare 115.000 (38 prosent) av lovbruddene er oppklart.
Dette er den laveste oppklaringsprosenten noen gang.
Det som
mange mener er enda verre, er at blant de 188.000 uoppklarte lovbruddene blir
det stadig flere henleggelser på grunn av «manglende saksbehandlingskapasitet».
Økningen for denne kategorien var nesten førti prosent i 2024, og siden bestemmelsene
om «forholdsmessig ressursbruk» i straffeprosessloven ble endret i 2021, er antall
slike henleggelser doblet.
Og
situasjonen er faktisk enda verre enn det som fremgår av SSB-tallene, fordi 36.000
anmeldte lovbrudd, som tilnærmet alle henlegges, er holdt helt utenfor SSBs kriminalitetsstatistikk.
Oppsummert er
vår strafferettspleie rett og slett i dyp krise, og for undertegnede fremstår
det som lite forståelig at World Justice Project i oktober 2025 kåret
Norge til verdens nest høyest rangerte land når det gjelder «rettssikkerhet». Rettssikkerhet for hvem? I hvert fall ikke for husstander
og næringsliv som utsettes for lovbrudd.
– Unødvendig, ineffektivt og irrasjonelt
En viktig
årsak til problemet vi står overfor, er etter min vurdering at den norske
strafferettspleien ledes av Norges mest utdaterte og minst kreative departement;
nemlig Justisdepartementet.
En mer
objektiv beskrivelse av årsaken til at stadig flere politianmeldelser blir liggende
ubehandlet eller blir henlagt, ble formulert av politijuristene Vilde Bjerke Rieber-Mohn
og Hanna Kaplon i NRK Ytring.
De skriver: «En politiadvokat er involvert i alle straffesaker; alt fra å beslutte henleggelse, til å lede store og komplekse etterforskinger slik som Høiby-saken eller terrordrapet denne uken, i tillegg til å eventuelt føre saken for domstolen».
Her er vi
ved problemets kjerne. Det er nemlig både unødvendig, ineffektivt og irrasjonelt
at alle oppgaver innen strafferettspleien skal ligge til politi og påtalemyndighet.
Det man straks bør gjøre, er å flytte en rekke lovbud og oppgaver ut av
straffeloven og ut av straffesporet og over i skattelovgivningen, miljølovgivningen,
tollovgivningen, veitrafikklovgivningen, og så videre.
Samtidig bør
man overføre deler av politiets etterforskningsoppgaver til Skatteetaten,
Tollvesenet, Vegvesenet, Datatilsynet, Miljødirektoratet, Mattilsynet og andre
egnede spesialetater.
For mindre alvorlige lovbrudd bør man også overføre påtalefunksjonen og
sanksjoneringen til spesialetatene, som har langt større innsikt, kunnskap og
erfaring innen sitt fagfelt enn generalist-politiet og generalist-påtalemyndigheten
har.
Dermed øker effektiviteten
når det gjelder etterforskning, påtale og sanksjonering; og politi og
påtalemyndighet, og kanskje også domstolene, blir avlastet. Og et «gebyr» ilagt
av for eksempel Skatteetaten har selvfølgelig like stor individpreventiv og
allmennpreventiv effekt som et tilsvarende stort «forelegg på bot» ilagt av
politiet. Man må ha vært ansatt ganske lenge i Justisdepartementet hvis man
ikke erkjenner dette.
La meg også
nevne at i dag er situasjonen så ille at spesialetatene, særlig i Oslo, må låne
ut kompetent arbeidskraft til politiet for at jobben i det hele tatt skal bli
gjort. Riksrevisjonen har påtalt dette i sin forvaltningsrevisjon av økonomisk
kriminalitet.
Ble foreslått for 22 år siden
Er en slik
oppgaveoverføring fra politi og påtalemyndighet og over til offentlige
spesialetater mulig? Den er ikke bare mulig; den er påtrengende nødvendig, og
den er for lengst gjennomført i en rekke land det er naturlig å sammenlikne seg
med, for eksempel i vårt naboland Sverige.
Og enda
viktigere: Forslaget om å overføre etterforskning, påtale og sanksjonering av
mindre alvorlige lovbrudd bort fra politi og påtalemyndighet og over til
spesialetatene ble allerede 16. mai 2003 lagt frem av landets fremste påtalerettslige
kompetansepersoner i NOU-utredningen 2003:15 «Fra bot til bedring».
Utredningen,
som ble ledet av daværende assisterende riksadvokat Hans-Petter Jahre, var enstemmig,
og ble overlevert til Justisdepartementet. Og hva har departementet gjort med
utredningen i løpet av de 22 årene som har gått? Du har gjettet riktig, kjære
leser, Justisdepartementet har gjort ingenting, og derfor er det nå krise.