Meninger

– Rom for flere nemndmøter?

– Jussbuss må gjerne ta til orde for flere nemndmøter. Inngangen til mitt tidligere innlegg var imidlertid en påstand om at UNEs praksis er lovstridig. Det mener jeg det ikke er dekning for, svarer avdelingsdirektør Ketil Larsen.

Illustrasjonsfoto
Publisert Sist oppdatert

Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.

Øivind Sælid Steffensen i Jussbuss skriver i Advokatbladet 1. oktober at regelverket gir Utlendingsnemnda (UNE) rom for å ha flere nemndmøter. Jussbuss må gjerne ta til orde for flere nemndmøter. Inngangen til mitt tidligere innlegg 26. september var imidlertid en påstand om at UNEs praksis er lovstridig. Det mener jeg det ikke er dekning for.

Terskel for nemndmøter

Etter utlendingsloven skal saker med vesentlige tvilsspørsmål avgjøres av en nemnd. I tillegg anviser regelverket at noen flere saker skal i nemnd uavhengig av vesentlige tvilsspørsmål. 

Andre saker "kan" avgjøres uten nemnd, men det er ikke i strid med reglene å ha nemndmøte selv om loven ikke krever det. Jeg er derfor enig i at dagens lov gir rom for å ha flere nemndmøter. 

Det kan for eksempel være aktuelt med nemndmøter for å teste en etablert praksis på et område. For nemndmøter er ikke kun til for den enkelte sak, men innebærer også at flere er med på å utvikle og kontrollere UNEs praksis.

Ikke styrt ovenfra

Det er likefullt nemndleder i den enkelte sak som avgjør om en sak skal i nemnd, basert på dagens regelverk og opplysningene i saken. UNEs praksis blir utviklet gjennom vedtakene av selvstendige beslutningstakere, og blir ikke styrt av direktøren ovenfra. UNEs direktør kan likevel gi interne retningslinjer om saksbehandlingen. Det har direktøren gjort om valg av avgjørelsesform.

UNE er åpne for innspill og Jussbuss er velkomne til å gi innspill til disse retningslinjene. Om Jussbuss ønsker endringer som går lenger enn hva UNE kan regulere i retningslinjer, er rett adressat Stortinget som lovgiver eller departementet som forskriftsgiver.

Rettssaker

UNE er ikke fornøyd med at medholdsprosenten i rettssakene i 2022 var på 55 prosent. Over tid har medholdsprosenten vært 70 til 80 prosent. I 2024 var den på 87 prosent.

Det kan være flere grunner til et tap i retten, for eksempel en svakhet i begrunnelsen eller en endring i bevisbildet. Det betyr ikke at vedtaket burde ha blitt truffet av en nemnd. Uansett er det tale om få rettssaker sett mot UNEs totale antall vedtak, for eksempel 32 rettskraftige dommer i 2024. Det skal derfor få dommer til før utslagene kan være markerte. Vi tar læring fra rettssakene, men verken Jussbuss eller UNE bør overdrive hva denne statistikken i ett enkelt år kan fortelle oss om UNEs saksbehandling i de mange sakene som ikke blir prøvd i retten.

Rettssikkerhet

UNE skal ivareta rettssikkerheten. Men sakens opplysning står ikke og faller på om den blir avgjort i nemnd. Klageren har gode muligheter til å presentere skriftlig informasjon og argumentasjon for UNE, uansett om det er en nemnd eller nemndleder som treffer vedtaket.

Poenget mitt med høy innvilgelsesprosent i UDI ser ut til å ha blitt misforstått. Når UDI som førsteinstans innvilger et klart flertall av søknadene, tilsier ikke det at de fleste avslagene er tvilsomme. Snarere er det blant UDIs avslag mange klare avslag. Klagefrekvensen er likevel høy.

Powered by Labrador CMS