– At UNE mener at terskelen er høy, skyldes deres egen praksis. Vi mener at lovverket åpner for en mer generøs bruk av nemndmøter enn det UNE praktiserer i dag, svarer Øivind Sælid Steffensen i Jussbuss til avdelingsdirektør Ketil Larsen.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
UNEpubliserte 26. septemberetsvarpåen kronikk fra Jussbuss som ble publisert i
Advokatbladet den 24. september. I innlegget kritiserte vi UNE sin praksis med
å avgjøre 96,7 prosent av alle saker med kun nemndleder, uten at flere
involveres.
Vi mente at dette får som konsekvens at flere vedtak vurderes feil,
noe som kommer til syne ved den høye omgjøringsprosenten av UNEs vedtak i
norske domstoler.
Annonse
Øivind Sælid SteffensenFoto: Privat
Fagansvarlig i
UNE, Ketil Larsen, begrunnet praksisen med at de opererer innenfor
Utlendingsforskriftens definisjon av "vesentlige tvilsspørsmål", om
at det foreligger tvil når forhold kan være avgjørende for utfallet av en sak.
Jussbuss mener at det er rom innenfor utlendingsforskriften til å bruke
nemndmøter hyppigere enn UNE gjør i dag.
– Lovverket åpner for en mer generøs bruk av nemdmøter
En sak skal by
på vesentligetvilsspørsmål dersom (i) det foreligger tvil om klagerens
troverdighet knyttet til anførsler om faktiske forhold, (ii) det er usikkerhet
omkring vurderingen av retursituasjonen for utlendingen, (iii) det finnes tvil
omkring juridiske tolkningsspørsmål, eller (iv) det er usikkerhet knyttet til
hvordan skjønn skal utøves, så lenge dette kan ha “avgjørende betydning for
utfallet av saken”.
At UNE mener
at terskelen er høy, skyldes deres egen praksis. Vi mener at lovverket åpner
for en mer generøs bruk av nemndmøter enn det UNE praktiserer i dag.
Isolert sett
kan vi skjønne at det er utfordrende å vurdere om tvil har «avgjørende
betydning for utfallet av saken». Vi mener likevel at når omgjøringsprosenten i
tingretten tidvis har vært på 45 prosent, mens kun 3,3 prosent av UNEs saker er
vurdert i nemnd, gir dette klare indikasjoner på at mange saker er langt mer
tvilsomme enn UNEs vurderinger tilsier.
– Hensynet
bak nemndmøte er å styrke rettssikkerheten
I forlengelse
av dette vil vi minne om at de bærende hensynene for at klager hovedsakelig
skal behandles i nemndmøter med adgang til å møte opp personlig, er å sikre
kontradiksjon og å styrke individets rettssikkerhet. Behovet for rettssikkerhet
henger tett sammen med hvem som er søkergruppen.
Søkerne er
mennesker som ofte har vanskeligheter med norsk og engelsk, og som har flyktet
fra krigsutsatte land hvor erfaringer gjør det vanskelig å stole på
myndigheter. Jussbuss erfarer at disse
menneskene får ivaretatt sin rettssikkerhet i mye større grad når de får
forklare sin sak fysisk - fordi det å kunne bruke kroppsspråk og snakke
samtidig som man viser dokumenter gjør menneskene mer egnet til å få frem saken
sin.
– Vi har løsningen
Vi mener også
at dette vil hjelpe UNE med å få avklart faktum i tvilsomme saker. Med økt
informasjonsflyt vil også tvilen reduseres. Dette kommer både
utlendingsmyndighetene og søkeren til gode.
Jussbuss er
ikke uenig i at UNE sine saker er vanskeligere å behandle siden UDI allerede
vil ha innvilget de mindre tvilsomme tilfellene ved første behandling. Samtidig
kan man ikke overse at en omgjøringsdom viser at UNE rent faktisk har vurdert
feil.
UNE kan godt
unnskylde dette med at mange saker de får inn er tvilsomme, men dette
underbygger nettopp vårt poeng. Når sakene er tvilsomme, øker behovet for
rettssikkerhet. Løsningen er klar: Behandling av saker i UNE må være
grundigere. Dette løses gjennom flere nemndsmøter.