Private som selger tjenester til det offentlige, frykter å miste eierskap til egne data
Nye datadelingsregler fra EU pålegger det offentlige å dele data. – Private aktører frykter at datasett de har brukt store ressurser på å opparbeide, skal kunne brukes fritt av andre, sier Anne-Marit Wang i Selmer.
Partner Anne-Marit Wang i Selmer.Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen
Maria Øyvindsdatter RobertsenMaria ØyvindsdatterRobertsenMaria Øyvindsdatter RobertsenJOURNALIST OG JURIST
PublisertSist oppdatert
Informasjon og data er av stor verdi. Deloitte har i en rapport anslått at i 2030 vil
data fra offentlig sektor i EU ha en økonomisk verdi på 194 milliarder euro.
Regjeringen har som mål at frem mot 2030 skal Norge være
ledende på verdiskaping med data. Som ledd i dette arbeidet er deling og
viderebruk av offentlige data sentralt.
Annonse
Gjennom de tre rettsaktene Åpne data-direktivet,
Dataforvaltningsforordningen og Forordningen om datasett med høy verdi, som
skal bli norsk rett, pålegges det offentlige å dele data.
Målet er blant annet å fremme bruk av offentlig informasjon
og stimulere til innovasjon.
Hva er en «digital tvilling»?
«Digital tvilling er en digital, virtuell representasjon av et fysisk, virkelig system med tilhørende prosesser.
En digital tvilling gir enkel tilgang til kompleks informasjon som grunnlag for beslutninger. Eksempler på beslutninger kan være behov for vedlikehold, prosessendringer, evaluering av nye strategier og så videre.»
Kilde: Store norske leksikon
De nye delingspliktene reiser samtidig flere spørsmål om
eierskap og bruk. For når informasjon skal deles med alle, hva skjer da med de
aktørene som over mange år allerede har samlet inn data?
Frykter for «den digitale tvillingen»
Anne-Marit Wang er ekspert på teknologijus og partner i
Selmer. Hun forteller at flere aktører frykter at med det nye lovverket mister
de sitt eierskap over den «digitale tvillingen» av tjenesten de leverer. Altså
den digitale kopien av et fysisk system, objekt eller tjeneste.
– En rekke private aktører har brukt mange år på å bygge opp
gode datasett som både består av data fra det offentlige og fra andre
rettighetshavere. Disse aktørene frykter nå at datadelingsplikten vil føre
til at alle dataene de har opparbeidet, skal kunne deles når de leverer
tjenester til det offentlige, forklarer hun.
Dette kommer for eksempel på spissen i samferdselssektoren, forteller
Wang.
I en debatt om temaet under Arendalsuka fortalte konserndirektør for drift og vedlikehold, Elin Vigrestad, at Mesta over flere år har bygget opp så gode datasett at de til enhver tid kan si hvor mye salting det er behov for på enhver veistrekning i Norge. F.v.: Frode Danielsen, direktør Digitaliseringsdirektoratet, Christel Borge, administrerende direktør Entur, Elin Vigrestad, Mesta, Anne-Marit Wang, Selmer.Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen
Velkjent problemstilling mellom private aktører
Wang forteller at spørsmålet om rettigheter til data
allerede er velkjent i vanlige kommersielle kontrakter mellom private
parter.
– Ta for eksempel en måkemaskin. Maskinen genererer et stort
omfang av data som potensielt kan brukes til å utvikle en helt ny tjeneste.
Kunden som betaler for måketjenesten krever kanskje tilgang til disse dataene
fordi hun betaler for tjenesten, mens leverandøren mener at dataen tilkommer
ham fordi han eier maskinen. Dette er typisk noe man må forhandle om i en
kontrakt.
Når det offentlige pålegges deling gjennom lov blir
problemstillingen en annen, påpeker hun.
– Utgangspunktet er det samme: En privat aktør som leverer
tjenester til det offentlige ønsker kanskje eierskap over de dataene som
genereres. Men på grunn av reguleringene kan derimot det offentlige pålegges å
dele dataene videre. Det gjør at helt nye problemstillinger oppstår.
Den største utfordringen blir grensedragningen
Med det nye lovverket tror Wang at grensedragningen mellom
det staten er pålagt å dele, og det som er unntatt delingsplikten, blir særlig
sentralt.
– Data som er beskyttet av leverandørens immaterielle
rettigheter, eller er forretningshemmeligheter, omfattes ikke av
delingsplikten.
Hvordan disse grensene skal trekkes tror Wang kan bli
utfordrende.
– Jeg tror det vil bli vanskelig å trekke grensen for hva
det offentlige plikter å dele av data, og det som er unntatt deling. Dette vil
kreve juridiske spissformuleringer, og en god dose tenkning.