kunstig intelligens

Wikborg Rein lar flere KI-verktøy konkurrere: – Ønsker ikke å påtvinge de ansatte én løsning

Fremfor å bestemme hvilken KI-løsning som er best, lar Wikborg Rein advokatene teste flere verktøy. – Utviklingen går så raskt at det vil være risikabelt å velge én løsning nå, sier CDO Rolf Brustad.

Rolf Brustad og Geir Sviggum nyter en AIs cream i sommervarmen på takterrassen til Wikborg Rein.
Publisert Sist oppdatert

I en tid hvor mange fremdeles er usikre på hvordan kunstig intelligens kan brukes på best mulig vis i advokatbransjen, lar Wikborg Rein verktøyene selv konkurrere - i advokatenes egne hender. 

I stedet for å innføre ett verktøy for hele organisasjonen, tester firmaet flere KI-løsninger parallelt. Advokater på tvers av nivåer og fagområder får selv erfare hva som fungerer best. 

– Det handler ikke om å finne det perfekte verktøyet, men å utvikle en kultur som gjør oss i stand til kontinuerlig å tilpasse oss nye verktøy og arbeidsformer. På den måten ønsker vi å utvikle både kompetanse og teknologikultur, sier Geir Sviggum, managing partner i Wikborg Rein.

Han beskriver de parallelle utprøvingene, der advokater fra hele organisasjonen deltar, som en nøkkel i arbeidet med å bygge en varig og tilpasningsdyktig teknologikultur.

– Vi opplever dette som den mest effektive måten å etablere det optimale beslutningsgrunnlaget for mer permanent bruk av verktøy, sier Sviggum.

Ønsker en nysgjerrig og søkende kultur

To verktøy er allerede i aktiv bruk blant advokatene, og etter sommeren utvides testløpet med et tredje.

– Vi mistet tidlig troen på at ledelsen eller IT skal tre verktøy ned over hodene på ansatte som allerede har en travel hverdag, sier Sviggum.

– Når alle til slutt lærer å bruke et verktøy, vil det konkrete verktøyet uansett raskt være utdatert, og så må man begynne på nytt med et annet, sier han.

Rolf Brustad, chief digital officer i firmaet, utdyper.

– Å satse på én løsning nå ville vært risikabelt. Utviklingen går så raskt at det er umulig å vite hva som blir ledende om ett år. Derfor velger vi å teste og implementere flere løsninger parallelt.

Målet er både å finne riktig verktøy til ulike arbeidsoppgaver, og samtidig sørge for at hele organisasjonen får eierskap til prosessen.

– Vi ønsker å etablere en nysgjerrig, utforskende og søkende kultur. KI-verktøyene er nå så kraftige at brukeren hele tiden må utvikle sin egen kompetanse for å hente ut verdien, sier Brustad.

Enkel opplæring en nøkkelfaktor

For å bygge kompetanse i bruk av kunstig intelligens blant de ansatte, mener Sviggum det er avgjørende at opplæringen er både tilgjengelig og engasjerende.

– Vi må gjøre det gjennom kreative og morsomme virkemidler som oppleves inspirerende, og som gir alle ansatte eierskap til hvordan teknologi kan brukes optimalt, sier han.

– Det gjennomføres et ganske omfattende innføringsprogram over en lengre periode, når vi implementerer så omfattende løsninger. For å understøtte kompetansebygging skjer det ofte gjennom korte, lett tilgjengelige formater. Videoer på ett til to minutter, tilpasset en travel advokathverdag, er en sentral del av strategien. Det skal være enkelt å lære, enten man sitter på trikken eller har fem minutters pause mellom møter.

Eierskap gir motivasjon

Tanken er at når advokatene selv opplever at et verktøy gir verdi i det daglige arbeidet, vil det skape motivasjon for å lære mer og utnytte verktøyets potensial enda bedre.

– Vi bruker mye tid på å lære dem hvordan de kan prompte og gi de riktige instruksjonene, slik at de får best mulig output fra verktøyene, sier Brustad.

Samtidig understreker han viktigheten av å være kritisk i bruken.

– Det finnes ingen magisk løsning. Man må prøve, feile og lære. Hvis du ikke vet hva du gjør, kan du fortsatt få hallusinasjoner. Alle verktøy kan gi feil dersom de brukes feil.

Tilpassede løsninger for ulike behov

En sentral del av strategien er forståelsen av at ulike deler av advokatvirksomheten stiller ulike krav til teknologiske verktøy. KI-løsninger har ulike styrker, og det som fungerer godt ett sted, er ikke nødvendigvis det beste et annet sted.

– Å gå i retten er noe annet enn å gjennomføre en due diligence. Derfor er det naturlig at ulike grupper foretrekker ulike verktøy, sier Sviggum.

Han viser til hvordan Teams raskt ble dominerende som møteplattform under pandemien, men påpeker at en tilsvarende utvikling ikke har funnet sted for KI-verktøy.

– Det kommer det heller ikke til å gjøre med det første. Utviklingen går så raskt at vi kontinuerlig må teste hva som fungerer best for de ulike oppgavene vi står i, sier han.

KI vil påvirke bemanningsbehovet

Sviggum viser til at Wikborg Rein over tid har bygget opp en sterk tradisjon for å utforske og ta i bruk ny teknologi. Da firmaet mottok Advokatforeningens talentpris i 2019, var det nettopp for å ha involvert hele organisasjonen i arbeidet med teknologisk utvikling.

– Den gangen ble vi anerkjent for at vi hadde kommet langt med teknologi og klart å skape en kultur der advokater på alle nivåer tok eierskap til hvordan nye verktøy kunne forbedre både arbeidshverdagen og leveransene til klientene, sier han.

Han understreker at teknologi stadig gir nye måter å yte juridisk bistand på, og at firmaet tar i bruk det som er relevant og tilgjengelig. Samtidig må man ha blikket rettet fremover.

– Kunstig intelligens vil påvirke bemanningsbehovet i ulike deler av virksomheten. Noen steder kan det bety færre hoder, andre steder flere. Derfor er det viktig å ha oversikt og innsikt i hvordan utviklingen endrer arbeidsflyten og ressursbehovet, sier Sviggum.

Internt testregime med bred deltakelse

I 2023 samlet Wikborg Rein om lag 70 juridiske direktører fra Norges største selskaper til seminar. Seminarleder var professor David Wilkins fra Harvard Law School, som forsker både på advokatfirmaer og på internadvokatrollen.

– Han hadde en hel dag til rådighet for å snakke om hva som rører seg i bransjen, og valgte å bruke halvparten av tiden på kunstig intelligens. Det var like etter at ChatGPT ble lansert, og sier mye om hvilken tankekraft som brukes på potensialet som ligger i teknologien for vår bransje, sier Sviggum.

Det potensialet har også blitt tydelig i utviklingen av verktøy som er skreddersydd for advokatens hverdag, ifølge Brustad. Han peker på at utviklingen har gått svært raskt de siste årene, og at en viktig årsak er at stadig flere leverandører nå har juridisk kompetanse internt.

– Flere av dem vi samarbeider med har ansatte med bakgrunn fra jussen. Det gjør at løsningene i større grad er tilpasset vår måte å jobbe på, og at arbeidsflyten oppleves mer sømløs. Når verktøyene er utviklet av folk som forstår den juridiske hverdagen, blir det enklere å få til løsninger som faktisk fungerer i praksis, sier han.

Powered by Labrador CMS