– Teknologien gir oss kraftfulle verktøy, men disse må brukes med utgangspunkt i pedagogisk forskningsgrunnlag. Spørsmålet er derfor ikke bare om vi skal ta opp forelesninger, men hvordan vi best kan legge til rette for læring, refleksjon og profesjonell dannelse, skriver jusstudent og prosjektleder ved CELL, Julie Christiansen.
Illustrasjonsfoto.Foto: Andrea Colarieti
Julie ChristiansenJulieChristiansenJulie ChristiansenjusStudent og prosjektleder, Senter for erfaringsbasert juridisk læring (CELL), UiO
PublisertSist oppdatert
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Digitaliseringen har
de siste årene skapt nye diskusjoner om akademias utvikling – ikke minst om
hvordan teknologi endrer undervisning og læring. Nye verktøy utfordrer den
tradisjonelle forelesningsformen og reiser spørsmål om hvordan møtet mellom
foreleser og student bør se ut. Ett sentralt tema i denne utviklingen er opptak
av forelesninger.
Julie ChristiansenFoto: UiO
Tidligere i høst
arrangerte CELL ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo, en åpen
debatt om nettopp dette. Studenter, undervisere og fagpersoner møttes for å
diskutere prinsipper, utfordringer og muligheter ved digital
tilgjengeliggjøring av undervisning. Debatten tydeliggjorde at spørsmålet er
komplekst – med flere kryssende, legitime hensyn.
Annonse
Behovet for opptak – den moderne student
Fra studenthold,
representert ved Juridisk studentutvalg (JSU), ble det fremhevet at å unnlate
opptak er et aktivt valg om å fjerne en ressurs mange studenter er avhengige
av. Studiehverdagen har endret seg: stadig flere kombinerer studier med arbeid,
og studentgruppen er mer sammensatt enn tidligere – eller som det treffende ble
formulert under debatten: «heltidsstudenten er død.» En JSU-undersøkelse
viste at 75 % av studentene bruker opptak fordi de har kollisjon med jobb eller
sykdom. Opptak brukes som supplement, ikke erstatning – og kan bidra til
inkludering, særlig for studenter med norsk som andrespråk. For mange er opptak
rett og slett en forutsetning for å kunne følge undervisningen. Spørsmålet blir
da om slik tilgjengelighet bør være standard, uten særskilt søknad.
At studentene må
jobbe ved siden av studiene er en egen debatt, men konsekvensene merkes i
auditoriet: færre har anledning til å møte fysisk. Dette utfordrer
undervisningsformen, og reiser spørsmål om hvordan man kan sikre læringsutbytte
og faglig fellesskap i en ny virkelighet.
Et annet aspekt i
denne debatten er at den akademiske friheten står og bør stå sterkt. Ved
Universitetet i Oslo avgjør foreleseren selv om det skal tas opptak. Denne
friheten er grunnleggende for forskningsbasert undervisning, og bør vernes.
Samtidig er det avgjørende å støtte pedagogisk utvikling og forskning på hva
som faktisk gir best læring. Her spiller CELL en sentral rolle ved å utvikle
digitale og pedagogiske ferdigheter hos både studenter og undervisere.
Tømmer forelesningsopptak auditoriet for debatt?
Praksisen rundt
opptak varierer mellom instituttene. Det juridiske fakultetet ved Universitetet
i Oslo har investert i Panopto, et system for opptak, redigering og lagring av
forelesninger. Fakultetet står for om lag 50 % av all Panopto-aktivitet ved UiO,
noe som tyder på høy bruk blant faglærerne. Til sammenligning tar
Handelshøyskolen BI i utgangspunktet ikke opptak.
Under debatten ble
det fremhevet at fysisk oppmøte styrker kullfølelse og deltakelse ved
rettsvitenskap på BI. Samtidig er en sammenligning mellom juridisk fakultet ved
UiO og BI ikke helt rettferdig: BI er en privat institusjon, med en annen
studentgruppe og et annet undervisningsopplegg. I rettsvitenskap har
undervisningen tradisjonelt vært lagt opp rundt forelesninger og selvstudium,
med mindre grad av obligatoriske aktiviteter enn mange andre studier. Dette
gjør at opptak i større grad kan fungere som et supplement snarere enn en
erstatning. Samtidig er nettopp dette en del av utfordringen: når mye læring
skjer individuelt, blir behovet for arenaer der studenter møtes og diskuterer
fag desto viktigere. Hvordan man velger å bruke digitale verktøy – som opptak –
vil derfor ha direkte betydning for læringsmiljøet i jusstudiet.
Flere forelesere uttrykte
i debatten bekymring for at opptak fører til lavere oppmøte og mindre
engasjement. Noen opplever seg også mer bundet når undervisningen filmes. Det
kan gjøre det mer krevende å undervise i kontroversielle temaer eller å
kritisere eksisterende rettsregler. I ytterste konsekvens kan opptak bidra til
færre nyanser og mindre faglig engasjement. Dette kan svekke den åpne og
kritiske samtalen som er kjernen i det juridiske fagmiljøet.
Utfordringen er
internasjonal. Også ved universiteter som Harvard rapporteres det om synkende
oppmøte. Førsteamanuensis ved det juridiske fakultetet, Universitetet i Oslo,
Stian Øby Johansen pekte på at mange studenter velger opptak fordi de opplever
å ikke få noe mer ut av å møte fysisk. Når kunnskap er tilgjengelig overalt, må
universitetene i økende grad konkurrere om studentenes oppmerksomhet. Dette legger et
ytterligere press på universitetene om å tilby et undervisningsopplegg som
fordrer engasjement hos studentene.
Er juridisk utdanning i ferd med å bli en skjermopplevelse?
Hvordan kan man da
utnytte de digitale mulighetene uten å miste læringsmiljøet?
Professor Anders
Løvlie understreket under debatten at universitetet skal være et levende
sted hvor man søker kunnskap sammen – ikke et «podcast-studie». Han tar
ikke opp sine forelesninger, og viser til høyt oppmøte som resultat.
Andre mener det ikke
er et enten–eller. En av studentene som ytret seg påpekte at kombinerte
undervisningsformer kan være en vei å gå. Johansen fortalte at han har testet
ut et opplegg hvor oversiktsforelesninger tas opp i studio, mens fysiske timer
brukes til diskusjon og analyse. Slik kan opptak støtte læring – uten å
erstatte fellesskapet. Han fremhevet også at videoopptak i seg selv sjelden er
optimal bruk av digitale verktøy. Det viktige er å designe undervisningen slik
at menneskelig interaksjon og faglig fordypning styrkes, ikke svekkes.
Veien
videre for undervisningsopptak
Debatten ved Det
juridiske fakultet bør forstås som et startpunkt, ikke en konklusjon.
Teknologien gir oss kraftfulle verktøy – men disse må brukes med utgangspunkt i
pedagogisk forskningsgrunnlag. Spørsmålet er derfor ikke bare om vi skal
ta opp forelesninger, men hvordan vi best kan legge til rette for
læring, refleksjon og profesjonell dannelse. Opptak av forelesninger gir store
muligheter – men også reelle utfordringer.
Det avgjørende
spørsmålet gjenstår: Forhindrer forelesningsopptak oss i å utdanne fremtidens
jurister på best mulig måte? Dette spørsmålet fortjener videre diskusjon – både
ved fakultetet og i det juridiske fagmiljøet for øvrig.