Det var ved en ren tilfeldighet at Garnes publiserte sin første juss-video på TikTok.

Lærer bort juss til unge på TikTok

I fjor sommer bestemte jusstudent Malin Garnes (25) seg for å legge ut en video om reklamasjonsrett på TikTok. Lite visste hun at videoene hennes noen få måneder senere skulle bli sett av over en halv million mennesker.

Publisert Sist oppdatert

- Det er mangel på enkel formidling av juss i samfunnet. Folk er uten helt grunnleggende kunnskaper, først og fremst fordi vi ikke lærer om hvilke rettigheter og plikter vi har på skolen. Det er derfor mange som ønsker seg kunnskap, og de ønsker gjerne å få denne formidlet på en enklest mulig måte.

Det forteller Malin Garnes (25). Hun er jusstudent, og er inne i sitt tredje år i rettsvitenskap ved Universitet i Bergen.

Skjermdump

Når ut til hundretusenvis

I julimåned i fjor sommer bestemte hun seg tilfeldigvis for å legge ut en video om reklamasjonsrett på den kinesiske videodelingstjenesten TikTok. Videosnutten fikk overveldende mye engasjement, og med det var kanalen Jussnakk startet opp.

- Som mange andre la jeg opprinnelig ut helt vanlige videoer på TikTok om alt og ingenting.

- Ved en ren tilfeldighet bestemte jeg meg for å publisere en video om reklamasjonsfrist i forbindelse med et kjøp av en PC hos Elkjøp. Denne fikk veldig mange visninger, og det var da jeg skjønte at det var et stort behov for å formidle jus på en enkel måte, og på en plattform der barn og unge befinner seg.

Enkel fremstilling

I videoene driver Garnes et rollespill, som regel mellom to personer, som begge mener at de har rett svar på hverdagslige, juridiske problemstillinger. Gjennom en kort diskusjon kommer hun frem til hva som er den riktige løsningen.

Rollespillet engasjerer. Den omtalte videosnutten om reklamasjonsfrist har snart blitt sett av 700.000 personer.

- I starten drev jeg kun en monolog der jeg snakket til kameraet og fortalte om rettigheter generelt. Men jeg ser nå at det er mye større engasjement rundt rollespill-modellen, og jeg tror også det er enklere for målgruppen å forstå når jeg fremstiller jussen på denne måten. Det er blitt en «greie», sier hun.

Seksdoblet følgerskare på et par måneder

I skrivende stund har bergenseren over 87.000 følgere på TikTok. Det er nesten seks ganger så mange som for et par måneder siden. Kanalen er med andre ord i dundrende vekst. Nå har hun også etablert seg på Instagram og Facebook.

Garnes forteller at hun og Karnov Group nylig har inngått et kommersielt samarbeid. Fra før samarbeider Garnes blant annet med mikrokontrakt-tjenesten Lawyered.

- Jeg ble helt sjokkert over å se utviklingen. Dette var på ingen måte noe jeg regnet med da jeg la ut den første videoen, sier hun.

- I starten fikk jeg veldig mange forskjellige tilbakemeldinger, og jeg merket at folk hadde ulike meninger om det jeg drev med. Det var veldig ubehagelig, men i og med at engasjementet var så stort, så ble det hele veldig naturlig etterhvert, fortsetter hun.

Svært ung målgruppe

Halvparten av følgerne til jusstudenten er mellom 18 og 24 år. Men som følge av 18-årsgrensen på TikTok, kan man regne med at 25-åringen i realiteten når ut til et enda yngre publikum. 35 prosent av følgerskaren er mellom 25 og 34 år.

Dette lærer hun bort

I videoene til Garnes er arbeidsrett og husleierett temaer som ofte går igjen. Foruten dette snakker hun blant annet om forsikringsrett, avtalerett, kontraktsrett og personvernsrett.

- Det er først når man begynner på videregående skole at man får muligheten til å lære litt juss ved å eventuelt velge rettslære som valgfag. Ellers må man lære seg hverdagslig juss på egenhånd, og det er ikke alltid like enkelt. Her forsøker jeg å bidra.

- Barn og unge forteller at de får stor nyte av tipsene mine i hverdagen. Det gir meg tro på at det jeg driver med er nyttig, sier hun.

- Jeg har ikke sjans til å hjelpe alle

25-åringen forteller at det også er mange som tar kontakt med henne privat for å få svar på rett og galt.

- Jeg har ikke sjans til å hjelpe alle som spør. Det er ekstremt mange meldinger som kommer inn, så jeg har bestemt meg for ikke å hjelpe privat.

Skjermdump

- Men jeg henter veldig mye inspirasjon til nye videoer fra de mange spørsmålene som kommer inn. Og hvis jeg ser mange gjengangere, så faller det naturlig å lage oppklarende videoer om disse, sier hun.

- Glemmer at jeg er fulltidsstudent

Tre år med juss kommer godt med, men det setter deg ikke i stand til å svare på alt som måtte være av juridiske spørsmål. Det er også Garnes klar på.

- Det er et stort sprik i hva slags typer spørsmål som kommer inn, og mye av det ligger utenfor pensum på universitetet. Det betyr at jeg må gjøre mye research, og jeg må legge ned mye tid.

- Ganske ofte glemmer jeg at jeg egentlig er fulltidsstudent. Men jeg synes dette er gøy, og da går det fint, sier hun.

25-åringen forteller at hun er veldig opptatt av at alt hun formidler er riktig.

-Hvis jeg skulle si noe feil vil jeg miste mye troverdighet. Samtidig vil feil opplysninger kunne påvirke de som følger meg på negativt vis, og jeg må derfor være helt sikker på at alt som blir sagt er riktig, forteller hun.

Har satt seg mål

- Du har laget godt over 100 juss-videoer nå. Er du redd for å gå tom for gode ideer?

- Foreløpig har det ikke vært et problem, men det er absolutt tenkelig at det skorter på ideer etterhvert. Jussen er et stort felt, men det er ikke nødvendigvis alt barn og unge bryr seg om. Etterhvert kan det derfor være naturlig å utvide og endre konseptet noe.

- Det kan for eksempel tenkes at jeg om noe tid lager noen videosnutter om økonomi eller lignende, sier hun.

På spørsmål om hva som er hennes neste mål for Jussnakk, forteller Garnes at hun ønsker å fortsette veksten og se hvor det tar henne. Hun har også et tall i tankene.

- Man skal være forsiktig med hva man sier, men jeg håper på å kunne bikke 100.000 følgere på TikTok innen sommeren Det hadde vært veldig moro.

TikTokAdvokatene

Også Advokatfirmaet Molteberg Nilsen er aktive på TikTok. For kort tid siden opprettet firmaet sin egen konto: TikTokAdvokatene.

Advokatfullmektig Amalie Riis-Engan fra firmaets TikTok-kanal.

-I løpet av svært kort tid har vi fått mange hundre tusen treff, og vi ser at det er et generelt behov for kort og grei informasjon om svært mange forhold, sier advokatfullmektig Inger Johanne Heggdal.

Deres mest sette klipp omhandler arbeidsrett, tvist etter kjøp og trygderett.

- Vi får mange svært mange spørsmål knyttet til videoene vi legger ut, og vi forsøker også å besvare spørsmålene direkte på TikTok, forteller Heggdal.

Powered by Labrador CMS