Fra nyttår kommer det nye lovkrav til forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø
Hva betyr dette for arbeidsgiver og arbeidstaker, spør jurist og forfatter Kari-Grethe Stave.
IllustrasjonsfotoFoto: iStock / Nuthawut Somsuk
Kari-Grethe StaveKari-GretheStaveKari-Grethe StaveSeksjonssjef i Politidirektoratet og forfatter
PublisertSist oppdatert
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Fra 1.
januar 2026 endres arbeidsmiljøloven (aml) § 4-3 for å tydeliggjøre hva som
ligger i kravet til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringen
skal ikke introdusere nye materielle regler, men klargjøre hvilke psykososiale
forhold arbeidsgiver må arbeide systematisk med. Formålet er å øke bevisstheten
i virksomhetene og gi bedre veiledning. Dersom lovendringen ikke følges opp,
kan arbeidsgiver risikere pålegg, tvangsmulkt eller straff.
Aml § 4-3
første ledd slår fast at organiseringen, planleggingen og gjennomføringen av
arbeidet ikke skal virke negativt inn på arbeidstakernes psykososiale
arbeidsmiljø. Det innebærer at også virksomhetens valg av arbeidsform kan være
lovstridig dersom det skaper skade eller uheldige belastninger. Dette
aktualiseres for eksempel ved utstrakt bruk av hjemmekontor. Etter
hjemmekontorforskriften fra 2022 gjelder arbeidsgivers arbeidsmiljøansvar fullt
ut også ved hjemmearbeid.
Annonse
Likevel gir forskriften ingen klare fasitsvar på hva
som kreves av arbeidsgiver: vurderingen må gjøres konkret og helhetlig, basert
på støtte, kommunikasjon, oppfølging og individuelle behov. For noen
arbeidstakere kan hjemmekontor være en nødvendighet, mens andre kan oppleve
isolasjon. Det er avgjørende at lederen klarer å se og forstå medarbeiderne. Empatisk
ledelse blir derfor viktig for å forstå ulike behov og sikre forsvarlige
løsninger.
– Klare forventningsavklaringer kan styrke trygghet
Kravet om
«fullt forsvarlig» psykososialt arbeidsmiljø innebærer at arbeidsplassen ikke
skal skade arbeidstaker psykisk. Dette inkluderer vern mot utilbørlig press,
urimelige krav og fryktbasert ledelse. Psykiske belastninger skader også
arbeidsmiljøet. Uklare eller motstridende krav pekes på som særlig risikofylte.
Forarbeidene trekker frem rolleuklarhet og rollekonflikt, som kan handle om
usikkerhet knyttet til arbeidsoppgaver, kvalitet, ansvar, arbeidsmetoder,
tidsbruk og tempo. Slike uklarheter kan skape stress, feil og risiko for
kritikk. Klare forventningsavklaringer, særlig ved endringer i arbeidsoppgaver,
kan redusere risiko og styrke trygghet.
Kari-Grethe StaveFoto: Privat
Lovendringen
synliggjør også særlige belastninger i yrker som innebærer arbeid med
mennesker, som helse, omsorg, undervisning og ulike kundetjenester. Slike
jobber medfører ofte emosjonell belastning, behov for selvregulering og
krevende kommunikasjon. Dette kan utløse stress og slitasje, og arbeidsgiver må
sørge for avlastning, debrief, veiledning og eventuelt profesjonell hjelp.
Tidlig støtte kan være avgjørende.
Kvantitative
jobbkrav er også et tema i lovendringen. Høyt arbeidstempo, lange dager eller
manglende pauser kan være nødvendig i perioder, men må håndteres over tid.
Arbeidsgiver skal sikre at arbeidstakere ikke overbelastes, og at arbeidspress
fordeles og prioriteres på en forsvarlig måte. Støttebehovene gjelder både
emosjonell støtte, faglige råd og konstruktive tilbakemeldinger.
– Empati i ledelse er en nøkkelfaktor
Lovteksten
gir ingen uttømmende liste over psykososiale faktorer, og det forventes nye
veiledere og eventuell forskriftsutvikling. Kravene må også ses i sammenheng
med aml. §§ 4-1, 4-2 og 4-6, som omhandler organisatoriske arbeidsbetingelser.
Jeg vil
trekke frem empati i ledelse som en nøkkelfaktor for å oppfylle reglene. Etter
lovendringen blir empati ikke bare en ønsket egenskap, men en kritisk
lederkompetanse. Empatiske ledere fanger opp tidlige signaler på belastning,
skaper psykologisk trygghet, håndterer konflikter på en balansert måte og
bidrar til opplevelse av rettferdighet. I tillegg støtter de ansatte i
emosjonelt krevende yrker på en mer treffsikker måte.
– Lovendringen gir mulighet til å profesjonalisere empati
Empati kan
integreres gjennom lederopplæring i emosjonell kompetanse, etablering av gode
dialogrutiner, systematisk medarbeideroppfølging, trygge kanaler for
tilbakemeldinger og teamdialog om arbeidsbelastning. Jevnlige samtaler om
arbeidsmengde og prioriteringer kan forebygge overbelastning. Systematikk må
kombineres med menneskelighet; kartlegginger og risikovurderinger må følges av
reell dialog og medvirkning. Medarbeiderundersøkelser kan også måle opplevelsen
av støtte, rettferdighet og lytting. Og ledere som opplever å få dårlige tilbakemeldinger
i slike undersøkelser bør også selv få støtte til å håndtere tilbakemeldingene
og settes i stand til å endre sin ledelse.
Slik gir
lovendringen mulighet til å profesjonalisere empati som en sentral
lederkompetanse. Erfaringer fra praksis og ledere som har arbeidet med empati
viser at dette både styrker arbeidsmiljø, helse, effektivitet og virksomhetens
resultater. I boken «Verdien av empati i ledelse» har jeg intervjuet 22
spennende lederskikkelser, slik som Bjørn Kjos, Dag Otto Lauritzen, Harald
Rønneberg, Hanne Kristin Rohde og John Hammersmark, og jeg gir også en rekke
eksempler på konkrete virkemidler/verktøy for å få til det empatiske
lederskapet.