Selv om Advokatguiden.no ennå ikke er offentlig lansert, ligger det flere advokat-anmeldelser inne.
Selv om Advokatguiden.no ennå ikke er offentlig lansert, ligger det flere advokat-anmeldelser inne.

Over 10.000 advokater og fullmektiger ligger nå inne på Advokatguiden.no

- Mens noen advokater ser på nettstedet som en mulighet for klientrekruttering, opplever andre den som en trussel, forteller gründer Erling Løken Andersen.

Publisert Sist oppdatert

I februar skrev Advokatbladet om Advokatguiden.no - et nytt nettsted hvor tidligere klienter kan rangere og skrive anmeldelser av advokater.

Nettstedet, som er forventet lansert for offentligheten i starten av mai, har allerede hatt stor trafikk, ifølge advokat og gründer Erling Løken Andersen.

- Aktiviteten på nettsidene har hittil vært over all forventning. I mars hadde vi 1800 besøkende. Hittil i april har vi allerede over 3000. Vi mener det er mye når man tenker på at vi primært hjelper brukere finne sin neste advokat. I mai forventer vi nærmere 10.000 besøkende, sier Løken Andersen.

Erling Løken Andersen er advokat og innehaver av Omega Media, et norsk IT-utviklingsselskap som har utviklet Advokatguiden.
Erling Løken Andersen er advokat og innehaver av Omega Media, et norsk IT-utviklingsselskap som har utviklet Advokatguiden.

Over 10.000 i databasen

Alt nå ligger Advokatguiden.no åpent tilgjengelig på nett. Dermed kan Google begynne å indeksere innholdet slik at det blir synlig nettopp gjennom Google-søk.

- Totalt har vi over 10.000 advokater, advokatfullmektiger og rettshjelpere i databasen, registrert med informasjon hentet fra Tilsynsrådet. Det tar tid å indeksere alt, forteller Løken Andersen.

Da Advokatbladet snakket med advokat-gründeren tidligere i år, sa han at han forventet søksmål i kjølvannet av lanseringen. Foreløpig har disse latt vente på seg.

- Hittil har tilbakemeldingene vært delte. Noen advokater har vært positive, mens andre har vært svært negative. Som en advokat sa til meg: Det er en fin tjeneste, men hva «f...» er vitsen? Underforstått mente han nok at markedet fungerte bra nok for oss advokater - så hvorfor endre på det?

Løken Andersen forteller at de også har fått en del henvendelser fra advokater som ønsker å klage på innkomne anmeldelser fra besøkende.

- Det forholder vi oss saklig til, og vil behandle det på en ryddig måte. Noen advokater ser på Advokatguiden som en ny og nyttig klientrekrutteringsportal - et sted hvor de kan administrere sitt digitale rykte og få nye klienter. Andre advokater ser på nettsiden som en trussel, som vil «henge dem ut» på grunn av noen få, misfornøyde klienter. Vår rolle i det hele er å sørge for at anmeldelsene på Advokatguiden er verifiserte, reelle og mest mulig saklige. Det er bare slik vi kan skape en etterrettelig plattform for brukeranmeldelser.

- Uforsvarlig informasjonssikkerhet

Da Advokatguiden.no ble kjent for omverdenen, reagerte IKT-advokat i Føyen Torkildsen, Kirill Miazine, på det han mente så ut til å være en dårlig ivaretatt informasjonssikkerhet.

«Et lite dypdykk viser tydelige tegn på at det ikke står så godt til med sikring av informasjon, og at Erling & Co må gjøre en bedre jobb dersom de ønsker å slippe gebyr fra Datatilsynet og krav fra de registrerte», skrev han blant annet på Advokatbladets LinkedIn-side.

- Jeg har ikke gravd meg ned i hva Advokatguiden gjør eller ikke gjør, men da jeg så at deres grensesnitt for å administrere databasen var åpent tilgjengelig for alle, ble jeg meget skeptisk, utdyper Miazine og advarer mot det han mener er potensielle sikkerhetshull - spesielt siden det ser ut til at nettsidens server ikke har blitt oppdatert på over en måned.

Ifølge Løken Andersen er serveren Miazine viser til kun er en intern testserver, som ikke har kontakt med den operative serveren.

- Tilgjengeliggjøringen er altså ikke noe sikkerhetshull, men vi har likevel fjernet den offentlige tilgangen til dette nå, hevder han.

Løken Andersen sier også at de bevisst har ventet med å installere oppdateringer for å unngå såkalte zero-day exploits - altså at nettsiden blir sårbar for inntrengere utenfra fordi en fersk oppdatering kan inneholde ukjente svakheter som utnyttes av hackere så snart de blir oppdaget.

- Det er forskjellige tilnærminger til IT-sikkerhet, og vi setter pris på alle tilbakemeldinger vi får. Vi er også en ung startup og vil sikkert gjøre masse feil fremover. Det er startup-ethoset: Move fast and break things, sier Løken Andersen.

Over hundre anmeldelser

Skepsis fra advokatene til tross - klientene er på sin side «svært fornøyde», hevder gründeren.

- Vi har rundt 130 anmeldelser i systemet allerede, og dette tallet vokser daglig. Vi har også formidlet våre første ti reelle advokatoppdrag til registrerte advokater på plattformen. Disse oppdragene har omhandlet alt fra søknad om familiegjenforening, til en større permitteringsprosess og varemerkebistand.

Foreløpig er det rundt femti advokater som har tatt såkalt eierskap over egen profil på nettsiden. Dermed kan de laste opp bilde, definere juridiske fagområder, lage en beskrivelse av seg selv, anslå prisklasse og velge hvilke søkeord de skal være synlig under.

Enn så lenge er det små og mellomstore bedrifter som har benyttet seg mest av guiden, ofte i forbindelse med større permitteringsprosesser, inngåelse av ansettelsesavtaler, registrering av varemerker og liknende.

Mange av henvendelsene henger sammen med korona-situasjonen, forteller Løken Andersen.

- Det er også en del privatpersoner som benytter siden. Disse trenger gjerne bistand til ulike typer arve- og familierett, samt eiendom.

- Endrer ting nærmest daglig

Løken Andersen anbefaler advokater som er misfornøyd med anmeldelsene om å vurdere klientforholdet for så å ta kontakt med den aktuelle klienten.

- Vi har også nylig lagt til en funksjon slik at advokatene kan svare offentlig på alle anmeldelser. Vi håper og tror at disse tiltakene vil dempe det potensielle konfliktnivået.

- Har dere endret noe på bakgrunn av tilbakemeldinger dere har fått inn?

- Nettstedet er fortsatt i beta-versjon og vi endrer ting nærmest daglig. For eksempel jobber vi fortsatt med å optimalisere hvordan anmeldelser fungerer. Nå er det slik at vi varsler den involverte advokaten når en anmeldelse kommer. Deretter har han eller hun to uker på å logge inn for å verifisere eller avkrefte klientforholdet, svarer Løken Andersen og fortsetter:

- Dersom han eller hun ikke foretar seg noe, blir anmeldelsen publisert på profilen. Likevel kan advokaten når som helst logge seg inn for å verifisere eller avkrefte klientforholdet på et senere tidspunkt. Dersom advokaten verifiserer klientforholdet forblir anmeldelsen publisert - i motsatt tilfelle fjernes den.