Syvretters årsmøte i Østfold

Publisert

Østfold og Follo krets har forsøkt å legge årsmøtet andre steder enn Refsnes Gods i Moss, men da kommer det ikke så mange.  20 prosent fremmøte er slett ikke ille i en krets med 240 medlemmer.

Det er nok stedet og maten og vinene som trekker mer enn dagsorden på årsmøtet. På den annen side var det interesse for notatet om forslag til endringer i reglene for obligatorisk etterutdannelse. Advokatforeningen sentralt foreslår at man ikke kan ta med seg timer fra en 5-års periode over til neste periode. Dette var kretsen i mot.

Styret har hatt et nyttig møte med tingrettene i kretsen hvor blant annet sikkerhet i domstolene var et tema i tillegg til planene om sammenslåing av tingretter. Det var enighet om at slike møter bør bli faste. Kretsen satser på egne krefter som foredragsholdere når det holdes kurs og medlemmene oppfordres til å komme med innspill på tema. Kretsen har lagt ett av høstens kurs til Istanbul i Tyrkia i oktober.

Overskuddet for 2013 ble på 77.000 kroner og kretsen har 523.000 kroner på bok. Årsmøtet og utenlandsturen er kretsens største utgiftsposter, og det synes alle var rimelig.  Årskontingenten ble derfor behold på 400 kroner året.

Under festmiddagen ble det både fortalt gamle muntre historier og ikke minst ble avtroppende kretsleder Røinås Pedersen applaudert for sin innsats. Han hadde sagt nei til gjenvalg og Elna Holbye ble valgt inn med akklamasjon under årsmøtet.

– Maten blir kald om vi holder på for lenge, formante avtroppende kretsleder Torgeir Røinås Pedersen. Fra venstre Christian Gustavsen, Hans Thomas Revhaug,  Torgeir Røinås Pedersen og ny kretsleder Elna Christine Holbye.