Helen Sekulic.

10 tips til advokater i skranken

Tingrettsdommer Helen Andenæs Sekulic delte råd på Forsvarerseminaret.

Publisert Sist oppdatert

Da Forsvarergruppen samlet rundt 270 strafferettsadvokater til det årlige høstseminaret, gjestet tingrettsdommer Helen Andenæs Sekulic. 

Fra et dommerperspektiv delte hun hva hun mener funker – og ikke funker – i retten.

– Forsvarere har en viktig og til tider vanskelig rolle. Dere er flinke og samvittighetsfulle, og gjør en god jobb for klienten. Noen ganger skjer det likevel mye rart, det skjer feil og det er rom for forbedringer, sa hun.

1) Forberedelser

– Gode forberedelser er nøkkelen til god gjennomføring. Det er ikke greit når man merker at forsvareren lærer seg saken underveis i hovedforhandlingen, rådet Sekulic.

2) Tilsvar

– Skal man skrive tilsvar, er det en god anledning til å gi innspill til gjennomføringen av hovedforhandlingen. Eksempelvis om man synes det er satt av for lite tid til tiltaltes forklaring.

3) Dialog

– Det er positivt når man merker at det har vært dialog mellom aktor og forsvarer i forkant av saken. Da går gjerne ting på skinner. Det er mye lettere å få til gode resultater om man ikke gjør motparten til en fiende.

4) Klientansvar

Er det en tiltalt som trenger tilsnakk underveis, er det veldig deilig med forsvarere som tar seg av det, fortsatte tingrettsdommeren.

– I hovedforhandling settes det pris på om forsvarer tar ansvar for at klienten forstår hva som skal skje og bistår klienten ved behov. 

5) Innledende bemerkninger

– Disse må gjøres kort og greit. Si bare noe ved behov om hva retten bør være oppmerksom på.

6) Formaliteter

– Hold dere til etternavn i omtale av rettens aktører. Kle dere pent, be om å få ordet, reis deg når du snakker, be gjerne om pauser, men redegjør ikke nøyaktig for hva den skal brukes til. 

Vær hyggelig, men alltid sivilisert mot alle rettens aktører, påpekte Sekulic.

– Tonen skal være god, og gjerne spøkefull, men tilpass den til situasjonen og saken.

7) Utspørring

– Bøllete eksaminasjon er ikke positivt. Det er mer effektfullt om man klarer å spørre ut et vitne på en vennlig og høflig måte. Hold det klart og enkelt. Unngå lange innledninger.

8) Integritet

– Forvalt rollen klokt. Husk at det er retten som er hovedmottakeren, ikke klienten. En forsvarer som ikke er redd for å samarbeide, er vennlig og rolig, inngir tillit, sa dommeren.

– Klientene skal ikke bestemme detaljene i hvordan du gjør jobben din. Vern om eget omdømme, og velg kampene med omhu.

9) Prosedyre

– Stram inn og spar kruttet til der det virkelig gjelder. Vær konkret og tydelig, unngå vanskelig språk.

10) Saksstyring

Sekulic minnet om at dommere er lovpålagt aktiv saksstyring. 

– Bli ikke fornærmet om dommeren sier fra og vil gå videre. Vil man bruke mer tid på noe dommeren ikke umiddelbart forstår hensikten med, forklar hvorfor det er viktig. 

– Skal du vise til en dom, ta med juridisk utdrag. Ikke kom med henvisninger vi må slå opp siden.

Powered by Labrador CMS