Henrik Josefsson (t.v.), Silje Strømmen og Rolf Aaneland trekker frem Selmer som et av advokatfirmaene med gode, og litt annerledes nettsider.
Henrik Josefsson (t.v.), Silje Strømmen og Rolf Aaneland trekker frem Selmer som et av advokatfirmaene med gode, og litt annerledes nettsider.

- Disse advokatfirmaene har de beste nettsidene

- Våg å skille dere ut. Bruk et tydeligere språk, og unngå tomme floskler. Og ikke bruk ord som «rettssøkende publikum». Dette er råd fra tre kommunikasjonseksperter som har vurdert hvordan noen utvalgte advokatfirmaer presenterer seg på nett.

Published   Updated

Advokatbladet har fått PR-ekspert og managing director Rolf Aaneland i MSL Group, samt sjefsdesigner Henrik Josefsson og innholdsrådgiver Silje Strømmen fra reklamebyrået Kitchen til å vurdere nettsidene til noen av landets mest profilerte advokatfirmaer.

Ekspertene har sett nærmere på de nettsidene til landets fem største advokatfirmaer, samt tre av de mellomstore firmaene, samt tre advokatfirmaer som spesialiserer seg på strafferett. Mange har en del å gå på, mener de tre.

– Firmaene har åpenbart sett mye til hverandre, og det er få som tør å skille seg skikkelig ut, sier Rolf Aaneland i MSL Group, et globalt PR- og strategiselskap.

Også ut fra et design-synspunkt oppleves sidene veldig like.

– Jeg synes mange av sidene er ganske utilgjengelige og upersonlige, og fokuserer veldig mye på «oss, oss, oss», i stedet for å forsøke å kontakte mottakeren. Og når nettsidene er vanskelige å bruke, sender det signal om at produktet er kompliserte også, sier grafisk designer Henrik Josefsson fra reklamebyrået Kitchen, et byrå med førti ansatte i Norge.

Komplisert innhold

Advokattjenester er utfordrende å markedsføre, ettersom innholdet gjerne er komplisert, samtidig som man ønsker å være tillitsbyggende, og å vise kompetanse, understreker Aaneland.

– Advokattjenester er nesten umulige å sammenligne før kjøp. Det kan derfor være lett å ty til floskler for å gi substans til det kompliserte. Flere firmaer sliter derfor med å vise hva produktet deres egentlig består av, og hvorfor man skal velge akkurat deres firma. Utfra nettsidene er det ikke lett å finne svarene på dette, sier Aaneland.

Google avgjør

En tydelig trend i dag er at kommunikasjon i bedriftsmarkedet blir likere kommunikasjon mot forbrukermarkedet, forteller han.

– Vi ser det eksempelvis i bankmarkedet, som nå har beveget seg til å bli mye mer personlig enn før. Jeg tror nok vi vil se noe lignende i advokatbransjen om ikke altfor lenge.

Innholdsrådgiver og ekspert på søkeoptimalisering, Silje Strømmen, mener at man gjennom digital kommunikasjon raskt får et inntrykk av advokatfirmaene.

– Gjennom en definert stil og tone har firmaene mulighet til å si noe om hvem de er og hva de står for – og ikke minst – til å skille seg ut fra konkurrentene. Av firmaene vi har sett på, er mye likt. Nesten alle har et litt upersonlig og distansert språk, sier Strømmen

Hun oppfordrer advokatfirmaene til å sjekke hvordan firmaets nettsider fremstår på mobil.

– Om sidene ikke er optimalisert for mobil, blir folk raskt utålmodige. I tillegg blir man straffet av Googles algoritmer for dårlig optimalisering, og vil dermed rangere lavere i søk når potensielle kunder søker etter tjenester. Hvis firmaet ikke dukker opp i Google, kan man gå glipp av business.

De fem største advokatfirmaene

Advokatfirmaene med størst ressurser har ifølge ekspertene gjennomgående solide nettsider, men flere kunne med fordel turt å skille seg mer ut fra konkurrentene, og knyttet seg sterkere til brukerne.

Wikborg Rein: Best av de fem store

Wikborg Reins hovedside viser en video med ulike motiver, blant annet et tankship, fiskeoppdrett og vindmøller.

– Åpningssiden med videoen av et tankskip sier mer enn tusen ord. Jeg forstår hvor de vil hen, og hva de er gode på. Jeg liker at de har en egen underside som heter «Gasstvist» – det er et morsomt ord, som jeg umiddelbart blir nysgjerrig på! (Rolf Aaneland)

– At overskriften er «Gasstvist», mens URL-en inneholder «petroleumsrett og energi», viser at de har tenkt riktig. (Ettersom «gasstvist» er et uvanlig ord som få googler, red. anm.). Av de største firmaene synes jeg denne nettsiden er best, men innholdsmessig kan de hente en del inspirasjon fra andre. (Silje Strømmen)

– Jeg synes også denne er best av de store – men stiller en del spørsmål ved innholdet. Det er greit at man viser ansiktene på kontaktpersonene, men det hadde vært fint å ha én kontaktperson å forholde seg til pr. saksfelt. Nå må jeg gjette meg frem til hvem jeg skal kontakte. (Henrik Josefsson)

Forsiden til Wikborg Rein. Foto: Skjermdump
Forsiden til Wikborg Rein. Foto: Skjermdump

Thommessen: Gjennomtenkt, men distansert

Thommessens hovedside viser et bilde av kontorbord og stoler i sort/hvitt, samt et puslespill med en manglende brikke.

Nettsidene til Thommessen. Foto: Skjermdump
Nettsidene til Thommessen. Foto: Skjermdump

– Nettsidene har stor og lesbar tekst, og én kontaktperson pr. saksområde – det er bra! (Henrik Josefsson)

– Jeg opplever siden som litt distansert, og skulle ønske meg litt mer liv i den, det hele fremstår veldig nøytralt i uttrykket, med duse farger. Men det ligger en del godt innhold der om man graver godt! Jeg tipper en del brukere faller av før de oppdager det – og dermed aldri opplever gullet. (Rolf Aaneland)

– Jeg synes det er fint at de har lagt inn linker til relaterte saker i artiklene, og kult at de bygger innhold for å vise kompetanse. (Silje Strømmen)

Schjødt: Gode tekster

Schjødt går for spreke farger på nettsidene og forseggjorte tekster, samt bilder av norske fjell og hav.

Foto: Skjermdump
Foto: Skjermdump

– Her er det utstrakt bruk av illustrasjonsbilder. Selv om de har mye å gå på i det visuelle uttrykket synes jeg de skal ha stor honnør for tekstene. (Rolf Aaneland)

– Jeg liker at de skiller seg ut med ordbruken. Under fanen «Om oss» har de et bilde av resepsjonen, det er fint. Andre illustrasjonsbilder blir litt for abstrakt, og detaljene stemmer ikke helt. (Henrik Josefsson)

– De kunne hatt mer fokus på brukeren, og vært mer utadrettede. (Silje Strømmen)

Wiersholm: Nyttig innhold bak fasaden

Advokatfirmaet Wiersholm ønsker leserne velkommen med en åpningsvideo av firmaets lokaler på Aker Brygge i svart hvitt. Menyen som leder videre til innholdet finner man øverst.

Wiersholm har bilde av bygget sitt på Aker brygge. Foto: Skjermdump
Wiersholm har bilde av bygget sitt på Aker brygge. Foto: Skjermdump

– Det er mye listverk og aluminium i bildene på forsiden. Hvis du klikker tre ganger kommer du inn til det som virkelig er interessant – om hvordan firmaets tverrfaglige faggrupper er satt sammen. Det er jo dette som selger Wiersholm! At det skal være tre klikk unna, stusser jeg over. Dette burde vært på forsiden. (Rolf Aaneland)

– At bildene av firmaets bygg på Aker brygge på forsiden er tatt nedenfra og opp, skaper distanse til kundene. (Henrik Josefsson)

– Jeg liker at de under «kompetanse» har undersider hvor de forteller litt om området, hvilken erfaring de sitter på og hva de kan hjelpe deg med. Det skaper tillitt. (Silje Strømmen)

BAHR: Viser styrke

Advokatfirmaet BAHR holder til på Tjuvholmen i Oslo. Foto: Skjermdump
Advokatfirmaet BAHR holder til på Tjuvholmen i Oslo. Foto: Skjermdump

Forsiden har store bilder som går i loop av medarbeidere og kontorbygget som holder til ved vannkanten på Tjuvholmen i Oslo.

– Med forsidebildene er BAHR det firmaet som viser mest power med nettsidene sine. Man skal ikke undervurdere viktigheten av å fremstå solide, og av å ha vakre forsidebilder! (Rolf Aaneland)

– Jeg undrer meg litt på hvem målgruppen egentlig er, og hvem nettsiden er til for? Jeg liker at de er tydelige i menyene. (Henrik Josefsson)

Tre fra de nest største firmaene

Flere av de mellomstore firmaene satser på gode illustrasjoner, og får ros for spreke farger, et forståelig språk, og nyttig fakta. En av sidene får også skryt for et personlig videointervju om arbeidshverdagen i firmaet.

Selmer: Både leken og personlig

Med en oransje åpningsside, våger Selmer å se annerledes ut enn konkurrentene.

Advokatfirmaet Selmer får ros for et bilde av resepsjonen utformet som en stor "S". Foto: Skjermdump
Advokatfirmaet Selmer får ros for et bilde av resepsjonen utformet som en stor "S". Foto: Skjermdump

– Innholdet ser bra ut. På forsiden har de noen fine illustrasjoner, og byr på firmainformasjon, og fakta som gjør at jeg forstår selskapet bedre. (Henrik Josefsson)

– At resepsjonen er laget som selskapets logo, er det lov å skryte av, slik de gjør. Det er kult! Selmer mister absolutt ikke troverdighet selv om de bruker litt mer farger og illustrasjoner enn de andre firmaene. (Rolf Aaneland)

– Siden skiller seg ut, den er leken, og informasjonen sier noe om firmaet, og gjør at de fremstår mer personlige enn de andre. Automatiserte ingresser trekker litt ned, og ser ikke så ryddig ut som det ville gjort med noen korte og gode ingresser. (Silje Strømmen)

Arntzen de Besche: Fine illustrasjoner

Arntzen de Besches nettsider skiller seg ut. Foto: Skjermdump
Arntzen de Besches nettsider skiller seg ut. Foto: Skjermdump

Adeb går for strektegninger av mennesker på åpningssiden sin.

– De skiller seg ut med illustrasjonene, og illustratøren har åpenbart gjort en kjempejobb. (Rolf Aaneland)

– De har fine punkter med informasjon på forsiden, som sier litt mer enn mange andre. (Silje Strømmen)

– Selv om du ikke er innkjøper, snakker de til meg. Jeg liker introduksjonen deres på forsiden. (Henrik Josefsson)

SANDS: Tør å by på seg selv

Nettsidene til SANDS byr på et utradisjonelt videointervju av managing partner Ernst Ravnaas på forsiden.

SANDS har videointervju med Ernst Ravnaas. Foto: Skjermdump
SANDS har videointervju med Ernst Ravnaas. Foto: Skjermdump

– Jeg synes det er tillitsvekkende at det ligger et videointervju med managing partner Ernst Ravnaas på forsiden. Han virker som en spennende og sympatisk fyr, og prater et språk jeg forstår. Det er fint at de tør å by litt på seg selv! (Rolf Aaneland)

– Jeg synes det er kjempefint at Ravnaas sier at han ikke tror på kjempelange arbeidsdager. De har en fin måte å kommunisere på, men firmaet klarer ikke helt å følge opp det personlige inntrykket i nyhetssakene. (Silje Strømmen)

Strafferettsfirmaene:

– Strafferettsfirmaene er åpenbart tvunget til å snakke til en annen målgruppe, og har ikke investert de samme summene som forretningsadvokatfirmaene på sine nettsider. Flere av dem kommuniserer likevel på en tydelig måte, mener ekspertene.

Advokatfirmaet Elden: Bruker enkle ord

Elden går for blått på front. Foto: Skjermdump
Elden går for blått på front. Foto: Skjermdump

Eldens nettsider har videoer av mennesker under en blå bakgrunn og teksten «Vi er her for å hjelpe / Hva leter du etter?».

– Å si ting såpass enkelt som Elden gjør, vekker tillit. Tekstene er så enkle at alle kan forstå dem. Det kan mange av forretningsadvokatene gløtte til. Elden har vært tvunget til å gjøre en øvelse der de må forholde seg til kundenes behov. At dette ikke nødvendigvis er en vinner-side likevel, går mer på designet. (Rolf Aaneland)

– Jeg synes det er fint at de opplyser om prisene. (Henrik Josefsson)

– Vakttelefonnummeret øverst på forsiden, er også et pluss. (Silje Strømmen)

Advokatfirmaet Sulland: Har det man forventer

Sulland og co gjør ifølge ekspertene det enkelt å komme i kontakt med dem. Foto: Skjermdump
Sulland og co gjør ifølge ekspertene det enkelt å komme i kontakt med dem. Foto: Skjermdump

Advokatfirmaet Sulland ønsker velkommen med et bilde av mannen bak firmanavnet, Frode Sulland, og kontaktinformasjon til firmaet lett tilgjengelig.

– Jeg synes det er interessant at de tilbyr en arabisk versjon av nettsiden – det viser at de er forbruker-rettet! (Henrik Josefsson)

– At de under kategorien «Asyl og utlendingsrett» viser et bilde av båtflyktninger, blir litt for direkte for meg. (Silje Strømmen)

– Nettsidene er ikke fikse og fine, men de har den informasjonen du forventer å få. (Rolf Aaneland)

Advokatfellesskapet Mette Y. Larsen og Co:
God visjon, men bør søkeoptimaliseres

Bakgrunnsbildet er en detalj fra et kunstprosjekt av bittesmå bronsefigurer plassert på bakken utenfor regjeringskvartalet. De små statuene skal symbolisere at det lille mennesket står sterkt sammen.

Foto: Skjermdump
Foto: Skjermdump

– Firmaet skriver at de «bistår et rettssøkende publikum fra alle samfunnslag». Den setningen gir meg som privatkunde ingenting. Firmaet lister opp sine viktigste kompetanseområder på en stikkordmessig måte. Dersom de hadde beskrevet kompetanseområdene nærmere, ville de fått bedre treff i Google. Gode og forklarende beksrivelser gir flere treff. Her har firmaet et stort potensial. (Silje Strømmen)

– Internt er det å bistå et rettsøkende publikum fra alle samfunnslag en samlende visjon, men den har ingenting i eksternkommunikasjonen å gjøre. Utad burde de heller sagt noe folk kunne identifisert seg med. (Rolf Aaneland)