– Selv om det har gått veldig bra de åtte årene jeg har drevet, er jeg åpen for å vurdere en sammenslåing med noen om det skulle bli for mye å drive på egenhånd, sier Anneli Bendiksen.

Anneli Bendiksen AS i tromsø

Driver advokatfirma alene: – Jeg har tviholdt på min nisje

Advokatforeningens bransjeundersøkelse viser at pilene peker nedover for små advokatvirksomheter, men det bekymrer ikke Anneli Bendiksen i Tromsø.

Publisert Sist oppdatert

TROMSØ: I snart åtte år har Anneli Bendiksen drevet egen advokatvirksomhet som spesialist på personskadeerstatning. Hun startet som advokatfullmektig i voksen alder, og arbeidet tidligere som fagleder i NAV klageinstans. Nå er hun også en av to advokater i det offentlige utvalget som utreder klage- og ankesystemet i nettopp NAV.

Da Advokatbladet møter henne, snør det tett, og solen har ennå ikke vendt tilbake etter vintermørket. Nær havnen, like ved Prostneset, der Hurtigruta ligger til kai når den er innom ishavsbyen, holder Bendiksen til i et kontorfellesskap med tre andre advokater. Kontoret har store, åpne vinduer ut mot byen, og man kan så vidt skimte Tromsøbrua i det fjerne.

– Jeg har tviholdt på min nisje. Det handler om å drive med det jeg liker. Jeg er såpass ærekjær i jobben at hvis jeg skal arbeide som advokat, vil jeg drive med noe jeg kan godt. Derfor har det ikke fristet å jobbe med andre fagområder, sier hun.

– Jeg mener også det er attraktivt å markedsføre seg med en nisje. Det er akkurat som når man har en spesiell sykdom eller en skade. Da oppsøker man gjerne en lege som er ekspert. Det er fort gjort å gjøre feil og havne i ansvar, og jeg vil ikke komme i slike situasjoner. Når det gjelder omsetning, har tallene bare pekt oppover siden jeg startet.

– Så at Advokatforeningens bransjeundersøkelsen viser nedgang for små advokatvirksomheter bekymrer ikke deg?

Økte forskjeller i advokatbransjen

Tall fra Advokatforeningens bransjeundersøkelse for 2021, som ble publisert i januar i år, viste at omsetningen økte med totalt 9,6 prosent fra 2020 til 2021.

Men forskjellene øker: De største firmaene øker mest, mens for de mindre firmaene faller den inflasjonsjusterte omsetningen.

For mange enkeltmannsforetak er situasjonen alvorlig.

Advokatbladet har besøkt firmaer i Tromsø, Trondheim, Lillehammer, Lillestrøm, Oslo og Tønsberg. Blant firmaene vi har snakket med, er stemningen optimistisk. Mange opplever god vekst, og har satt seg hårete mål for fremtiden.

– Nei, det gjør ikke det. Jeg har god tro på det jeg driver med, svarer Bendiksen.

Lønnsom nisje

En av årsakene til at hun overlever godt på egenhånd, er at det er få andre advokater på hennes fagområde i Tromsø. Hun tror ikke at det vil bli økende trend at advokater satser alene.

– Det har gått veldig bra fra starten av når det kommer til å få inn kunder og gode oppdrag. Personskadesaker varer gjerne over mange måneder og år, så man beholder den samme kunden over lang tid. Oppdragene er sånn sett lønnsomme, fordi det er lite administrasjon per sak og de betaler seg som regel ganske godt. Oppdragsmengden trenger derfor ikke å være så stor. Det har funket veldig bra for meg, forklarer hun.

– Ulempen ved å drive for seg selv er selvsagt at jeg er den eneste som er ansvarlig for å være oppdatert på kravene som stilles til drift av advokatvirksomhet, og det er ingen som kan steppe inn om jeg blir syk.

Klare premisser

Bendiksen har stor forståelse for de enslige advokatene som velger å gå inn i større firmaer for å ha et støtteapparat rundt seg og en administrasjon å lene seg på.

Omsetningstall

  • 2019: 2,1 millioner kroner
  • 2020: 2,2 millioner kroner
  • 2021: 2,6 millioner kroner

– For meg er det viktig å ha et godt nettverk, å sitte i et fellesskap med andre advokater som jeg kan samarbeide med, og å ha et klart skille mellom jobb og fritid. Mine kunder skal ikke ha en forventing om at jeg er tilgjengelig hele tiden.

– Hva er det viktigste for å klare seg alene?

– For min del handler det om å være faglig oppdatert, genuin og tydelig på hva jeg kan bistå med og på hvilke premisser. Og så må man ha et bevisst forhold til markedsføring.

Powered by Labrador CMS