arbeidsvilkår i advokatbransjen
- Perfeksjonister blir fortere stresset
Noen advokater tåler høy arbeidsbelastning, prestasjonskrav og uforutsigbarhet mye bedre enn andre, viser svensk forskning. – Man tenker gjerne at alle på et advokatkontor er stresset. Men det er faktisk veldig store variasjoner på individnivå.
– Mye av stresset mange opplever kommer innenfra, og handler om hvordan vi forholder oss til kravene som stilles til oss, sier Jens Näsström og Målfrid J. Ågotnes.
Foto: Nina Schmidt
Det sier Jens Näsström, som er arbeidspsykolog, forsker og
grunnlegger av Ambitionprofile. Selskapet har utviklet et verktøy som
kartlegger individuelle tankemønstre knyttet til stress, press, krav og
prestasjoner, og gir tips til selvledelse og ledelse basert på
personlighetstyper.
Stockhholm-baserte Näsström har jobbet opp mot
advokatbransjen i snart to tiår, og har et femtitalls advokatfirmaer på
kundelisten, både i Norden og utenfor. Han har gjort en rekke studier av
advokatbransjen, og er en mye brukt foredragsholder både i Sverige og Finland.
I 2019 gjorde han en studie av 185 advokatfullmektiger i tre
store, svenske advokatselskaper. Den viste at mens førti prosent hadde lave
nivåer av stress, hadde like mange et høyt stressnivå, mens tjue prosent var
moderat stresset.
Mange i gruppen som følte seg mest stresset, var de som
hadde de høyeste ambisjonene, viste det seg.
Selvfølelsen rammes
I fjor fulgte Näsström opp med en studie om perfeksjonisme
blant advokater i samarbeid med amerikanske Patrick Krill, kjent som en av USAs
fremste eksperter på psykisk helse blant advokater i USA, og jusprofessor
Jordana Confina ved Fordham Law School.
I studien ble det intervjuet 763 amerikanske advokater. Formålet
var å undersøke hvordan en spesifikk type sterk ambisjon, som ifølge Nüsström
er vanlig blant advokater, påvirker personens velbefinnende og yrkesutøvelse.
Forskerne fant at 62 prosent av såkalte høyambisiøse advokater
rapporterte om høye stressnivåer, sammenlignet med bare 4,9 prosent blant de
mindre høyambisiøse.
Halvparten viste tegn på depresjon
Over halvparten (50,6 prosent) av de høyambisiøse viste tegn
på depresjon, mot bare 7,1 prosent blant de mindre ambisiøse.
– Det som skiller de som er mindre stresset, er at de ikke
kobler prestasjon til selvfølelse. Om de har en dårlig dag på jobben, så tenker
de ikke at dette betyr at de er dårlige personer. Mens de som er høyambisiøse,
har veldig høye krav til seg selv og andre, og tar nederlag på jobb svært
personlig, sier Näsström.
Et resultat er at perfeksjonister har en større frykt for
feedback, ifølge studien.
Verdifulle egenskaper
Perfeksjonister har egenskaper som presisjon, detaljfokus og
nøyaktighet, som er høyt verdsatt og forventet i advokatbransjen. Advokater som
er veldig samvittighetsfulle, nøye og perfeksjonistiske, og som tar stort
ansvar og ikke sier nei, er ettertraktet, påpeker Näsström.
– Disse personene har kvaliteter som er ekstremt verdifulle.
Jeg vil si at alle managing partnere jeg har kartlagt og de aller fleste
partnere, har vært eller er høyambisiøse. Det er nok ikke et krav for å lykkes,
men det er en sterk kobling der.
Han understreker at de fleste høyambisiøse er yngre
advokater, og at det er en klar sammenheng mellom perfeksjonisme, alder og fase
i karrieren.
Digital test
Näsström foreslår ikke å slutte å rekruttere høyambisiøse,
men å bli bevisst at ulike personlighetstyper trenger ulik ledelse.
Til dette formålet har han utviklet et enkelt digital kartleggingsverktøy
som blant annet skal gi innsikt i egne tankemønstre og hva som er ens drivkraft
og motivasjon, om hvordan en håndterer kritikk og tilbakemeldinger, og hva som
skal til for at man skal stresse mindre, og prestere bedre.
Funn om høyambisiøse advokater
- Har kortere ansettelsestid på sin nåværende arbeidsplass enn
kollegene (5,3 år mot 8,4 år).
- Kvinner er overrepresentert, og hadde et større ønske om å
forlate advokatselskapet.
- Sliter mer med å prioritere hva som er viktig.
- Større redsel for feedback.
– Høyambisiøse bør ledes på en annen måte enn andre. Ledere bør
blant annet passe på at de høyambisiøse ikke presser seg for mye, og blir
utbrent. Og tilbakemeldinger må gis på en annen måte.
- Stresset starter tidlig
Selvledelse er et stikkord for å forebygge utbrenthet,
påpeker Näsström.
– Særlig de unge trenger mer av det. De kjenner på en mye
større prestasjonsangst enn tidligere generasjoner. For dem starter ikke
stresset på advokatkontoret, men lenge før; på videregående og på
universitetet. De har skjermtid på kanskje tjue eller tretti timer i uken, og i
sosiale medier ser de bilder av det perfekte livet, som de sammenligner seg
med. Dette skaper et stress som de tar med seg inn i arbeidslivet.
3 råd for å mestre feedback
- Skill sak fra person: Minn deg selv på at tilbakemeldingen
gjelder arbeidet ditt, ikke deg som person. Husk at du ikke er jobben din, selv
om det ofte kan føles slik.
- Når du får feedback, spør «kan du gi meg et spesifikt
eksempel på hva du mener. Dette flytter fokuset fra deg selv og over på noe
helt konkret du kan jobbe med.
- Fokusér på hva som kan gjøres bedre fremover, i stedet for å
kverne på ting som har skjedd før. Spør; «hva kan gjøres annerledes neste
gang?».
Kilde: Målfrid J. Ågotnes og Jens Näsström, Ambitionprofile
De fleste advokater blir mer tilbakelente med årene, er hans
erfaring.
– Med årene modnes man, og den modningsprosessen kan man si
at vi fremskynder med våre verktøy og vårt rammeverk.
Norsk partner
Tidligere i år inngikk Näsström et samarbeid med norske Målfrid
J. Ågotnes, som er såkalt prestasjonscoach og jobber med ulike fagmiljøer.
Sammen har de startet opp Ambitionprofile Academy for å sertifisere HR-ansatte
og konsulenter i å bruke verktøyet.
– Mange føler seg stresset, og vi kan hjelpe folk med å
sette ord på egne utfordringer, og med å forstå hverandre på tvers av
ulikheter, sier hun.
Målet er å gi den enkelte viktig selvinnsikt og en tydelig
retning for å jobbe med egen utvikling, forteller Ågotnes.
– Samt å bidra til at teammedlemmer forstår og støtter
hverandre bedre, og å gjøre det lettere for ledere å følge opp den enkelte ut
fra deres individuelle behov. Vi går inn på helt spesifikke ting som alle kan
kjenne igjen i sin arbeidshverdag, som hvordan det er for hver enkelt å gjøre
feil, og hvordan det er å få tilbakemelding, og å sette grenser, altså den type
ting som alle, ikke minst advokater, kjenner på hver dag, sier Ågotnes.