jobb-hjem-balansen

Mange unge kvier seg for å snakke om arbeidsbelastning med sjefen

Yngre Advokaters nye veileder om jobb-hjem-balanse var nylig tema for et møte i Trondheim. Der kom det frem at mange unge synes det er vanskelig å stille krav til sjefen, forteller Aud-Silje Wæhle, lederen av YA i Trøndelag krets.

Aud-Silje Wæhle er leder for Yngre Advokater Trøndelag krets. Til daglig er hun advokat i BDO Advokater i Trondheim, der hun jobber med selskapsrett.
Publisert

Den 6. november inviterte Yngre Advokater i Trøndelag krets til et foredrag om hvordan man kan få jobb-hjem-balanse, og til diskusjon om YAs nye veileder Bedre flyt i hverdagen

- Vi i styret ønsket å ta pulsen på hvordan situasjonen er her i Trondheim, sier Aud-Silje Wæhle, som er leder for YA i kretsen. 

- Det viser seg at jobb-hjem-balansen i Trondheim er et mye større problem enn vi trodde. Vi ba deltagerne om å gi oss tilbakemeldinger og innspill etter arrangementet, og en drøy fjerdedel oppga at de opplever balansen som en daglig utfordring, mens enda flere opplever utfordringer ukentlig, sier Wæhle.

Om lag tretti unge fra kretsen deltok på arrangementet på restauranten Tollbua i Trondheim.

- Vanskeligere balanse i advokatbransjen

PÅ arrangementet holdt Wæhle, som til daglig er advokat og senior manager i BDO Advokater, en innledning om YAs verktøykasse for en bedre balanse, altså om de totalt 101 rådene som fremkommer i veiledningen.

Deretter holdt leder- og organisasjonsutvikler Mari Nordheim et innlegg med tittelen Jobb smart og koble av effektiv, der hun tok for seg advokatbransjen spesielt. 

- Nordheim har master i psykologi og jobber med ledelse, og holdt et veldig godt foredrag med mange praktiske eksempler og diskusjonsoppgaver, forteller Wæhle.

Hvorfor balansen er vanskeligere i advokatyrket enn i mange andre yrker, skyldes at arbeidsmengden er markedsstyrt, påpekte Nordheim.

Stort oppmøte på YAs arrangement i Trondheim.

Det gjør også balansen krevende at man i advokatbransjen har en kultur for å være tilgjengelig og en sterk arbeidsidentitet og selvrespekt knyttet til hva man yter på jobben - samt at advokatene og advokatfullmektigene gjerne glemmer at de må jobbe aktivt og bevisst med jobb-hjem-balansen, ifølge Nordheim.

Tankene fortsetter å kverne

Deltakerne fikk blant annet i oppgave å tenke gjennom hva som hindrer deres egen jobb-hjem-balanse, samt konkrete råd til egeninnsats. For selv om mange går hjem i normal arbeidstid, så kan det være vanskelig å legge fra seg jobben.

- Det kom frem at mange kan slite med at negative tanker kverner rundt i hodet etter jobb, for eksempel om et dårlig klientmøte, sier Wæhle.

Et råd fra psykologen var å innføre et slags «shut down-rituale», der  alle faner på PC'en lukkes ned, og det skrives ned på papiret hva man fikk gjort og ikke fikk gjort i løpet av dagen.

- Det kan bidra til å bevise overfor en selv at man har fått til mer enn man kanskje tror, og man blir ikke så negativt innstilt til seg selv.  Å flytte noe fra hjernen og ned på papiret, har angivelig en god psykologisk effekt. Vi fikk også råd om å bruke tid på det som gir mye energi, i stedet for å scrolle på nett.

Slå av varsler

Psykologens råd

Et lite utvalg råd fra psykologens foredrag:

  • Ta ansvar for å vise hva andre kan forvente av deg. Når du selv respekterer tiden din, og setter grenser for deg selv, vil menneskene rundt deg også gjøre det. Dette handler både om ikke å tillate unødvendige forstyrrelser i arbeidstiden, og om å la henvendelser fra jobben vente når du har fri.
  • Samle alle varsler på telefonen, og lag jobbmodus på mobilen.
  • Kartlegg deg selv: Hva forventer du av deg selv? 
  • Om struktur i hverdagen: Hva er dagens viktigste oppgave? Når er du mest motivert og har mest energi? De fleste er mest motivert og har mest energi om morgenen. 
  • Øv på et tydelig språk: Jeg har kapasitet til å levere på X hvis vi justerer fristen på Y. // Jeg kan ta dette, men det vil gå på bekostning av Z, hva er viktigst?
  • Kilde: Mari Nordheim, Right Management Norway

Et annet tips var å slå av alle varsler på mobilen, og bestemme seg for et bestemt klokkeslett i løpet av kvelden der man skal sjekke e-post og varsler.

- Hvis man så tenker på jobben klokka 17, så kan man si til seg selv at det der skal jeg vente med til klokka 20. 

Case: Line (29)

Underveis fikk deltakerne en praktisk oppgave å bryne seg på, der faktum blant annet var som følger:

Line (29) er advokatfullmektig i et stort forretningsadvokatfirma, og har de siste månedene hatt ansvar for to store prosjekter. Samtidig får hun stadig hasteoppgaver, også på kveldstid og i helger. Hun er redd for å si nei, fordi hun vil vise at hun takler presset og er verdt å satse på.

De siste ukene har Line hatt søvnproblemer og føler seg stresset. Sist fredag fikk hun en e-post fra en kollega klokka 20 med beskjed om å se over et dokument så snart som mulig. 

 - Vi fikk så i oppgave å vurdere hva som kunne være konsekvensene for Line og firmaet, dersom hun fortsetter som før, og hva hun kan gjøre for å sette grenser, forteller YA-leder Wæhle.

Rundt bordene i Trondheim var de unge advokatene og advokatfullmektigene enige om at «Line» la et større press på seg selv enn firmaet gjorde, og at hun både kunne og burde ha sagt nei til å jobbe på fredagskvelden.

- Caset var ment å bevisstgjøre oss, og det gjorde det. Samtidig kunne alle kjenne seg igjen i problemstillingen, sier Wæhle.

- Ledelsen bør lese veilederen

I YAs veileder gis det mange råd til både arbeidstakere og arbeidsgivere.

- Vi fikk tilbakemelding om at enkelte av rådene oppleves lite realistiske, for eksempel at man skal snakke med lederen sin om jobb-hjem-balansen. Det tør de ikke, de er jo så ferske, sier Wæhle.

En deltaker mente at YAs veileder mangler realitetsorientering fordi unge faktisk ikke har mulighet til å sette grenser, slik veilederen anbefaler, kom det frem i YA-styrets evaluering av arrangementet.

Noen av deltakerne tok til orde for at arrangementet burde ha vært rettet mot en annen målgruppe enn de unge advokatene, forteller hun.

- Fordi det er ledelsen som har styringen, så er det nettopp ledelsen i advokatfirmaene som burde få høre om veilederen og verktøykassa, og om hva som skal til for å få en god balanse, mente enkelte, forteller Wæhle.

YA-styret fikk svært gode tilbakemeldinger, og folk opplevde møtet som veldig matnyttig, forteller Wæhle.

Nå planlegger styret nye møter i 2026 der temaet handler om mental velvære.

- Vi tenker å ha et nytt arrangement med psykolog Mari Nordheim, sannsynligvis om hvordan man beholder motivasjonen. Det virker som at mange synes det er vanskelig å motivere seg for å fortsette i advokatyrket. Mens noen synes det er spennende med transaksjoner, for eksempel, så synes andre at arbeidsmengden svinger for mye, de vil ha mer fritid. Det er viktig at også denne gruppen føler at de har en plass i advokatbransjen.

- Advokater opplever oftere utfordringer med balansen

Norge er rangert som et av landene med best work-life balance, preget av korte arbeidstider, høy fleksibilitet og sterk velferdsstøtte som bidrar til høy livstilfredshet og god helse, ifølge ledelsesutvikler Mari Nordheim.

- Samtidig viser det seg at yrker med høy arbeidsintensitet, blant annet advokater, leger og konsulenter, ofte opplever utfordringer med balansen mellom jobb og privatliv på grunn av lange dager og krav til tilgjengelighet, sier hun til Advokatbladet.

Mari Nordheim er leder- og organisasjonsutvikler i Talent Solutions Right Management i Trondheim.

Hun viser til Yngre Advokaters egen undersøkelse fra våren 2025, som viste at unge advokater generelt trives med jobben, men samtidig opplever høyere stress og større utfordringer med jobb‑hjem‑balansen enn befolkningen for øvrig.

- En del av utfordringen i advokatbransjen ligger i de uskrevne normene, en kultur der man forventes å være konstant tilgjengelig og jobbe lange dager for å tilfredsstille klientene. Samtidig kan vi også ta egne grep for å være med på å endre denne kulturen, sier Nordheim.

Første steg er å bli bevisst på hvilken balanse du faktisk har i dag, og hvor langt unna du er den balansen du ønsker deg, påpeker hun.

- Gjør mer av det som gir deg energi

- Deretter handler det om å mestre to ting: Å jobbe smart – ikke mer – og å koble av effektivt. Å jobbe smart betyr å prioritere riktig, avklare forventninger og å trene opp evnen til å fokusere. Å koble av handler om å sette grenser og gjøre noe hver dag som faktisk gir deg energi. 

Hun viser til at for mange går mye av kvelden til ting som ikke gir påfyll av energi og motivasjon, for eksempel forpliktelser på hjemmebane.

- Dette hjelper oss heller ikke til å hente oss inn. Gjør derfor aktiviteter som faktisk gir deg noe, for eksempel å være sammen med venner og familie eller trene, sier hun.

Råd hentet fra veilederen Bedre flyt i hverdagen - en verktøykasse for advokater for jobb, hjem og fritid

Til arbeidstagere:

  • Tør å be om forventningsavklaring, både når det gjelder arbeidsoppgaver, tilgjengelighet og andre ting du lurer på. Du er verken den første eller siste som stiller disse spørsmålene. 
  • Avklar med nærmeste leder eller de du jobber for hvordan du bør forholde deg til hektiske og rolige perioder. Er det greit å ta kortere arbeidsdager når det er roligere? Bidra til en kultur hvor dette er et naturlig tema.
  • Still krav til arbeidsgiver og oppdragsgiverne dine. Du er i en opplæringsfase, og arbeidsgiver har et særskilt ansvar for din arbeidshverdag- og belastning.
  • Tør å si fra til dem du jobber for hvis du har planer eller har fått fri.
  • Når du får et nytt oppdrag, eller en oppgave: Spør når fristen for leveranse er, og ikke vær redd for å stille oppklarende spørsmål, for å være sikker på at du forstår hva du skal levere.
  • Vær åpen med lederen din om hvilken jobb-hjem-balanse du selv ønsker. Er det noe konkret som bør hensyntas i nærmeste fremtid? Er det noe som kan planlegges?
  • Ta opp temaet jobb-hjem balanse under medarbeidersamtaler og andre dialogmøter med nærmeste leder. Hva funker for deg/hva er du fornøyd med? Er det noe som kan endres?
  • Tør å si ifra om høy arbeidsbelastning. Det er vanskelig for arbeidsgiver å oppdage og sette inn tiltak i tide, om det ikke gis beskjed.



Powered by Labrador CMS