Det var i denne robåten Kambestad og samboeren rodde i på langturen. I bakgrunnen kan den observente skimte DFDS-båten som går mellom Oslo og København. Foto: Privat
Det var i denne robåten Kambestad og samboeren rodde i på langturen. I bakgrunnen kan den observente skimte DFDS-båten som går mellom Oslo og København. Foto: Privat

Advokat rodde Oslo-Kristiansand: - En fantastisk tur!

Advokat Sigurd-Øyvind Kambestad og samboeren Tori har i sommer rodd fra Oslo til Kristiansand. Nå håper han flere oppdager mulighetene på sjøen.

Publisert

<html><head></head><body> - Ved å starte tidlig har vi fått utrolig mange flotte opplevelser, som eksempelvis grytidlige soloppganger, sier Kambestad. Foto: Privat</body></html>
- Ved å starte tidlig har vi fått utrolig mange flotte opplevelser, som eksempelvis grytidlige soloppganger, sier Kambestad. Foto: Privat

I våres begynte Grette-advokat Kambestad å ro fra Snarøya til kontoret på Tjuvholmen. Med de daglige timeslange turene til og fra jobb, noen ganger alene, andre med samboeren Tori, la han treningsgrunnlaget for å kunne klare den lange avstanden fra hovedstaden til Sørlandet. 2. juli satte Sigurd-Øyvind og Tori seg i robåten i Oslo. Ni dager senere kunne de ro inn Blindleia i Kristiansand.

 Jeg hadde sett at en som heter Erik Dammann hadde rodd denne ruten før, og tenkte at da kunne ikke være noe dårligere. Å ro nedover kysten er en flott måte å se kysten på. Det har vært en fantastisk tur, sier Kambestad til Advokatbladet.

 

Dammann er grunnleggeren av Framtiden i våre hender, og har tidligere også rodd ruten Oslo-København.

 Han tipset oss om at det er lurt å ro en halvtime hver, for så å bytte på. Det fungerte veldig bra for oss også, påpeker Kambestad.

På grunn av en konstant sønnavind, valgte paret å starte dagene grytidlig på morgenene for å få optimale forhold. Noen dager måtte de også holde seg i ro grunnet sterk vind. Med dagsetapper som Son-Horten og Nøtterøy-Stavern, brukte de likevel bare ni dager på hele turen.

 Men vi har vært veldig nøye med å sjekke værmeldingene - og samtidig heldige. I de åpne farvannet mellom Moss og Horten og utenfor Langesund var det nesten vindstille, poengterer Kambestad, og tillegger at han bare en gang synes det var ubehagelig.

 

<html><head></head><body> Ved å bytte på hvem som ror hver halvtime kunne advokat Sigurd-Øyvind Kambestad og samboeren Tori ro lange strekninger hver dag - så lenge været tillot det.                 - Men når det blåser mer enn fem knop er det egentlig ikke særlig poeng i å ro, påpeker Kambestad. Foto: Privat</body></html>
Ved å bytte på hvem som ror hver halvtime kunne advokat Sigurd-Øyvind Kambestad og samboeren Tori ro lange strekninger hver dag - så lenge været tillot det.                 - Men når det blåser mer enn fem knop er det egentlig ikke særlig poeng i å ro, påpeker Kambestad. Foto: Privat

 I Larviksfjorden i 02-tiden på natten var det dønninger på et par meter. Da kjenner man hvilke krefter vi har med å gjøre. Om det hadde blåst opp der, hadde det ikke vært noe særlig, sier Kambestad.

Hver natt fikk de overnatte hos gode venner i ulike hytter nedover kysten. Selv om Kambestad og samboeren var fornøyde med det, synes de det er synd at fyr langs kysten må leies for en hel uke.

Det burde vært slik at man kunne leie seg inn for en natt, slik det er med turistforeningens hytter i fjellet. Jeg håper flere oppdager hvor flott det er på sjøen, påpeker advokaten, som på forhånd var fast bestemt på hva slags båt de skulle ha.

Jeg kjøpte den første og beste Oselveren jeg kunne finne, sier Kambestad, som dermed dro til Vestlandet for å hente hjem robåten i tre.

 Båten har fungert veldig bra, den takler sjøen svært godt, men når det kommer lystbåter bare et par meter unna, blir det selvsagt verre.

Jeg blir skikkelig sur når folk i store båter ikke tar hensyn til oss små. Fem-knopsgrensen brytes veldig ofte, sier Kambestad.

På Kambestads blogg, kan du lese mer om turen, blant annet forklarer 59-åringen reiseruten i detalj.