Wikborg Rein-partner Finn Bjørnstad (i midten) i Oslo tingrett sammen med prosessfullmektig Ståle R. Kristiansen fra Thommessen (t.h.) og hans rettslige medhjelper Håkon Ness Ødegården (t.v.).

Wikborg Rein-partner Finn Bjørnstad tapte skattesøksmål: – Vurderer anke

Tingretten konkluderer med at Bjørnstad må finne seg i å skatte av overskuddsandeler som ikke tilkommer ham selv, men partnere som har trådt ut av selskapet. – Skuffende lesing, sier Wikborg Rein-partneren.

Saken dreier seg om et vedtak som Skatteetaten fattet i 2022, som påla partnere med eierandel i Wikborg Rein å skatte av overskuddsandeler som var tilordnet partnere som hadde trådt ut av selskapet.

Dette innebar at deltakerne i partnerskapet måtte skatte av en andel av overskuddet som de selv ikke hadde krav på, og som de heller ikke hadde mottatt.

I høst gikk Wikborg Rein-partner Finn Bjørnstad til søksmål mot Skatteetaten, med påstand om at dette vedtaket var ugyldig.

Etter to dagers hovedforhandling i Oslo tingrett, var det til slutt Skatteetaten som vant frem. Vedtaket er gyldig og Bjørnstad dømmes til å betale 144.000 kroner i sakskostnader, konkluderer retten.

– Dommen er skuffende lesing, og det vurderes nå om den skal påankes, sier Finn Bjørnstad til Advokatbladet.

Finn Bjørnstad, partner i Wikborg Rein.

Det var AdvokatWatch som først omtalte dommen.

Dette var partene:

• Saksøker: Finn Bjørnstad, advokat og partner i Wikborg Rein. Prosessfullmektig er Ståle R. Kristiansen, partner i Thommessen, som har med seg Håkon Ness Ødegården fra samme firma som rettslig medhjelper.
  • Saksøkte: Staten v/Skatteetaten divisjon innsats. Prosessfullmektig er Nils Sture Nilsson fra Regjeringsadvokaten.

Saken ble behandlet i Oslo tingrett tirsdag 28. og onsdag 29. november.

Sakens bakgrunn

Bakgrunnen for tvisten, var konsekvensene av det indre selskapet Wikborg Rein Advokatfirmas selskapsavtale og dens bestemmelser om fordeling av overskuddet mellom deltakerne.

De såkalte deltakerne er partnerne med eierandel i Wikborg Rein.

Partnerne driver næringsvirksomhet for egen regning og risiko, og de skattlegges hver for seg for sin andel av selskapets netto inntekt.

Av selskapsavtalen til Wikborg Rein fremgår det at deltakere som trer ut av selskapet kan ha krav på en økt andel av overskuddet i det året de trer ut.

Dersom deltakere trer ut på grunn av alder, kan de velge å få beregnet og utbetalt den økte overskuddsandelen over en toårsperiode etter formell uttreden.

En andel av overskuddet for 2021, ble derfor tilordnet deltakere som formelt hadde trådt ut av selskapet, men som likevel hadde krav på en overskuddsandel i henhold til selskapsavtalen.

Wikborg Rein-partner Finn Bjørnstad (t.v.) sammen med prosessfullmektig Ståle R. Kristiansen fra Thommessen (t.h.) og hans rettslige medhjelper Håkon Ness Ødegården.

Må gjenværende partnere skatte av andres inntekt?

I desember 2022 fattet Skatteetaten endringsvedtaket som innebar at overskuddsandelene som var tilordnet uttrådte deltakere, i stedet måtte tilordnes de gjenværende deltakerne i selskapet – blant disse Finn Bjørnstad.

Det er dette vedtaket han gikk til søksmål for å få opphevet, men som tingretten nå har kjent gyldig.

Det sentrale spørsmålet som retten tok stilling til, var om personer som hadde trådt ut av partnerskapet i Wikborg Rein, likevel kunne anses som «deltakere» etter skatteloven § 10-41.

«Etter rettens syn er den mest naturlige språklige forståelsen av bestemmelsen at fordelingen skal skje mellom de som er deltakere i selskapet det året selskapets inntekt er opptjent. Dette støttes også av selve modellen for fastsettingen, ved at det er deltakerne i selskapet som anses for å ha opptjent inntekten i selskapet.

Hvis man ikke lenger var deltaker i selskapet, har man ikke vært med på å opptjene selskapets inntekt», skriver tingretten .

Bjørnstad ble dermed ikke hørt med sin anførsel om at den privatrettslige realitet måtte være avgjørende.

«At man har avtalt at noen skal ha krav på betaling, betyr ikke at de skal anses som «deltaker» i skatteloven § 10-41», heter det i dommen.

Advokat Nils Sture Nilsson fra Regjeringsadvokaten var prosessfullmektig på vegne av staten i Bjørnstads søksmål mot Skatteetaten.

– En konsekvens av selskapsavtalen

Bjørnstad hadde også anført at konsekvensen av en slik forståelse er at de gjenværende deltakerne skattes for fordeler som de ikke har krav på etter avtalen, og som de ikke har mottatt.

Slike system- og rimelighetsbetraktninger viste seg ikke å være tilstrekkelige for å nå frem i tingretten.

«Etter rettens syn er det en konsekvens av den avtalen partene har laget», understrekes det i dommen.

Rettens konklusjon ble dermed at selskapets overskudd for skattefastsettingsåret 2021 skal fordeles mellom de som var deltakere dette året.

Skatteetatens vedtak var med andre ord gyldig, og Finn Bjørnstad ble dømt til å betale statens sakskostnader på 144.000 kroner.

Ankefristen er én måned etter at tingrettens avgjørelse ble forkynt for partene. Med juleferien tatt i betraktning, har Bjørnstad dermed til månedsskiftet januar/februar å bestemme seg for om han vil anke dommen.