Meninger
Mener Stortinget at menneskerettighetene er til pynt?
Norske politikere har nylig vedtatt å styrke rettighetene til mennesker med funksjonsnedsettelser. Men har ingen planer om å følge dem opp. Det kommer til å by på problemer, skriver advokatene John Christian Elden og Andreas Halse i Elden.
John Christian Elden og Andreas Halse.
Foto: Sturlason AS Polyfoto
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Stortinget
har nylig vedtatt å gjøre FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med
nedsatt funksjonsevne til norsk lov.
Vedtaket
innebærer at FN-konvensjonen får forrang for annen lovgivning gjennom en egen
bestemmelse i menneskerettighetsloven. Men verken regjeringen eller Stortinget
har noen planer om å ta dette på alvor.
Regjeringen
skriver rett ut i lovforslaget at lovendringen vil få «begrensede rettslige
konsekvenser». Det samme gjentas av Stortingets justiskomite.
Flertallet i
komiteen skriver imidlertid at vedtaket har «en viktig politisk og symbolsk
betydning» og lovendringen skal «gi et klart signal».
Loven er altså til
pynt.
- Absurd resonnement
Begrunnelsen
for at lovendringen ikke skal få praktisk betydning er todelt. For det første
mener regjeringen at norsk lov allerede gir så mange rettigheter til mennesker
med funksjonsnedsettelser at forslaget ikke innebærer noe nytt.
Vi sees i retten.
John Christian Elden og Andreas Halse
For
det andre mener både regjeringen og Stortinget at Norge allerede er bundet av
så mange overnasjonale bestemmelser at konvensjonen allerede må følges.
Resonnementet
er selvsagt absurd. Poenget med å vedta lover er tross alt at de skal følges.
Gjennom lovvedtak gir Stortinget domstolene makt å håndheve rettigheter og
plikter, og enkeltmennesker får mulighet til å prøve sin sak med loven i hånd.
Hvis
man forventer at dette skal være uten betydning, er det ikke rart man klager
over såkalt rettsliggjøring av samfunnet. Advokatstanden får ofte skylden
for jussifiseringen av samfunnet, men det er tross alt ikke
Advokatforeningen som utgjør landets lovgivende forsamling.
For
advokater er imidlertid nye og rettighetsbaserte lover nyttige
arbeidsverktøy. Jo mer omfattende og komplisert regelverk politikerne lager, jo
mer er det å krangle på.
FN-konvensjonen
FN-konvensjonen
om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne er intet unntak. Etter
konvensjonen skal statene sikre at mennesker med nedsatt funksjonsevne:
- Kan velge bosted og hvem de skal bo med.
- Beholder mest mulig selvstendighet og kan «utnytte sitt fysiske, mentale, sosiale og yrkesmessige potensial fullt ut, og oppnå full inkludering og deltakelse på alle livets områder».
- Har tilgang til kultur, idrett og reiseliv.
- Får full tilgang til utdanningssystemet på lik linje med andre.
- Får omfattende rettigheter innenfor helse og rehabilitering.
For
å nevne noe. Dette skal vedtas med en bestemmelse som gir forrang for norsk
lov.
- Regjeringen har litt rett
Vår
gjetning er at det skal holde hardt å overbevise norske domstoler om at en slik
lovendring ikke skal ha noen praktisk betydning.
Likevel
har regjeringen litt rett. Mye av uretten som begås mot funksjonshemmede i dag,
vil allerede være forbudt etter andre lover og folkerettslige
forpliktelser.
Et
eksempel er at flere kommuner mener at deres ansvar for å gi nødvendig
helsehjelp til mennesker med funksjonshemninger stopper så fort de reiser ut av
kommunen. Det er uklart om et slikt syn kan forsvares etter EØS-rettens
prinsipper om fri bevegelighet.
Tom
Tvedt i Norsk Forbund for Utviklingshemmede har i et innlegg i VG pekt på flere eksempler på urovekkende og nedverdigende
behandling, som vilkårlig tvangsbruk og kommuner som kaster personer med
utviklingshemninger ut av hjemmene sine.
Det er selvsagt ikke fritt frem for
slikt i dag heller.
Men
når Stortinget gjør FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt
funksjonsevne til norsk lov, vil det kunne gi ny tyngde i møte med
rettsvesenet.
- Må sørge for reell tilgang til domstolene
Det
største hindret i dag er at veien til domstolene er lang og dyr.
I
forvaltningssaker kan det settes som vilkår at alle klagemuligheter i
forvaltningen må være uttømt før et vedtak kan prøves for retten. Seks måneder
etter klage kan man som regel anlegge sak likevel, men det er lenge for folk
som har livet på vent.
Med
lang saksbehandlingstid i alle ledd, kan både viljen og lommeboken være tom
lenge før man kommer til rettsalen.
Hvis
Stortinget mener alvor, bør de sørge for reell tilgang til domstolene. I møte
med ressurssvake grupper består den største risikoen i dag i at urett aldri
prøves, men forblir i systemet.
I
mellomtiden trengs enkeltpersoner og organisasjoner som orker å stå løpet ut.
Uansett
vil politikere som tror loven er til pynt, kunne få seg en overraskelse. Vi ses
i retten.