Lawbotics spår at rimelige digitale løsninger i større grad vil dekke et juridiske behov blant små og mellomstore bedrifter enn hva advokatbransjen gjør i dag.

Utvikler digital internadvokat

Med 13,7 millioner kroner fra Innovasjon Norge skal Lawbotics gjøre juridisk bistand mer tilgjengelig for små og mellomstorebedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Merete Nygaard har vært en foregangskvinne innen legal tech i Norge etter at hun hoppet av som forretningsadvokat for å etablere innovasjonsselskapet Lawbotics i 2017.

Gjennom Lawbotics har hun sluppet skytjenesten og dokumentautomatiseringsverktøyet Lexolve, hvor særlig små og mellomstore bedrifter enkelt kan lage og lagre juridiske dokumenter.

Merete Nygaard og Lene Sakariassen mener det er et udekket behov for juridisk bistand og at deres produkter derfor fyller en viktig samfunnsrolle.

Nå skal selskapet ansette et eget advokatteam for å utvikle noe helt nytt. Nemlig en digital internadvokat. Med seg i lomma har Nygaard 13,7 millioner kroner fra Innovasjon Norge.

– Vi skal gå lenger mot juridisk rådgivning og lage et teknisk produkt som automatiserer rådgivningen i større grad. Vi gjør det allerede noe gjennom dokumentautomatisering, men det nye verktøyet vil være enda mer interaktivt, og faktisk gi hjelp fra en advokat over en digital plattform, forklarer hun.

Tanken er at små og mellomstore bedrifter skal få tilgang til en digital «internadvokat» og dermed få kortere vei til juridiske råd, uten å måtte ansatte en egen advokat eller ta kontakt med et advokatfirma.

– Vi har fått støtte til å se hvordan vi kan bruke kunstig intelligens til å gjøre selve prosessen med å be om råd fra en advokat mye mer effektiv, fortsetter Nygaard.

– Udekket behov

Den digitale internadvokaten skal bli en integrert del av Lexolve, som ifølge Nygaard brukes av over 60.000 privatpersoner og selskaper.

Nylig gikk tidligere PwC-partner og nå Rikstoto-advokat Lene Sakariassen inn som ny styreleder i Lawbotics.

– Målet er å få til et lavterskeltilbud som gjør at juridisk hjelp blir mer tilgjengelig, i tillegg til at man gjør det enklere å resonnere riktig rundt de problemene man har. Det skal ikke være så viktig hva man spør om eller hvordan man spør. Jeg identifiserer meg veldig med behovet, og jeg tror det i stor grad er udekket, sier Sakariassen.

Teamet som nå er under etablering, skal i første omgang ha med seg fem advokater.

– Dette blir et tverrfaglig team som både vil bestå av eksperter på kunstig intelligens, samt advokater som er med på advokatutviklingen. Vi skal dekke de fleste rettsområder som er relevante for mindre bedrifter, sier Nygaard.

– Klassisk innovasjonsarbeid

Ifølge Nygaard mener de fleste små og mellomstore bedrifter at det ikke er kostnadseffektivt å ta kontakt med et advokatfirma, men at mange likevel har behov for juridisk hjelp uten at de har egne ansatte jurister.

– Det å ha tilgang til noe kontinuerlig til en forutberegnelig pris er ganske viktig for dem. Jussen gjennomsyrer det meste man gjør. Det handler om å håndtere fortløpende juridiske utfordringer innen arbeidsrett, selskapsrett, personvern, immaterialrett og så videre.

– Vi skal automatisere det man kan lage en automatisk respons på, men til slutt må rådet kvalitetssikres av en person. Da er det en «ekte» advokat man kommer til å snakke med.

Planen er å starte utviklingen så snart advokatteamet er på plass.

– Dette har aldri blitt gjort tidligere, så vi har klassisk innovasjonsarbeid i vente. Vi beveger oss i ukjent terreng, ifølge gründeren.

Powered by Labrador CMS