Teknologijuss

Mener ny EU-lovgivning ødelegger for næringslivet

– Forslaget innebærer at Europa regulerer seg ut av konkurransen, advarer advokat Pål Wien Espen. Teknologiekspert og partner Nicolai Halbo mener derimot at hensikten med loven veier tyngre enn næringslivets konkurransekraft.

Pål Wien Espen, advokat i TEK Norge og Nicolai Halbo, advokat i Simonsen Vogt Wiig
Publisert Sist oppdatert

I en rapport fra 2024 konkluderer EU-kommisjonen med at det er flere hull i det digitale forbrukervernet på nett. 

Kommisjonen pekte blant annet på at praksisen med å benytte manipulerende design for å påvirke forbrukerens beslutninger, eksempelvis ved å stille ledende spørsmål eller bruke falske nedtellingssystemer, er et økende problem.

Som følge av rapporten, lanserte Ursula von der Leyen samme år ideen om en «Digital Fairness Act» (DFA), for å håndtere uetiske teknikker knyttet til manipulerende design, misledende markedsføring fra influensere på sosiale medier og avhengighetsskapende design.

Kommisjonen åpnet for en innspills- og høringsrunde sommeren 2025 i forbindelse med lovarbeidet.

– Vil svekke konkurransekraften

Advokat og direktør i bransjeforeningen TEK Norge, Pål Wien Espen, stiller seg kritisk til forslaget om en ny regulering på området. Han frykter at reguleringen vil ha negative konsekvenser for næringslivet, og mener det ikke er behov for et nytt regelverk. Dette skriver TEK Norge i en pressemelding.

–  Vi er enige i målet om å sikre rettferdighet og åpenhet i digitale markeder, men enda et omfattende EU-regelverk vil i praksis svekke europeiske bedrifters konkurranseevne.

Espen er redd for at den foreslåtte reguleringen vil føre til uoversiktlig regelverk med overlappende og motstridende krav, og viser til at problemene DFA er ment å adressere allerede er regulert gjennom lovverk som Digital Services Act og Digital Markets Act.

– Forbrukerne er best tjent med at eksisterende regler håndheves effektivt, ikke at vi lager et nytt lag med reguleringer som skaper usikkerhet og kostnader.

– Henger allerede etter USA og Asia

Det er særlig konkurranseevnen til små og mellomstore bedrifter som vil bli skadelidende av nye reguleringer, mener Espen.

– Store plattformselskaper har ressurser til å håndtere nye krav. For startups og vekstselskaper blir dette en konkurranseulempe.

I lys av at Europa allerede henger bak USA og Asia når det kommer til innovasjon og forskning, mener Espen at næringslivet ikke trenger ytterligere reguleringer.

– Vi trenger mer innovasjon, mer risikokapital og bedre rammevilkår for å utvikle morgendagens løsninger. Det siste vi trenger er å påføre næringslivet nye regulatoriske byrder.

– Reguleringen har åpenbart et viktig formål 

Teknologiekspert og partner i Simonsen Vogt Wiig, Nicolai Halbo, er uenig med Espen i at DFA vil svekke næringslivets konkurransekraft. 

– Formålet med reguleringen er å sikre rettferdighet og åpenhet i digitale markeder, særlig overfor aktører og forbrukere som i dag ofte er prisgitt store plattformselskaper. Kommisjonen understreker at beskyttelse av mindreårige er et hovedformål med Digital Fairness Act, noe jeg tenker det er vanskelig å argumentere hardt for at skal vike til fordel for «næringslivets konkurransekraft».

Halbo peker videre på at det er alvorlige forhold reguleringen ifølge kommisjonen er ment å ramme.

- Reguleringen omfatter blant annet manipulativt og avhengighetsskapende design, problematiske persontilpasninger som utnytter forbrukernes sårbarheter, og skjult reklame fra influensere i sosiale medier. Dette er åpenbart områder som er viktige å regulere.

Ikke nødvendigvis et hinder for innovasjon

I motsetning til Espen tror Halbo at reguleringen kan føre til bedrede konkurransevilkår for små og mellomstore bedrifter, og fremme innovasjon.

– Mange små og mellomstore bedrifter har erfart at manglende innsyn i algoritmer, datatilgang og betingelser gjør det vanskeligere å konkurrere på like vilkår. Ved å innføre krav til transparens og ikke-diskriminering legger DFA til rette for økt forutsigbarhet og bedre konkurransevilkår – ikke bare for etablerte selskaper, men også for nye markedsdeltakere.

Lignende reguleringer, som EUs Digital Markets Act, har dessuten vist at strengere rammer kan stimulere til innovasjon på sikt, påpeker Halbo.

– Tydeligere regler mot misbruk av markedsmakt tvinger de største aktørene til å samarbeide på mer rettferdige betingelser, noe som kan gi grunnlag for økt innovasjon og bredere tilbud i markedet.

 – I tillegg er det viktig å tenke på forbrukernes interesser. Forutsigbarhet og rettferdig konkurranse vil styrke tilliten til det digitale markedet og bidra til at norske forbrukere får tilgang til bedre og mer mangfoldige digitale tjenester.

Powered by Labrador CMS