Krisen utløste et stort behov for informasjon, forteller advokat Anne-Lise H. Rolland.
Krisen utløste et stort behov for informasjon, forteller advokat Anne-Lise H. Rolland.

LO-advokatene med vaktordning på Facebook

Advokatene har besvart hundrevis av spørsmål fra publikum på sin Facebook-side under pandemien. – Vi har vært i kontakt med mange fortvilte mennesker, forteller advokat Anne-Lise H. Rolland.

Publisert

Hun har hatt medansvar for LO-advokatenes Facebook-side under korona-krisen, der advokater i LO har hatt en vaktordning for å besvare alle spørsmålene som er strømmet inn fra publikum.

Størst på arbeidsrett

LO-advokatene har landets største arbeidsrettsmiljø med over femti ansatte, derav tretti advokater. Rettshjelpen finansieres av kontingent fra LOs yrkesaktive medlemmer.

LO-advokatene har til enhver tid cirka 1100 til 1400 pågående tvistesaker, og mellom 200 og 300 saker for domstolene.

Kilde: LO-advokatene

Så sent som i september i fjor var det bare 238 medlemmer av gruppen. Under pandemien ble gruppen åpnet for alle, og i skrivende stund har den over 22.000 følgere. Målet med gruppen er å gi gratis, forståelig og korrekt juridisk informasjon til folk flest.

– Da koronakrisen kom, opplevdes situasjonen kaotisk. NAV lå nede med brukket rygg, og plutselig var flere hundre tusen mennesker permitterte. Mange var rådville, og regelverket endret seg fra dag til dag. Da kom vi på ideen om å prøve å hjelpe folk med å finne svarene de søkte, forteller avdelingsleder og advokat Atle Sønsteli Johansen i LO.

– Advokatene våre har gjort en fantastisk dugnadsinnsats, roser han.

Ekstrem situasjon

Advokat Anne-Lise H. Rolland administrerte den første tiden vaktordningen blant advokatene.

– Spørsmålene har hele veien vært aktuelle; først handlet de mest om stengte skoler og barnehager, og om man fikk lønn for å være hjemme med barna, utover de vanlige omsorgsdagene. Så dreide spørsmålene seg fort over til permitteringer - varslingstid, arbeidsgivers lønnsperiode, og så videre. Så kom påsken og spørsmålene begynte å handle om planlagt ferie, forteller Rolland.

Anne-Lise H. Rolland (H)

  • Tidligere partner i Storeng, Beck & Due Lund, advokat i Skiforbundet og i Schjødt, foreleser ved NHH, og medforfatter av den ferske boken Konflikt, mekling og rettsmekling (Universitetsforlaget 2020).
  • Har juridikum fra Nederland, og har prosedert en rekke saker for EU-domstolen og EFTA-domstolen.

Mange av de nye reglene som er innført har tatt noe tid å implementere og ordningen med lønnskompensasjon blir stadig utsatt. Mange fortvilte mennesker har tatt kontakt med LO-advokatene for å få hjelp.

– Heldigvis kom ordningen med forskudd på dagpenger. Vi har vært i kontakt med mange som har hatt det vanskelig. Det har vært en ekstrem situasjon der mange har hatt behov for hjelp. Det føltes veldig godt å kunne bidra, sier Rolland.

På Facebook-siden svarer advokatene på generelle spørsmål, og gir ikke juridisk rådgivning i konkrete saker.

Momsplikt

– Dette er en fin måte å nå ut til folk på, men mye man må vurdere når man besvarer juridiske spørsmål fra enkeltpersoner i et åpent forum. For eksempel kan man ikke offentlig avsløre at noen er LO-medlemmer, ettersom GDPR-regelverket spesifiserer at fagforeningsmedlemskap er en særskilt personopplysning. Videre utløser gratis juridisk rådgivning til enkeltpersoner momsplikt, med mindre arbeidet er av veldedig karakter. Så det er mye å ta hensyn til.

– Vi opplever at vi har bidratt i en unntakstilstand, og at det er en del av vår samfunnsoppgave å bidra i en kritisk situasjon for samfunnet, sier Rolland.