Utvalgsleder Marianne Aasen og kunnskapsminister Ola Borten Moen (Sp).

Foreslår å innføre kjønnskvoter, samt å sløyfe særskilte karakterkrav på enkelte studier

Opptaksutvalget foreslår i tillegg å droppe tilleggspoeng, muligheten for å ta opp fag og heller innføre en felles standardisert opptaksprøve.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag la Opptaksutvalget frem sin kartlegging av regelverket for opptak til høyere utdanning.

– I dag har vi et lappeteppe av tilleggspoeng og rangeringsmuligheter, der alder trumfer kompetanse. Dette fører til at mange bruker lang tid på å komme i gang med studiene og at poenggrensene har blitt kunstig høye. Det gir oss ikke bedre kandidater eller arbeidstakere og det har store samfunnsøkonomiske kostnader, sier Marianne Aasen, leder av Opptaksutvalget, i en pressemelding.

Forsknings- og høyere utdanningsminister, Ola Borten Moe, skal nå foreslå for regjeringen å sende rapporten ut på høring.

Dette er utvalgets viktigste forslag:

Karakterer beholdes som rangeringsmetode for studenter flest
Utvalget vil bytte ut førstegangsvitnemålskvote og ordinær kvote erstattes med én karakterkvote hvor alle konkurrerer med karakterene fra første gang fagene ble bestått. Kvoten skal gjelde for 80 prosent av studieplassene.

Felles standardisert opptaksprøve for dem som mangler gode nok karakterer
20 prosent av plassene settes av til en opptaksprøvekvote. Samtidig foreslås det å sløyfe muligheten til å forbedre karakterer fra videregående. Muligheten til å ta nye videregående fag, beholdes.

Vil fjerne alders- og tilleggspoeng
Poengene forsinker oppstart i høyere utdanning, særlig på studier med mange søkere, ifølge utvalget.

Erstatte kjønnspoeng med kjønnskvoter
Kvotene skal bidra til at arbeidslivet og enkeltmennesker skal ha tilgang til yrkesutøvere av begge kjønn.

Vil fjerne særskilte karakterkrav for å komme inn på en utdanning
Ifølge utvalget er generell studiekompetanse er hovedveien inn til høyere utdanning og bestått skal bety at vedkommende er kvalifisert til en studieplass som er ledig. Karakterer skal brukes til rangering, ikke til kvalifisering.

Hele rapporten kan du lese her!

Powered by Labrador CMS