Richard Martin arbeider i firmaet Byrne Dean som hjelper bedrifter til å få en bedre arbeidshverdag.

- Klientene vil heller ha en menneskelig advokat de kan prate med, fremfor billigst mulig tjenester

Tidligere partner Richard Martin mener advokatfirmaer bør slutte å være så opptatt av å selge timer, og heller fokusere på å bedre forholdet mellom advokatene og klientene. - Da blir klienten værende, mener Martin.

Publisert Sist oppdatert

SEOUL: Under IBA-konferansen i Seoul deltok Martin i et panel som blant annet diskuterte hvordan man kan forbedre arbeidsmiljøet i partnerskapene i store advokatfirmaer.

- Vi må redefinere hva et partnerskap skal være. Hva gjør ditt firma annerledes fra de andre? Om dyktighet kun måles i antall timer advokatene fakturerer, er vi på fullstendig ville veier. Det vet jeg fra egen erfaring, sa Martin, og viste til advokatfirmaer der det ikke var uvanlig at ansatte fakturerte 2000 timer i tillegg til at de jobbet tusen ikke-fakturerbare timer i året.

Psykisk sammenbrudd

I 2011 var han partner i firmaet Speechly Bircham da han fikk et alvorlig mentalt sammenbrudd. Han bestemte seg for å slutte, og har siden arbeidet i firmaet Byrne Dean, som har utviklet et tilbud til bedrifter som er villig til å gjøre endringer for å bedre forholdene for de ansatte. En av de større kundene som deltar i programmet er Barclays, Storbritannias tredje største bank.

- Åpenhet og respekt, og hvordan vi behandler hverandre, er fundamentalt for forholdet mellom klient og advokat. I Barclays snakker de nå om dette hele tiden, sa Martin, og eksemplifiserte;

- Barclay sa til sine eksterne advokater at de er klar over at de er en stor, skremmende klient. Og når de som klient sier hopp, så hopper advokatene så lenge dere bare klarer. Det er ikke bra for advokatene eller banken. Når advokatene er stresset fungerer hjernen deres dårligere, og kvaliteten på arbeidet går ned - og det vil dermed skje fler feil, sa Martin.

Les mer om Byrne Dean på firmaets nettsider.

- Snakk med klienten

Han viste så til at man som advokat noen ganger får en forespørsel fra klienter om at de vil ha et utført arbeid innen i morgen tidlig.

- Da bør man stille følgende spørsmål tilbake: «Hvis du virkelig trenger dette allerede i morgen, fikser vi det. Men hvis du ikke trenger det allerede i morgen tidlig, er det flott, for advokatene mine vil bli måtte sittende oppe hele natten å jobbe med dette».

Martin kom så med et klart råd til forsamlingen;

- Snakk med klienten - det vil sørge for at de blir værende.

- «Klienter vil ha alt billigere og raskere», er det noen som hevder. Jeg tror egentlig ikke klientene vil ha det. Jeg tror klienten vil ha en menneskelig advokat, og en advokat de kan stole på. Hvis vi kan bringe tilbake det menneskelige ved å være advokat, vil vi skape et bedre klient-advokatforhold i fremtiden, sa Martin.

Vil fjerne unødvendig stress

Han presiserte at det ikke handler om at man skal gjøre en dårligere jobb, men at man skal jobbe mer effektivt, og forsøke fjerne det unødvendige stresset, som overflødige møter og e-poster.

- Og når ble det egentlig en greie at ferie betyr at man skal små-jobbe innimellom? Det er ikke ferie, sa Martin, og tilla at alle kan bli med i programmet.

- Du må bare være villig til en endring, og til å gå i en ny retning, sa Martin.

Laura Devine og Pallavi Shroff deltok i debatten om hvordan man kan bedre arbeidsforholdene i advokatfirmaer.

Også managing partner Laura Devine, som arbeider i et boutique-firma, var en av debattantene i sesjonen om hvordan fremtidens advokatfirmaer kan bedres.

Devines firma, som bærer hennes navn, ble i mai kåret til «Immigration Law Firm of the Year» under Citywealth Magic Circle Awards.

På kontorene i New York og London arbeider totalt seksti ansatte, hvorav en stor andel i støttefunksjoner. Hun oppfordrer de ansatte til å jobbe hjemmefra, og gir alle en ekstra fridag i forbindelse med røde helligdager.

Fleksibel

Også ansatte som opplever dødsfall på hjemmebane får tid til å være med familien. Nylig var en av firmaets partnere hjemme i fem uker i forbindelse med sykdom i familien - fullt betalt.

Til gjengjeld for godene forventer hun at ansatte tar en titt på e-posten også i helgene - men ikke at de nødvendigvis svarer umiddelbart.

- Vi lever av klientene våre, så vi må følge med. Men jeg er alltid nøye på å skrive i e-poster om hvorvidt det haster, eller om jeg forventer et raskt svar.

Hun innrømmet samtidig at det er noen ting de ansatte ikke jubler over.

- De liker ikke kles-policyen min. Jeg foretrekker at alle går kledd i svarte eller mørke klær. Og jeg vil ikke at de skal ha på seg noe jeg kan se gjennom, opp i, eller ned i, sa Devine til latter fra forsamlingen.

Egen concierge

Indiske Pallavi Shroff, som er managing partner i Shardul Amarchand, et firma med mer enn 110 partnere og 550 advokater, pekte på viktigheten av å skape en hyggelig arbeidsplass.

- Ofte er kontorer kjedelige grå. Vi har spritet det opp med sterke farger og kunst for at kontoret skal være et morsomt sted å være. Faktum er at man gjerne tilbringer mer tid der enn hjemme. Derfor tilbyr vi også de ansatte en consierge-tjeneste som de kan få hjelp av til praktiske gjøremål, sa Shroff.

Hun tilla at fakturerte timer fremdeles er en faktor.

- Antall fakturerbare timer eksisterer, jeg kan ikke si noe annet. Men partnerne våre er blitt mer oppmerksomme på at det ikke bare er antall timer som teller, men også lønnsomheten.

Hun vurderer nå å leie inn psykologtjeneste som kan komme til kontoret et par dager i uken.

- I India er psykiske lidelser fremdeles ganske stigmatisert, så vi er litt usikre på hvor vidt vi vil ha denne tjenesten in-house. Å gå til psykolog burde ikke være noe annerledes enn det er å gå til legen for noe annet, tilla Shroff.

Powered by Labrador CMS