rettshjelp

Lanserer ny søknadsportal for fri rettshjelp

For oppdrag påbegynt etter 1. september er det obligatorisk å benytte portalen når man søker om fri rettshjelp, opplyser Norges domstoler.

Illustrasjonsfoto
Publisert

En ny portal for innsending av søknad om fri rettshjelp er på trappene. 1. september lanseres søknadsportalen hvor privatpersoner og advokater kan sende søknad om fri rettshjelp digitalt, opplyser Norges domstoler på sine nettsider. 

Portalen blir lansert som følge av endringen i rettshjelpsordningen om innføring av en ny økonomisk modell for behovsprøving.

I portalen vil brukerne kunne innhente egne eller klientens økonomiske opplysninger som dokumentasjon til søknaden, og få en foreløpig vurdering av om de økonomiske vilkårene etter rettshjelpsloven er oppfylt.

Utviklingen av portalen er et samarbeid mellom Sivilrettsforvaltningen, statsforvalterne, domstolene og Trygderetten.

Noen grupper er unntatt

Noen grupper vil ikke kunne ta i bruk den nye løsningen, opplyser Sivilrettsforvaltningen. Dette gjelder:

        • «Søkere som har reservert seg mot digital samhandling med det offentlige, og skal søke på egne vegne
      1. Søkere som mangler d-nummer/fødselsnummer, og skal søke på egne vegne
      2. Personer med strengt fortrolig adresse
      3. Verger som søker på vegne av personen de er verge for
      4. Foreldre som søker på vegne av mindreårige barn»

For disse gruppene er det utformet ulike søknadsskjemaer for søknader til statsforvalterne, Trygderetten og domstolene, skriver de.

Obligatorisk for oppdrag som påbegynnes etter 1. september

Norges domstoler opplyser på sine sider at det for oppdrag som påbegynnes ved advokat etter 1. september er obligatorisk å benytte portalen både for behovsprøvde og ikke-behovsprøvde søknader.

Søknader som gjelder fri rettshjelp i oppdrag som allerede er påbegynt behandles etter dagens ordning.

Powered by Labrador CMS