Departementet har sendt ut et høringsnotat som skaper reaksjoner om åpenhetsloven og pakkereiseloven.

Kritiserer høring om tvangsmulkt og overtredelsesgebyrer 

- Ikke godt nok egnet til å gi innspill, mener Advokatforeningen, som oppfordrer Barne- og familiedepartementet til å følge forvaltningslovens regler.  

Publisert

Barne- og familiedepartementet har sendt en «problemstilling» på høring om  utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr knyttet til  åpenhetsloven og pakkereiseloven.

Departementet foreslår ingen endringer i gjeldende rett, men ber om høringsinstansenes «syn på problemstillingene», ifølge høringsbrevet.

Bakgrunnen for høringen er at departementet har fastsatt en forskrift om overtredelsesgebyr og tvangsmulkt som også gjelder etter åpenhetsloven og pakkereiseloven, men uten at dette spesifikt har vært på høring.

Lovutvalget for forvaltningsrett

Det er Advokatforeningens lovutvalg for forvaltningsrett som har arbeidet med høringsuttalelsen.

Det består av leder Kristian Brandt (bildet), Fredric Holen Bjørdal, Knut Erik Marthinussen Harjang, Siv Myrvold-Torsnes og Jørgen Aandal Vangsnes.

Det som derimot har vært på høring, er det såkalte moderniseringsdirektivet og utmålingsforskriften.

Utmåling betyr å fastsette en erstatnings størrelse.

Styrker forbrukervernet

Litt om bakgrunnen: Etter en høringsrunde i 2020 og 2021 har Barne- og familiedepartementet fastsatt en forskrift om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr som trådte i kraft den 14. februar i år.

Forskriften kalles utmålingsforskriften, og gir regler om utmåling av mulkt og gebyrer etter markedsføringsloven, angrerettloven, pakkereiseloven og åpenhetsloven.

Utmålingsforskriften er en del av gjennomføringen av det såkalte moderniseringsdirektivet i norsk rett. 

Direktivets formål er, ifølge regjeringen, «å styrke håndhevingen av felleseuropeiske forbrukervernregler og sikre forbrukerne tydeligere rettigheter, særlig ved bruk av digitale markedsplasser og kjøp av digitale tjenester».

Ville ha på plass gebyr-grensen raskt

Både utmålingsforskriften og moderniseringsdirektivet var altså på høring for to, tre år siden, men uten at utmåling av mulkt og gebyrer etter åpenhetsloven og pakkereiseloven var tema.

Forvaltningsloven § 37

Utredningsplikt, forhåndsvarsling og uttalelser fra interesserte.

Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes.

Offentlige og private institusjoner og organisasjoner for de erverv, fag eller interessegrupper som forskriftene skal gjelde eller gjelder for eller hvis interesser særlig berøres, skal gis anledning til å uttale sig før forskriften blir utferdiget, endret eller opphevet. Så langt det trenges for å få saken allsidig opplyst, skal uttalelse også søkes innhentet fra andre.

Se hele paragrafen her.

«Dette av hensyn til å raskt få på plass en øvre ramme for overtredelsesgebyr, slik forvaltningsloven krever», heter det i høringsnotatet fra departementet.

Advokatforeningen reagerer på departementets fremgangsmåte: 

«En ting er at det kan stilles spørsmål ved om utmålingsforskriftens bestemmelser som gjelder pakkereiseloven og åpenhetsloven er gyldig vedtatt, da reglene i forvaltningsloven § 37 ikke ble fulgt», skriver foreningen i sin høringsuttalelse.

Uavhengig av om forskriften er gyldig eller ikke, bør departementet overholde helt grunnleggende krav til utredning og høring av forskrifter, mener foreningen.

- Ikke godt nok

Spesielt gjelder dette der en forskriftsbestemmelse kan få betydning for fastsettelsen av overtredelsesgebyr, påpekes det.

Advokatforeningen mener at høringsnotatet ikke er godt nok egnet som grunnlag for å inngi høringsinnspill, «blant annet fordi departementets drøftelser er knyttet til sammenligning med overtredelsesgebyr på helt andre områder».

Det vil derfor ikke komme noen merknader til det materielle innholdet i forskriften fra Advokatforeningen.

Den «forutsetter at forslag om forskrifter om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr for overtredelse av pakkereiseloven og åpenhetsloven sendes ut på høring og fastsettes i tråd med forvaltningslovens regler».

Overtredelsesgebyrets maksimale størrelse

«Det kan ilegges overtredelsesgebyr på inntil fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning eller inntil 25 millioner kroner, der det høyeste beløpet anvendes.»

§ 3 i utmålingsforskriften

Powered by Labrador CMS