Ny løsning skal sikre bedre samhandling mellom Lovisa og Advokatregisteret

Denne uken ruller Domstoladministrasjonen ut en ny integrasjon mellom de to systemene. - Skal ikke ha betydning for brukeropplevelsen i Aktørportalen, forsikrer DA.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag lanserer Domstoladministrasjonen (DA) en ny løsning for import av informasjon om advokater, bevillinger og advokatvirksomheter til domstolenes saksbehandlingssystem Lovisa. 

Målet er at kommunikasjonen mellom domstolens system og Advokatregisteret til Tilsynsrådet skal snakke bedre og mer sømløst sammen.

«Den nye løsningen vil sikre bedre datakvalitet, og vil hente data mye hyppigere enn den gamle, slik at advokater vil få tilgang, og miste tilgang hvis bevillingen er fjernet, langt raskere enn før», skriver DA på sine nettsider

– Vi har hatt en gammel og dårlig løsning, som har jobbet over tid med for å bli kvitt, forteller seksjonssjef for IT-avdelingen, Mats Berg.

– Noe advokatene har etterspurt, er raskere tilgang til Aktørportalen etter at man har fått godkjent bevilling. Tidligere kunne det ta inntil én uke, men nå vil det skje mye kjappere. Den gamle løsningen oppdaterte seg hver natt, mens den nye oppdaterer seg hver time, sier han.

– Den henter også informasjon fra flere ulike steder i tillegg til Advokatregisteret, slik som Folkeregisteret og Enhetsregisteret.

Nedgang i antall feilmeldinger 

At integrasjonen mellom de to systemene nå oppdateres, skal ikke ha betydning for brukeropplevelsen i Aktørportalen, forsikrer DA. 

Tidligere i år var det nettopp feil i integrasjonen mellom de to systemene som gjorde at flere advokater slet med å logge inn i Aktørportalen. Siden den gang har enkelte brukere fått feilmeldinger som følge av utdatert data i domstolenes saksbehandlingssystem. 

Etter at den nye løsning blir rullet ut tirsdag, forventer DA en «kraftig nedgang» i antall feilmeldinger. 

- Dobbeltsjekk opplysninger

Selv om ambisjonen med den nye intergasjonsløsningen, er smidigere samhandling mellom Aktørportalen og Tilsynsrådets advokatregister, kan det dukke opp noen humper i veien akkurat under den første importen.

«Ved første import vil noen advokater og advokatfullmektiger bli deaktivert i domstolenes saksbehandlingssystem. Dette kan ha flere årsaker, primært at en ikke lenger har gyldig bevilling, nylig har byttet advokatkontor, nylig har flyttet, eller nylig har endret navn», varsler DA.

«Vi anbefaler derfor at advokater og advokatkontorer, særlig filialer, dobbeltsjekker sine opplysninger i Advokatregisteret i forkant av lanseringen. Hvis du opplever å miste tilgang til Aktørportalen når den nye importen er lansert kan dette skyldes at informasjonen om din bevilling må oppdateres i registeret.»

Powered by Labrador CMS