Advokatene Kai Vaag og Per Zimmer
Advokatene Kai Vaag og Per Zimmer

Dette advokatfirmaet satser på hjemmebesøk

Kai Vaag og Per Zimmer sluttet i Andenæs Aaløkken Veum, og dannet sitt eget advokatfirma midt under koronapandemien. Kompanjongene satser på nærhet fremfor avstand med det nye konseptet «Advokat rett hjem».

Publisert Sist oppdatert

– Vi har ikke tro på at digitale advokattjenester alltid er det beste. Vi tilbyr derfor å komme hjem til de som måtte ønske det, forteller advokatene Kai Vaag og Per J. Zimmer.

– Advokatoppdrag er ofte svært personlig, og av stor betydning for den enkelte. Da er det viktig å etablere en god og tillitsfull relasjon mellom klienten og advokaten, noe som er enklere å få til i et klientmøte hjemme, enn på Skype eller Facetime, sier de to.

– Dessuten slipper klientene reisevei, og tjenestene våre blir lettere tilgjengelige.

Utvidet porteføljen

Firmaet ble etablert i august i korona-året 2020, da de to tidligere politiadvokatene og kollegene i Andenæs, Aaløkken, Veum bestemte seg for å gjennomføre drømmen om eget firma.

– Det har gått veldig bra, med god sakstilgang. Selv hadde jeg en strafferettsportefølje som nå er blitt utvidet med enkel selskapsrett, arbeidsrett, arv og skifte og familierett. Det har åpnet seg flere dører, sier Per J. Zimmer.

Kai Vaag er fast forsvarer i Oslo tingrett og i Borgarting lagmannsrett, men tar også mange sivile saker.

Spesielt innenfor fagområdene arv, skifte og familierett mener de det ligger et marked for hjemmetjenester.

– Vår bransje er konservativ, men det er rom for å tenke nytt. Vi er fortsatt i en kreativ oppstartsfase, og ser etter måter å jobbe litt annerledes på. Vi ønsker å dyrke det personlige, sier Kai Vaag.

Økende avstand

Selv om enkelte advokater av og til drar på hjemmebesøk, mener de at «advokat rett hjem»-konseptet er nytt.

– Det er nok ikke helt vanlig, i alle fall. Vi tror dette kan være attraktivt på flere områder. Det er mange saker der det kan oppleves tryggere for klienten å snakke med sin advokat hjemme.

De tror også det vil være lettere å få belyst alle sider av en sak i en hjemlig atmosfære.

– I en samtale ansikt til ansikt kommer gjerne flere sider av saken frem, og det er lettere å betro seg. For eksempel kan spørsmål om særkullsbarn være vanskelig. Vi tror klienten vil åpne seg mer hjemme, enn om man for eksempel satt på nettet og klikket seg gjennom en liste med valg, sier Vaag.

– Er det mer nærhet som er fremtiden, eller større avstand?
– Kanskje begge deler, men det er så mye i samfunnet som øker avstanden mellom oss. I advokatyrket er det som oftest nærhet som vil lede frem til det beste resultatet.

Folk kommer gjerne for sent til advokat, sier Zimmer.

– Kanskje fordi terskelen for å oppsøke advokat er for høy. Vi håper tilbudet vårt kan sende den terskelen.

Hjemmebesøk skal ikke koste ekstra, forsikrer de. Foreløpig dekker den nye tjenesten Oslo, Asker og Bærum.

– Målet er å tilby alle tjenester til samme pris.

Powered by Labrador CMS