En av verdens beste skikjørere blir ambassadør for CMS Kluge
Å kunne navigere i et komplekst landskap, identifisere risiko før den oppstår og gripe muligheter er likhetstrekk mellom skikjøring og advokatbransjen, mener frikjører og jurist Nikolai Schirmer.
Nikolai Schirmer er frikjører og har inngått en samarbeidsavtale med CMS Kluge.Foto: Nina Schmidt
Den kjente frikjøreren Nikolai Schirmer (34) fra Tromsø har inngått en avtale med CMS Kluge om å promotere advokatselskapet i flere reklamefilmer.
- Jeg skal være ambassadør for selskapet og hjelpe med merkevarebygging og posisjonering. Jeg skal fortelle historier om hva som gjør dem spesielle og gode, sier Schirmer til Advokatbladet.
Annonse
Schirmer lever av å lage film av frikjøring ned stupbratte fjellsider, og er to ganger kåret til «European Skier of the Year». Her hjemme har hans kritikerroste film Ski 2025 blitt satt opp på kinoer over hele landet i år. Mange kjenner han også fra TV-serien Eksponert, som ble vist på NRK i 2022, og ligger tilgjengelig i NRK TV-appen.
Avtalen kom i stand etter mange samtaler og møter mellom Schirmer og Kluges managing partner, Bjørnar Alterskjær, forteller han.
- Bjørnar er en glad fyr fra Nordland som opererer i en egen kvalitetsliga, slik jeg oppfatter det. Jeg har tilbragt en del tid sammen med han for å se om vi er en god match. Jeg opplever han som både veldig flink og veldig nede på jorda, og jeg synes det er viktig at Kluge har en idé om at du skal kunne levere veldig høy kvalitet og likevel ha balanse i livet, sier Schirmer.
Klare paralleller til jussen
Han forteller at han har hatt en fascinasjon for de største advokatselskapene helt siden han selv studerte juss.
- I studietiden opplevde jeg at advokater fra de store firmaene som superjurister fra en annen divisjon enn oss. Nivået deres virket litt uoppnåelig.
Nikolai Schirmer og Bjørnar Alterskjær.Foto: CMS Kluge
Han mener at Kluges virksomhet har klare paralleller til det han selv holder på med i fjellet.
- For det utrente øyet kan fjellet fremstå som bare snø og stein, mens det trente øyet kan se hvordan snøen utvikler seg, og vet hva værprognosene kan gjøre med snøen. Er det trygt, kan du kjøre ned den spennende ruta?
På samme måte ser advokatfirmaet CMS Kluge det juridiske landskapet, mener Schirmer.
- Hva skjer med ny regulering, med EU-rett, eller regjeringen som endrer på ting, eller domstolen som tolker en bestemmelse på en ny måte? Disse faktorene kan utgjøre en risiko for dem som opererer i dette landskapet. Ting kan gå veldig galt eller veldig bra. Og dette må man klare å håndtere. Tanken er å koble de to verdenene sammen på en underholdende måte, sier Schirmer.
Krever full konsentrasjon
En annen parallell mellom frikjøring og advokatbransjen er at begge deler kan være totalt oppslukende, mener han.
Schirmer i Lyngenalpene i Troms.Foto: Martin Andersen
- Da jeg var i praksis eller jobbet med eksamen under studiet, måtte jeg bruke alt jeg hadde av kapasitet. Det var som å jobbe med et stort puslespill der du skal få alt til å passe; det krevde så mye av meg, at det ikke var rom for noe annet. Jeg følte at jeg var i en slags flytsone, der jeg ble totalt oppslukt av oppgaven, og den var det eneste som betydde noe i øyeblikket. Det er en utrolig deilig følelse. Og den samme følelsen har jeg når jeg kjører ski ned krevende fjell. Da er jeg også totalt til stede i øyeblikket.
Selv har Schirmer bare jobbet som jurist i én måned, som trainee. Han ble uteksaminert fra UiT Norges arktiske universitet i 2017, og holder vinduet åpent for en dag å returnere til faget.
- Jeg er 34 år, og når kroppen sier stopp, vil jussen være en spennende mulighet. Jeg vil gjerne navigere etter min opplevelse av hvor jeg kan bidra mest, og hvor jeg har mest å gi. God underholdning og kultur, som jeg jobber med nå, er gøy, og bidrar til å øke folks livskvalitet. Som jurist eller advokat kan man sette et annet fotavtrykk, noe jeg synes er spennende, sier Schirmer.
Snakker om mer enn ski og fjell
I filmene han deler på YouTube og i sosiale medier bruker han stemmen sin til å ta opp ulike dilemmaer i samfunnet.
- Jeg tror det er en appetitt der ute for godt innhold som forklarer ting på en måte som folk ikke har tenkt på tidligere. I det siste har jeg sett på hvordan ulikheter i samfunnet har utviklet seg siden 1980-tallet, og kommunisert dette til dem som ønsker å se på frikjøring. Jeg har også laget en video om veksten i boligmarkedet, den gjør det vel så bra som videoer om skikjøring og snøskred.
Rettsstaten er kanskje det beste vi mennesker har funnet på de siste åtte hundre årene, mener han.
Nikolai Schirmer er fascinert av jussen. - Den er jo selve navet i samfunnet vårt, sier han. Her foran Kluges kontorer på Aker brygge.Foto: Nina Schmidt
- At man kan ha et harmonisk samfunn og næringsliv er utrolig viktig, og er i veldig stor grad et produkt av rettsreglene, og av hvordan advokater og dommerstanden ter seg. Noe av det viktigste arbeidet man gjør som jurist, er å forebygge konflikt ved å skape regler og avtaler. Her har forretningsadvokatene en viktig rolle, sier Schirmer.
Schirmer promoterer også svenske el-biler (fordi han synes det er bra med omstilling), klesmerker og skimerker, og panteselskapet Infinitum.
- Hvis jeg som person skal kunne stå inne for at noe er bra, så gjør jeg først research. Og det har jeg gjort med Kluge også.
På tide å tenke nytt
Advokatfirmaer har tradisjonelt hatt en nokså kjedelig måte å profilere seg på, mener managing partner i CMS Kluge, Bjørnar Alterskjær.
- Kommunikasjonen rundt hva et advokatfirma kan bistå med, er moden for endring. Vi tror at den kan gjøres på en ærligere, mer direkte og spenstigere måte, sier Alterskjær.
Samarbeidet med Schirmer er en del av en større satsning i det norske markedet, opplyser han.
- Vi ønsker å fortelle historien om hvem vi er til både klienter, samarbeidspartnere og studenter, og ønsker også å rette søkelyset mot at vi er en del av Europas største advokatfirma, CMS.
Deler verdier
Han er sikker på at Schirmer vil være en god ambassadør for selskapet.
- Nikolai er en profil som har de samme verdiene som oss. Vi tror at han kan nå ut med vårt budskap på en måte som sitter litt bedre og er mer rett fram enn den kommunikasjonen vi har hatt til nå. Så får vi se om vi lykkes, sier Alterskjær.
Reklamesnuttene med Schirmer i hovedrollen er ikke produsert ennå, men skal være klare i løpet av året, og produseres i samarbeid med Kime, et rådgivnings-, analyse- og kommunikasjonsselskap.
Onsdag 11.juni slår selskapet på stortromma og feirer både sine nye satsninger og nyoppussede lokaler med en innflyttingsfest i kontorene på Aker brygge.
- Vi har invitert klienter og samarbeidspartnere til fest. DeLillos skal spille for oss. Det kommer til å bli en ordentlig bra kveld, sier Alterskjær.
Bjørnar Alterskjær og Nikolai Schirmer på takterrassen til CMS Kluge.Foto: CMS Kluge