Er norske toppledere for snille til å overleve i en kynisk verden?
Utfordringen for norske toppledere er å være like tøffe som internasjonale konkurrenter til å prioritere og ta upopulære valg, mener managing partner i BAHR, Thomas K. Svensen.
– Norske toppledere må forholde seg til en ny virkelighet der konkurransekraften i mange bransjer settes på en helt annen prøve i en verden som er atskillig mer krevende og brutal enn for noen år siden, sier Thomas Svensen til Advokatbladet.Foto: Jonas Fosaas
– Norske toppledere er uten tvil mer bekymret og
alvorstynget i en verden som ikke er et utpreget trivelig sted om dagen.
Geopolitisk uro, tollmurer, segregering og polarisering er ikke akkurat
oppskriften på bekymringsløse ledere.
Det sa BAHR-topp Thomas K. Svensen da han innledet under Topplederdebatten
2025 på Arendalsuka, arrangert av Futureboards og E24, der temaet var «Tøffe
tak i toppetasjene».
Annonse
BAHR-advokaten – som leder et advokatfirma som omsatte for
nærmere 1,4 milliarder kroner i fjor - åpnet ballet med et innlegg om hvordan
norske toppledere må tilpasse seg en mer kynisk verden for å overleve, selv om
det kan bety å forkaste deler av den verdibaserte lederstilen som lenge har
preget norsk næringsliv.
Uforutsigbart og kynisk
Svensen ser tre forhold som har blitt mer fremtredende den
siste tiden, og som danner det han mener kan kalles en ny virkelighet for
toppledere.
Thomas Svensen innledet på Topplederdebatten.Foto: Jonas Fosaas
– Den regulatoriske usikkerheten har nådd nye høyder.
Tidligere var høy kompleksitet en utfordring, men nå har det blitt
uforutsigbart i tillegg. Videre ser vi stadig mer kyniske konkurrenter og
interessenter, herunder en grad av rettsliggjøring som man tidligere ikke har
sett. Til slutt, hvordan skal man forholde seg til et teknologiskifte som
potensielt kan påvirke hele virksomheten?
Hva kan så toppledere gjøre for å manøvrere lettere i dette
landskapet, spurte han.
– Medisinen som trengs i dagens verden kan kalles «back to
basics». Det krever at man forholder seg til en kompleks, krevende og
uforutsigbar situasjon ved å fokusere på det viktigste for virksomheten, og det
man har innflytelse over, sa Svensen.
– Det betyr et rendyrket fokus på verdiskaping i snevrere
forstand enn man er vant til: Innovasjon, effektivisering, omstilling,
teknologiutvikling og -adopsjon, samt fleksibilitet i organisering og struktur.
Kort sagt, fokus på virksomhetens kjerne.
– Modige nok?
Et rendyrket fokus på kjernevirksomheten må nødvendigvis gå
på bekostning av noe, påpekte Svensen.
Emilie Stordalen.Skjermdump
– Norske toppledere er selvsagt i stand til å håndtere
kjernevirksomheten. Spørsmålet er om de er modige nok til å prioritere den like
hardt som internasjonale konkurrenter og ta de tøffe valgene som vil møte
motstand både internt og eksternt.
– Vi har ikke mer tid eller kapasitet enn konkurrentene. Når
noe prioriteres, må noe annet nedprioriteres. Fokuserer man på verdiskaping for
å sikre konkurransekraft, blir det bredere engasjementet uunngåelig mindre, sa
han.
For mange «Ole Brumm»-ledere
Den norske lederstilen har som ideal å være en «Ole
Brumm-leder» – en type leder som utenlandske investorer mener det finnes for
mange av i Norge, påpekte han.
– Det er egentlig den lederen man vil være. En som leverer
resultater i verdensklasse, med stil. Det forventes et bredt og synlig
samfunnsengasjement, ofte med politisk korrekthet og meninger om det meste. Til
tider blir skillet mellom politiker og næringslivsleder uklart. Norske
toppledere har vært flinke til å manøvrere i dette landskapet, særlig når
kjernevirksomheten går godt.
Selv om lederstilen er ideell, spør Svensen om i hvilken
grad den vil ivareta virksomhetens interesser i en mer krevende verden, og med
mer kyniske konkurrenter.
Er «norsk kynisme» løsningen?
– Kanskje er en korreksjon uunngåelig. Kanskje er det også befriende
å tydeliggjøre at topplederens fremste mandat er å sikre verdiskaping. I det
lyset er ikke «back to basics» nødvendigvis negativt.
Selv om det trolig er dette som må til, mener Svensen at man
ikke skal forkaste norsk verdibasert ledelse, men tilpasse seg en brutal og
kynisk verden.
– Får vi en form for «norsk kynisme» som kan bli et
konkurransefortrinn, eller fortsetter vi som før med luen i hånden? Uansett er
håpet at toppledere, ikke bare virksomheter, evner å omstille seg og ikke
stikker hodet i sanden, sa Svensen.
Deltagere og arrangører av Topplederdebatten.Foto: Jonas Fosaas