Advokatbransjen

Er norske toppledere for snille til å overleve i en kynisk verden?

Utfordringen for norske toppledere er å være like tøffe som internasjonale konkurrenter til å prioritere og ta upopulære valg, mener managing partner i BAHR, Thomas K. Svensen.

– Norske toppledere må forholde seg til en ny virkelighet der konkurransekraften i mange bransjer settes på en helt annen prøve i en verden som er atskillig mer krevende og brutal enn for noen år siden, sier Thomas Svensen til Advokatbladet.
Publisert

– Norske toppledere er uten tvil mer bekymret og alvorstynget i en verden som ikke er et utpreget trivelig sted om dagen. Geopolitisk uro, tollmurer, segregering og polarisering er ikke akkurat oppskriften på bekymringsløse ledere.

Det sa BAHR-topp Thomas K. Svensen da han innledet under Topplederdebatten 2025 på Arendalsuka, arrangert av Futureboards og E24, der temaet var «Tøffe tak i toppetasjene».

BAHR-advokaten – som leder et advokatfirma som omsatte for nærmere 1,4 milliarder kroner i fjor - åpnet ballet med et innlegg om hvordan norske toppledere må tilpasse seg en mer kynisk verden for å overleve, selv om det kan bety å forkaste deler av den verdibaserte lederstilen som lenge har preget norsk næringsliv.

Uforutsigbart og kynisk

Svensen ser tre forhold som har blitt mer fremtredende den siste tiden, og som danner det han mener kan kalles en ny virkelighet for toppledere.

Thomas Svensen innledet på Topplederdebatten.

– Den regulatoriske usikkerheten har nådd nye høyder. Tidligere var høy kompleksitet en utfordring, men nå har det blitt uforutsigbart i tillegg. Videre ser vi stadig mer kyniske konkurrenter og interessenter, herunder en grad av rettsliggjøring som man tidligere ikke har sett. Til slutt, hvordan skal man forholde seg til et teknologiskifte som potensielt kan påvirke hele virksomheten?

Hva kan så toppledere gjøre for å manøvrere lettere i dette landskapet, spurte han.

– Medisinen som trengs i dagens verden kan kalles «back to basics». Det krever at man forholder seg til en kompleks, krevende og uforutsigbar situasjon ved å fokusere på det viktigste for virksomheten, og det man har innflytelse over, sa Svensen.

– Det betyr et rendyrket fokus på verdiskaping i snevrere forstand enn man er vant til: Innovasjon, effektivisering, omstilling, teknologiutvikling og -adopsjon, samt fleksibilitet i organisering og struktur. Kort sagt, fokus på virksomhetens kjerne.

– Modige nok?

Et rendyrket fokus på kjernevirksomheten må nødvendigvis gå på bekostning av noe, påpekte Svensen.

Emilie Stordalen.

– Norske toppledere er selvsagt i stand til å håndtere kjernevirksomheten. Spørsmålet er om de er modige nok til å prioritere den like hardt som internasjonale konkurrenter og ta de tøffe valgene som vil møte motstand både internt og eksternt.

– Vi har ikke mer tid eller kapasitet enn konkurrentene. Når noe prioriteres, må noe annet nedprioriteres. Fokuserer man på verdiskaping for å sikre konkurransekraft, blir det bredere engasjementet uunngåelig mindre, sa han.

For mange «Ole Brumm»-ledere

Den norske lederstilen har som ideal å være en «Ole Brumm-leder» – en type leder som utenlandske investorer mener det finnes for mange av i Norge, påpekte han.

– Det er egentlig den lederen man vil være. En som leverer resultater i verdensklasse, med stil. Det forventes et bredt og synlig samfunnsengasjement, ofte med politisk korrekthet og meninger om det meste. Til tider blir skillet mellom politiker og næringslivsleder uklart. Norske toppledere har vært flinke til å manøvrere i dette landskapet, særlig når kjernevirksomheten går godt.

Selv om lederstilen er ideell, spør Svensen om i hvilken grad den vil ivareta virksomhetens interesser i en mer krevende verden, og med mer kyniske konkurrenter.

Er «norsk kynisme» løsningen?

– Kanskje er en korreksjon uunngåelig. Kanskje er det også befriende å tydeliggjøre at topplederens fremste mandat er å sikre verdiskaping. I det lyset er ikke «back to basics» nødvendigvis negativt.

Selv om det trolig er dette som må til, mener Svensen at man ikke skal forkaste norsk verdibasert ledelse, men tilpasse seg en brutal og kynisk verden.

– Får vi en form for «norsk kynisme» som kan bli et konkurransefortrinn, eller fortsetter vi som før med luen i hånden? Uansett er håpet at toppledere, ikke bare virksomheter, evner å omstille seg og ikke stikker hodet i sanden, sa Svensen.

Deltagere og arrangører av Topplederdebatten.
Powered by Labrador CMS