I Wiersholm stilles det de samme kravene til resepsjonistene som til advokatfullmektigene, forteller Rune Opdahl.
I Wiersholm stilles det de samme kravene til resepsjonistene som til advokatfullmektigene, forteller Rune Opdahl.

Fra resepsjonist til partner

Selv om han er den første som har gått hele veien fra resepsjonist og trainee til å bli partner og fagsjef i Wiersholm, tror ikke Rune Opdahl karriereveien hans blir unik i fremtiden.

Publisert

I 2001 satte den daværende førsteårs jusstudenten Rune Opdahl foten sin i Wiersholms lokaler for aller første gang. Fjorten år senere, i 2015, nådde han toppen i firmaet som partner. Nylig ble Opdahl rangert som en av landets ledende advokater både i kategoriene «Immaterialrett og media» og «Personvern» i Finansavisens årlige advokatundersøkelse.

Han ble også rangert på topp 10 blant advokater i Norge totalt – som den desidert yngste på listen.

På up and coming-listen i førstnevnte kategori havnet han aller øverst. Opdahl mener teamet han leder skal ha en stor del av æren for at han kommer så godt ut av undersøkelsen.

– Egentlig er det en logisk brist i å være spesialist på flere ulike fagfelt. Noe av grunnen til at både Morten Goller og jeg klarer det, skyldes at vi jobber i veldig gode team, som kanskje i enda større grad er spesialister på de ulike fagområdene, slik at vi kan lede teamene og være ansiktene utad, sier Opdahl.

Samme krav

I fjor fikk han også rollen som fagsjef, og tar nå del i både ledergruppen og Wiersholms innovasjons-team.

– Jeg var nok den første, men definitivt ikke den siste som har gått hele veien gjennom firmaet. Alle ferske fullmektiger vi ansetter nå, har jobbet her som studenter. Når vi ansetter resepsjonister, er det fordi vi tror de kan bli partnere en gang i fremtiden. Vi stiller de samme kravene til en som skal sitte i resepsjonen, til dem vi ansetter som advokatfullmektig. Og alle vi ansetter blir fullverdige Wiersholm-ere fra dag én. Kanskje er det en av grunnene til at vi nylig ble kåret til det mest attraktive stedet å jobbe blant jusstudentene av Prospera, sier Opdahl.

En resepsjonsjobb være en perfekt jobbsøknad, mener han.

– Da jeg kom inn i firmaet første gang hadde jeg egentlig planlagt å jobbe som menneskerettighetsadvokat. Å få jobbe i resepsjonen er en fantastisk mulighet til å lære firmaet å kjenne, sier Opdahl.

Han oppfordrer studenter til å gripe mulighetene som kommer, slik han selv har gjort i Wiersholm.

– Jeg jobber med rettsområder i dag jeg ikke kjente til da jeg begynte her. Og rettsområdene de som sitter i resepsjonen i dag skal jobbe med om ti år, vet vi kanskje ikke om i dag, påpeker Opdahl.

– Gi de unge plass

Ifølge Opdahl gjelder samme tankesett enten man er resepsjonist eller partner:

– Du skal tilfredsstille et behov med kvalitet. Jeg hører stadig vekk klienter som skryter servicen i resepsjonen vår opp i skyene. Nettopp det ønsker vi oss av partnerne også, sier Opdahl.

Som advokat på et krevende teknologisk fagfelt er det ifølge Opdahl helt avgjørende å holde seg faglig oppdatert.

– Vi må følge med på hvordan rettsområdene som bruker data på medieområdet fungerer. Data er verdidriveren, og for meg som advokat er det avgjørende å forstå for eksempel hvordan programmatisk annonsering fungerer, og hvordan flyten av informasjon med aktører som Facebook, Google, Amazon og Finn.no skjer.

Han mener firmaene bør gi rom til fullmektigene.

– Mitt råd til advokater og advokatfirmaer må være å gi plass til de yngre som har et engasjement for et nytt og spennende fagfelt, slik jeg følte jeg fikk her. Fagfelt som immaterialrett, media og personvern er de unge kanskje enda bedre rustet til å jobbe med enn de som har vært med i mange år. Klientene er unge og fremadstormende, og arbeider med ny teknologi som man er nødt til å være familiær med, sier Opdahl.

Mer oppofrende nå

Opdahl peker på tre klare forskjeller på jobben som forretningsadvokat i dag kontra for ti-femten år siden:

– Firmaet er mye mer endringsvillige i dag, og anerkjenner at det vi gjorde i går ikke er bra nok i morgen. Advokatene jobber i team – snarere enn flere enkeltpersoner. Team-elementet og kollektivismen er helt annerledes. Og så har vi et sterkere klient-fokus. Vi er mye mer «på», proaktive, oppofrende, og serviceinnstilte enn det vi var.