work-life balance

Her er veilederen for en bedre jobb-hjem-balanse

Yngre advokaters nye verktøykasse ble lansert torsdag på et møte på Litteraturhuset. Les partnernes ti bud - og konkrete råd til ansatte og ledelse.

Astrid Rød, Matias Baugerud og Sara Engberg fra YA-styret presenterte den nye veilederen.
Publisert Sist oppdatert

- For to år siden hadde vi i YA en prat om vår juridiske omgangskrets. Vi spurte oss om hvorfor det er slik at vi kjenner så mange som har sluttet i bransjen. Og om hva som skal til for at alle disse flinke folkene, som egentlig elsker jobben sin, har lyst til å bli, innledet Astrid Rød.

Hun er leder av Yngre Advokater (YA) Oslo krets og nasjonalt, og er til daglig advokat i Legal 24 Advokatfirma.

- Vi spurte oss om dette var noe vi burde rette søkelyset mot. Og de to siste årene har vi jobbet aktivt og systematisk med å bidra til å utvikle vår egen bransje. Og i dag sitter vi igjen med sluttproduktet, en veileder, sa Rød til den fullsatte salen på Litteraturhuset i Oslo torsdag kveld.

Basert på to undersøkelser av bransjen

Veilederen er basert på funn fra Advokatforeningens jobb-hjem-balanse-undersøkelse fra i vår, der alle advokater under førti år var invitert til å delta, og funn fra en dybdeanalyse basert på intervjuer med tjue partnere under førti år med to barn eller flere.

- Fortsatt sitter vi ikke med en fasit, men gjennom arbeidet vårt er det tre ting vi ha lyst til å oppfordre bransjen til, sa Rød.

- Gjør jobb-hjem-balansen til en prioritert del av den strategiske ledelsen i virksomheten. Sørg for god forventningsavklaring. Og adressér aktivt problemstillinger knyttet til forutsigbarhet og tilgjengelighet.

- Håper at verktøyet får folk til å bli

YA ser på veilederen først og fremst som en verktøykasse, forklarte hun.

- Tanken er at advokatfirmaer og den enkelte advokat eller advokatfullmektig kan plukke ut det som passer egen hverdag og firmaet de jobber i. Det vi ønsker å oppnå, er at yngre advokater og bransjen som sådan, får noen verktøy som kan hjelpe dem med å skape bedre flyt i hverdagen. Og at verktøyene kan bidra til at de som vurderer å forlate bransjen, velger å bli.

Veilederen er delt inn i ulike kapitler rettet mot ulike livsfaser: Når du er ny i et advokatfirma, råd til den som vil bli partner og en egen del om hverdagen knyttet til familieliv med barn. 

Stor oppslutning om YAs arrangement i Wergelandssalen på Litteraturhuset torsdag 9.oktober.

Det er også en generell del som kan gjelde alle i bransjen, og en egen del rettet spesielt mot partnere. I hvert kapittel gis det råd både til den ansatte, og til ledelsen.

- Unge må lære seg å sette grenser

Advokat Sara Lamøy Engberg i Bull, medlem i YA-styret, har hatt hovedansvaret for veilederen. 

- Når vi er nye i bransjen, så går vi inn i et yrke der det forventes mye av oss. Det er høye krav fra klientene. Derfor må unge advokater lærer seg å sette grenser og lære seg å si fra når timeplanen er for full, selv om det kan være en krevende øvelse, sa Engberg.

I veilederen gir YA konkrete råd om hvordan den enkelte skal ta bevisste valg.

- Til arbeidsgiveren gir vi råd om hvordan de kan ha en tydelig dialog med de ansatte, særlig om arbeidsmengde og tilgjengelighet. Selv om en advokat er aldri så faglig dyktig, så er det ikke alle som egner seg som prinsipal. Så ledelsen må sørge for at den rollen gis til advokater som har et engasjement, og følger opp fullmektigene sine, sa hun.

- Alle kan oppleve manglende balanse

Nestleder i YA-styret, Matias Baugerud, som er advokat i Aurlien Vordahl & Co, snakket om kapittelet i veilederen som gir generelle råd, og som ikke er myntet på en bestemt livsfase.

- Uansett hvor du er i karriereløpet, så vil det dukke opp problemstillinger knyttet til jobb-hjem-balansen. Et råd for å få bedre balanse kan for eksempel være å benytte hjemmekontor, eller det kan være å ha firedagersuke en periode, sa Baugerud.

Ledelsen må systematisere ordninger på ledelsesnivå som gjør det enklere for den ansatte å gå til ledelsen og si at dette kunne jeg tenke meg, poengterte han.

- Da blir det ikke opp til den enkelte å finne ut hvilke muligheter som finnes.

Hva kreves for å bli partner?

Kapittelet i veilederen som heter «Må det være opp eller ut i advokatbransjen?» gir råd til den som ønsker å stige i gradene og bli partner.

- Det er mange som ikke vet hvilke krav som stilles for å bli partner, og hvem som har partnerpotensial, er uklart for den enkelte advokat. I ytterste konsekvens kan dette føre til at en person velger å slutte, selv om firmaet faktisk har vurdert vedkommende som en klar partnerkandidat, sa Baugerud.

Han oppfordret ledere i advokatbransjen til å snakke om hva som kreves, og mener at dette kan motivere flere til å bli i bransjen.

Dette stod på programmet på Litteraturhuset:

Tanja Haraldsdottir Nordberg fra AFI OsloMet la frem rapporten om dybdeintervjuer med 20 partnere med to eller flere barn. 

Samfunnsøkonom Trygve Larsen Morset fra Advokatforeningen la frem tallene fra medlemsundersøkelse om work-life-balance i advokatbransjen. 

Debatt om utfordringer og muligheter. Ordstyrer Ida Brabrand, partner i Brækhus. Med Øyunn Syrstad Høydal, forsker ved AFI OsloMet, Emanuel Feinberg, managing partner i Glittertind, Inger Zadig, partner i Elden og Stephan Jervell, managing partner i Wiersholm.

- Til advokaten som har ambisjon om å blir partner, gir vi blant annet råd om at man må tørre å si det, og at man må be om tilbakemelding Vi innser at partnerrollen handler om mer enn kunder. Man må vise forståelse for forretningsdrift, bidra til arbeidsmiljøet og være en god rollemodell.

- Må sørge for like muligheter for både kvinner og menn etter permisjon

Veilederens største kapittel handler om kunsten å balansere advokathverdag, barn og permisjon. 

Kapittelets første del dreier seg som graviditet, samt permisjoner knyttet til fødsel og tiden etterpå. Her får både arbeidstaker og arbeidsgiver tips til hvordan man kan sikre god dialog, forventningsavklaring og balanse underveis. 

- Småbarnsperioden er kritisk i bransjen, og forskning viser at folk gjerne slutter i forbindelse med barn nummer to. Og det er kanskje litt tilfeldig om arbeidsgiver har et opplegg for graviditet og småbarnsliv, sa Rød. 

Veilederen gir råd om hva arbeidsgiver kan gjøre for å lette hverdagen både under graviditeten og etterpå.

Kapittelet også lister opp en rekke råd for å sikre god tilbakekomst fra foreldrepermisjon, før den avslutter med tips for en velbalansert gjennomføring av småbarnsfasen. 

Gode råd til deg som er partner

Bakgrunnen for at YA valgte å ta med et eget kapittel med ti råd til partnere, ligger i kurset «Survival guide for advokatfullmektiger», som YA arrangerer hvert år, fortalte Baugerud.

- Da snakker vi om hvilke krav som stilles i bransjen. Så tenkte vi at det jo var en god idé også å gi partnerne noen gode råd. Vi oppfordrer alle, særlig partnere og ledelse, til å ta en ekstra kikk på disse budene, og forhåpentligvis implementere dem i partnerskapet, sa han.

Astrid Rød oppfordrer alle i bransjen til å ta veilederen i bruk.

- Det ligger mye arbeid bak som har pågått over mange år. Vårt håp er at veilederen vil føre til åpenhet og dialog i advokatfirmaene, og at den vil inspirere til gode løsninger, slik at vi beholder de beste hodene, sa hun.

VEILEDEREN FINNER DU HER!

Partnerens 10 bud

1. Avlevering av oppdrag. Før du kopierer inn den ansatte til klient, avklar: Kapasitet, tidsfrist, forventet tidsbruk og kompetanse.

2. Videresend oppdrag umiddelbart. Gjør det som haster mest selv, og videresend det du vet må gjøres så tidlig som mulig.

3. Kopier inn den ansatte på e-poster på sak, og inkluder i klientmøter. Det er lærerikt, og gjør det enklere for den ansatte å planlegge egen hverdag.

4. Tenk over hvordan du mottar en leveranse. Enkelte kan skape en eksamensfølelse hos ansatte ved leveranse av et oppdrag. Ikke gå gjennom mottatt leveranse med et mål om å finne feil, men med et mål om å sammen levere et best mulig produkt til kunden. Psykologisk trygghet er den største garantien for en god leveranse og for at ansatte tar eierskap til oppgaver.

5. Vær raus. Del nettverket og kontaktene dine med de ansatte, og hjelp dem å bygge seg opp. Del ulike sider av det å være partner, og hva som kreves for å komme dit. Ikke dra opp stigen etter deg.

6. Husk ansatte i permisjon. Bidra til at ansatte som kommer tilbake fra permisjon får en god start – koble dem på interessante oppdrag, men vær lydhør for den enkeltes livssituasjon og behov.

7. Legg møter i kjernetiden. Ikke legg faste møter tidlig på morgenen eller sent på ettermiddagen. Det ekskluderer ansatte i småbarnsfasen, og gjør livet unødvendig vanskelig i en krevende livsfase.

8. Vær lojal og redelig, og etabler tillit. Gi de ansatte rom til fleksibilitet. Ikke sett unødvendige frister klienten ikke har bedt om, ha som mål å sende e-poster og interne meldinger i arbeidstiden. Bruk gjerne verktøyet «planlegg utsending av e-post».

9. Vær et godt forbilde. Bruk rollen til å skape åpenhet om jobb-hjem-balanse blant egne medarbeidere og til å organisere arbeidshverdagen i egen avdeling.

10. Du avgjør om de ansatte velger å bli. Bidra til å avmystifisere partnerrollen. Snakk om fordeler og ulemper, og hvordan du får hverdagen til å fungere.

KILDE: «Bedre flyt i hverdagen - en verktøykasse for advokater for jobb, hjem og fritid.»

Powered by Labrador CMS