De ansatte synes muligheten for hjemmekontor er viktig, viser en rundspørring Advokatbladets har gjort til tjue advokatfirmaer rundt om i landet. Få firmaer stiller konkrete krav til oppmøte.
Øverst fra v. Anne Bogen, Aisha Rana, Sven Anders Drangsholt, Tonje Skjelbostad,
Tone Kaarbø og Brynjar Østgård. Nederst fra v. Rasmus Brodtkorb, Camilla Wollan, Emanuel
Feinberg, Henriette Willix, Olav Pedersen og Silia Bakke.Foto: Advokatblaet / Selskapene
Advokatbladet har kontaktet tjue advokatfirmaer av ulik
størrelse for å ta tempen på hva som er status for bruk av hjemmekontor i
advokatbransjen.
Alle som svarte, er enige om at muligheten for hjemmekontor,
altså fleksibilitet, er viktig for de ansatte. Alle oppfordrer til fysisk
tilstedeværelse på kontoret, men svært få stiller konkrete krav til fysisk
oppmøte.
Annonse
Les alle svarene under tabellen lenger ned på siden!
Dette spurte vi om
1. Hva er selskapets retningslinjer for bruk av
hjemmekontor?
2. I hvor stor grad brukes det?
3. Flere arbeidsgivere stiller nå krav til fysisk
oppmøte: Er dette aktuelt hos dere?
4. Hvilken effekt har bruk av hjemmekontor hatt på
arbeidsmiljøet?
5. Er muligheten for hjemmekontor viktig for de
ansatte?
Kun drøye ti prosent av virksomhetene mener det er nødvendig
med individuelle skriftlige avtaler om hjemmekontor, mens rundt seksti prosent
mener det ikke er nødvendig å regulere bruken av hjemmekontor i det hele tatt. Det
er også svært få som måler den faktiske bruksfrekvensen. Det er frihet under
ansvar som rår.
- Ikke negativt for arbeidsmiljøet
«Alle» er enige om at fysisk tilstedeværelse er viktig for
arbeidsmiljøet og kulturen, men svært få - om noen i det hele tatt - mener
hjemmekontor har negativ innvirkning på arbeidsmiljøet. Daglig leder i Legalis,
Tonje Skjelbostad, oppsummerer det slik:
– En personlig hypotese er at for mye hjemmekontor kan bidra
til en svekkelse av arbeidsmiljøet og fellesskapet på sikt. For den enkelte kan
for mye hjemmekontor også gjøre den ansatte mer frakoblet kolleger og
arbeidsplassen, sier hun.
Les svarene fra de tjue firmaene under tabellen!
Kilde: Advokatbladets rundspørring
BULL: Mona Kjenner Andersen,
kommunikasjonssjef
– Hovedregelen er at man arbeider fra kontoret. Det er viktig for
samarbeid, god oppdragsflyt og kultur. Samtidig har vi rom for
fleksibilitet. De aller fleste er til stede på kontoret, og vi har ikke eksakte
tall på bruk av hjemmekontor. Det brukes generelt sett ved behov og etter
avtale med nærmeste leder.
DLA Piper: Camilla Wollan, managing partner
– Kontoret er hovedbasen for vårt arbeid. Vi har en fleksibel ordning for
hjemmekontor som er basert på vår internasjonale policy «Worksmart +». Ansatte
kan jobbe hjemmefra ved behov, men vi vektlegger ansvarlighet, tilgjengelighet
og god kommunikasjon. Det det er ikke uvanlig at ansatte jobber hjemmefra én eller
flere dager i uken.
Føyen: Silia Bakke, HR-sjef
– Vi legger stor vekt på å skape et godt arbeidsmiljø ved å kombinere
fleksibilitet med tilstrekkelig fysisk tilstedeværelse for å bygge fellesskap
og kultur. Vi har ingen fast ordning og hjemmekontor benyttes kun sporadisk. Vi
opplever at balansen er god i dag og de ansatte verdsetter fleksibiliteten.
Glittertind: Emanuel Feinberg, managing partner
– De fleste bruker kun hjemmekontor unntaksvis. Enn så lenge fungerer
frihet under ansvar godt, så vi har ikke hatt behov for retningslinjer. Fleksibilitet
betyr mye for enkelte, særlig de som har mindre barn.
Harris Olav Pedersen, managing partner
– Vi ønsker at de ansatte skal ha fleksibilitet. Det er viktig. Samtidig er
bedriftskultur, samhandling, kompetansebygging og erfaringsutveksling viktig. Det
krever tilstedeværelse. Det er ønskelig at hjemmekontor ikke overstiger to
dager i uken. Dette er ikke noe problem og vi har ingen streng telling på
dette.
Haver: Sven Anders Drangsholt, daglig leder
– Vi har ikke hatt behov for å utarbeide skriftlige retningslinjer om bruk
av hjemmekontor. De ansatte vet at muligheten er der, setter pris på den og
benytter den ved behov.
Pretor: Rasmus Brodtkorb, managing partner
– De ansatte verdsetter at de har fleksibilitet. Vi har ingen absolutte
retningslinjer for bruk av hjemmekontor, men har uttalt at vi setter pris på
fysisk tilstedeværelse.
Ræder: Bing
Tone Kaarbø, managing partner
– Vi ønsker at de fleste arbeider på kontoret. Det er viktig for både
utviklingen av kulturen og den enkelte medarbeider. Samtidig er det forståelse
for at det kan være praktisk med hjemmekontor, og vi er positive til at det
arbeides hjemmefra når det er hensiktsmessig for den enkelte.
Sulland: Henriette Willix, daglig leder
– Våre ansatte har dynamiske og travle arbeidshverdager, og er ofte på farten i
eksempelvis retten, avhør eller nemndsmøter. Advokatyrket er en utpreget
selvstendig rolle hvor du må være fleksibel. Utfra dette har ikke vi sett behov
for å regulere bruken av hjemmekontor. Arbeidstaker og arbeidsgiver gir
hverandre fleksibilitet.
Advokatene på Storkaia: Magnhild Pape Meringen, daglig leder
– Vi har ingen retningslinjer for hjemmearbeid og det er opp til den enkelte
advokat hvor mye de vil ha hjemmekontor. Muligheten for det er viktig for å
kunne være fleksibel som advokat. Etter at pandemien var over, har ingen av
advokatene hos oss ønsket å ha hjemmekontor.
Østgård: Brynjar Østgård, partner
– Vi har ingen konkrete retningslinjer. Når det passer og er hensiktsmessig,
kan den enkelte ansatte arbeide hjemmefra i en viss utstrekning. Det vil si en
dag eller to, nå og da.
Thallaug: Aslak Runde, partner
– Vi åpner for kortvarig og sporadisk arbeid hjemmefra, men alle skal for det
vesentlige være fysisk til stede i kontorets åpningstid. Det er opp til den
enkelte å praktisere dette fornuftig innenfor denne rammen. Den enkelte advokat
innrømmes med andre ord en ikke ubetydelig frihet til å styre sin egen
arbeidshverdag så lenge man stort sett er til stede på kontoret.
Wikborg Rein: Cecilia Mathisen, head of people & culture
– Det er stor variasjon i bruk av hjemmekontor og generelt ser vi at det er mer
utbredt blant de som har jobbet noen år. Behovene er ofte relatert til reisevei
og familiesituasjon. Vi ønsker å være fleksible, samtidig som vi skal sikre god
drift og et godt arbeidsmiljø for alle. Dersom en ansatt ønsker å jobbe
hjemmefra mer enn tre dager per måned, kreves det en skriftlig avtale. Det
gjøres en individuell vurdering basert på den enkeltes og organisasjonens
behov. Man kan få innvilget opptil to dager hjemmekontor per uke.
Wiersholm: Christine L. Lindberg, kommunikasjonssjef
– Vi har ikke en fast, formalisert ordning for hjemmekontor, men oppmuntrer
alle ansatte til å tilbringe arbeidsdagen sin på kontoret. Hos oss er det
derfor rom for å jobbe hjemmefra når det er praktisk eller effektivt, eller i
faser av livet hvor en dag eller to på hjemmekontor gjør at arbeidsdagen går
bedre opp. Muligheten for hjemmekontor blir verdsatt, men det er
fellesskapet på kontoret som er selve hovedarenaen vår.
Thommessen: Anne Bogen, HR-sjef
– Medarbeiderne har mulighet til å benytte hjemmekontor ved behov, innenfor
rammen av en fleksibel 3:2-ordning som vil si inntil to dager i uken på
hjemmekontor. Denne fleksibiliteten blir satt pris på – særlig av ansatte med
små barn – og oppleves som et attraktivt gode i hverdagen.
Selmer: Jannike Holtedahl, kommunikasjonssjef
– Hovedarbeidsstedet er våre kontorer, men medarbeidere har mulighet til å
jobbe hjemmefra når det er hensiktsmessig. Vi har valgt ikke å detaljregulere
hvor ofte ansatte kan benytte seg av hjemmekontor.
Legalis: Tonje Skjelbostad, daglig leder
– Vår hovedregel er arbeid skal utføres på kontoret, men at man kan ta hjemmekontor
ved behov etter avtale med nærmeste leder. Føringen er to dager hjemmekontor i
uken.
I stor grad er det frihet under ansvar her, og vi ser at de som jobber godt
også jobber godt på hjemmekontor.
Hjort: Aisha Rana, markedskonsulent
– Vi gir våre medarbeidere frihet til selv å vurdere hva som passer best ut fra
arbeidsoppgaver og behov. Vi ser at kontoret benyttes aktivt, og at det er høy
tilstedeværelse. Vi opplever også at fleksibilitet er et sentralt tema for
jobbsøkere, og at muligheten til å velge arbeidssted selv er attraktivt.
Haavind: Kristine Lloyd, HR-direktør
– Vi ønsker å tilrettelegge for fleksibilitet i hverdagen og våre medarbeidere
kan benytte seg av hjemmekontor sporadisk og ved behov. I den årlige
medarbeiderundersøkelsen spør vi spesifikt om behov for å jobbe hjemmefra og vi
opplever at vi møter behovet i organisasjonen når det gjelder dette.
CMS Kluge: Bjørnar Alterskjær, managing partner
– Våre retningslinjer gir rom for individuelle behov. Hjemmekontor brukes
jevnlig hos oss, men omfanget varierer mellom avdelingene og de enkeltes behov.
Vi ser at de fleste prioriterer å være på kontoret, men at mange benytter
muligheten til hjemmekontor innimellom når det passer best.