– Ingenting som gjør dommere gladere enn når advokatene stiller korte og presise spørsmål

Tingrettsdommer Ann Mikalsen holdt første foredrag fredag morgen under det årlige bistandsadvokatkurset.

Tingrettsdommer mener bistandsadvokater altfor ofte forbereder eksaminasjonen for dårlig.

SANDEFJORD: Onsdag og torsdag arrangeres det årlige bistandsadvokat-kurset på Scandic Park Hotell i Sandefjord. Torsdag kom konstituert tingrettsdommer, Ann Mikalsen fra Kongsberg og Eiker tingrett, Hokksund med praktiske tips til forsamlingen.

– Jeg synes ordningen med bistandsadvokater fungerer veldig bra. De aller fleste bidrar til en god gjennomføring av de fleste saker, men det er selvfølgelig alltid forbedringspunkter. Vi har en felles målsetning om å få en effektiv og kvalitativ saksgang, innledet Mikalsen, som selv har over tjue års erfaring som advokat.

Et sekstitalls bistandsadvokater fra hele landet er samlet i vestfoldsbyen for å få ny kunnskap og inspirasjon, samt møte kolleger. Blant temaene advokatene skal gjennom er nyheter i rettsutviklingen, utmåling av oppreisning, bistandsadvokatens opptreden i retten, og hvordan mestre klient og egen helse.

– Informasjon glipper

Under foredraget rettet hun også fokus på spørsmålet om hva man skal gjøre som bistandsadvokat dersom man mener forsvarer opptrer upassende.

– Min erfaring som dommer gjennom åtte år, er at det er sjelden er noen prøver trakassere fornærmede, og at det var verre før. Men det kan forekomme overtramp, og da er det viktig at dere er og sier fra, sa tingrettsdommeren, som også påpekte at det er uhyre viktig at bistandsadvokatene har forberedt eksaminasjonen godt.

– Vi ser altfor ofte at sentral informasjon kanskje glipper fordi bistandsadvokaten, og for så vidt andre aktører i retten, ikke har forberedt eksaminasjonen godt nok. Hvis man har lange innledninger til spørsmål, får vi fort mistanke om at man lar skravla gå for å få tenkt seg om underveis. Til slutt skjønner hverken fornærmede eller retten hva det egentlig spørres om. Det er ingenting som gjør dommere gladere enn advokater som kort og presist stiller spørsmål fornærmede er forberedt på – og som bringer saken dit bistandsadvokaten vil, påpekte Mikalsen.

Oppfordrer til kontakt i forkant

Tingrettsdommeren mener bistandsadvokater bør ta kontakt med retten i forkant slik at fornærmede kan prøvesitte rettssalen, og forberede seg på hva som venter under rettssaken, inkludert hvilke roller de ulike aktørene har.

– I retten skal bistandsadvokaten vise omsorg overfor fornærmede, men det kan også bli for mye. Har man klienter som er så utkjørte at de trenger en skulder å gråte på, går det an å spørre en annen, for eksempel et familiemedlem av vedkommende, om å tilby den skulderen å gråte på, slik at bistandsadvokaten kan konsentrere seg om saken, sa Mikalsen.