– Hvis ikke de ansatte skjønner hvorfor noe skal forandres, kan du bare glemme å få dem med deg, advarte Bjarne Tellmann forsamlingen i en samtale med redaktør Catherine McGregor i Legal 500s GC Magazine.

– Vi bør tenke på bedriften som et fotballag der man henter inn en spiller for en 2-årskontrakt

For å bygge et bra jobb-lag må vi kanskje tenke annerledes om hvilke kvalifikasjoner vi ser etter. Og våge å satse på andre kvalifikasjoner enn gode karakterer og «mainstream»-erfaringer.

Det sa norsk-amerikanske Bjarne Tellmann da han holdt et innlegg på arrangementet «The general counsel as legal CEO - structuring your team in a time of disruption» i Haavinds lokaler i Oslo nylig.

Tellmann er general councel (juridisk direktør) i advokatselskapet Pearson, som har mer enn 30.000 ansatte, og arbeider både ved selskapets kontor i New York og i London.

Han har arbeidet og bodd i USA i nær tretti år.

 

Tellmann, som nylig ga ut boken «Building an Outstanding Legal Team: Battle-Tested Strategies from a General Counsel», pekte på at teknologi i en endringsprosess aldri bør være løsningen i seg selv, men snarere et godt verktøy.

– Man bør alltid finne ut hva problemet egentlig er. Vanligvis er problemet prosessen. Er alle de involverte i prosjektet like travle, eller er det slik at noen jobber masse overtid mens andre sitter på Facebook, undret han.

Ifølge Tellmann har bransjen flere store utfordringer.

– Advokater er veldig konkurransedrevne. Vi er omtrent den eneste gruppen som fremdeles prater om hvilke karakterer vi fikk på universitetet for tretti år siden. Og i USA har vi en tendens til å se veldig opp til noen få universiteter med høy status. Jeg mener vi må vekk fra tankegangen om at formell kompetanse er alt. Selvfølgelig vil det alltid viktig, men jeg mener formell utdanning ikke nødvendigvis er den viktigste måten man blir kompetent på. Vi bør heller se etter folk som i større grad er selvlærte. Og det er helt ok å feile, så lenge man lærer av feilene!

Noen ganger finner man ifølge Tellmann ut at de som ikke har de beste CV-ene faktisk er de beste advokatene.

– Jeg ansatte for en tid tilbake en alenemor som hadde gått på et ukjent universitet. Hun har gått gjennom mye på det personlige plan, kan håndtere stress, og er kjempetøff i forhandlingene. Vedkommende er nå en av mine beste advokater, sa Tellman.

Han mener ansatte bør finne en måte å gjøre seg selv uvurderlig på.

– Du må finne ut av verdien i jobben du gjør. Hva er det du gjør som ingen andre kan? Eksempelvis kan det være at du er den som hindrer potensielle problemer før de blir til problemer.

Tellmann er i dag mentor for en døv-blind advokat fra Harvard.

– Basert på den erfaringen har jeg veldig lyst til å satse på å ansette en døv-blind advokat. Kanskje bør vi tenke annerledes om hvilke kvalifikasjoner vi ser etter. Noen ganger er det verdt å ta sjansen – andre ganger kan det selvfølgelig være en katastrofe. Men ofte går det bra, sa Tellmann.

Han mener at vi for å lykkes bør tenke mer kortsiktige løsninger på ansatt-siden enn det man tradisjonelt har gjort.

– Vi bør muligens slutte å tenke på en bedrift som en familie, men mer som et fotballag der man henter inn en spiller på toårskontrakt for å vinne ligaen. Jeg tror mange vil synes det er attraktivt også. «Her er hva jeg kan tilby deg de neste tre årene for at vi sammen skal lykkes».

Tellmann er klar på hva som er det viktigste man bør gjøre om man vil forandre kulturen i et advokatfirma.

– For meg dreier det seg ikke om hvordan folk kler seg, men hvordan de opptrer i forretningssammenheng. For å endre denne kulturen må du identifisere de uskrevne reglene, spørre de ansatte hvilke verdier de mener skal beholdes, og hvilke som bør byttes ut. På den måten vil de få eierskap til endringene som gjøres, sa Tellmann.

 

Juridisk direktør i Telenor, Siri Birgitte Bang Berge, pekte på at muligheten for internasjonal erfaring i et samarbeidsselskap er noe de kan lokke kandidater med.

– For advokater er det ikke lett å få seg en internasjonal karriere, men ettersom Telenor operer internasjonalt forsøker vi bruke det som vårt fortrinn. Vår erfaring er at med interessante arbeidsoppgaver blir de ansatte værende, sa hun.

 

Powered by Labrador CMS