Adm. direktør i CPR Allen Waxman, general counsel i Wartsilä Ralf Lindbäck, nestkommanderende i CPR, Olivier P. André, og Hammervoll Pind-partner Lars Kristian Myklebust møttes nylig i Oslo i forbindelse med et frokostseminar om utenomrettslig tvisteløsning.

Inhouse-advokatene i «lille» Wärtsilä vant Financial Times-pris for tviste-forebygging

Finske Wärtsilä Corporation slo mer kjente konkurrenter da de vant Financial Times sin innovasjonspris for in house-advokater i 2018. Ifølge selskapet var tålmodighet en nøkkel til suksess.

Publisert Sist oppdatert

Wärtsilas managing counsel Ralf Lindbäck var i forrige uke foredragsholder på et frokostseminar i regi av Hammervoll Pind og det internasjonale tvisteløsningsorganet Conflict Prevention & Resolution (CPR) som ble avholdt i Oslo.

CPR, ble opprinnelig til som en kombinert tenketank og tilbyder av alternativ tvisteløsning (ADR) for større internasjonale selskaper, og tilbyr blant annet voldgift og megling. Hammervoll Pind-partner Lars Kristian Myklebust fra firmaets Bergen-kontor er CPRs norske representant.

Wärtsila utvikler produkter til sjøfartsindustrien, og har mer enn 20.000 ansatte over hele verden.

Datadrevet

På seminaret presenterte Lindbäck firmaets selvutviklede datadrevne løsning for hvordan forebygge tvister og søksmål. Målet er å finne og vurdere konflikten så tidlig at man minimerer risikoen for store tap.

For løsningen firmaet har utviklet vant Wärtsilä i fjor høst Financial Times sin advokatpris i kategorien «Innovasjon innen data, kunnskap og intelligens».

- Jeg visste knapt hva prisen var i starten, men det har virkelig gitt oss stor verdi, og har vært en enorm motivasjonsfaktor for de ansatte, sa Lindbäck.

På nettsiden og appen Wärtsilä har utviklet for sine ansatte kan brukerne gå gjennom åtte punkter som presenteres som små animasjoner for å beskrive hva de skal gjøre hvis en tredjepart fremsetter et krav.

For flere enn advokatene

Lindbäck er opptatt av at løsningen ikke bare skal være av advokater for advokater, men at den skulle kunne brukes av resten av de ansatte også.

På den måten kan firmaets selgere benytte løsningen for å finne ut hva de bør gjøre hvis en tredjepart truer med et søksmål, og hvordan de kan ta tak i saken på et veldig tidlig stadium. Dermed kan man minimere risikoen for et søksmål.

På frokostseminaret i Oslo oppfordret Lindbäck også norske inhouse-miljøer om å utvikle gode løsninger for sine ansatte og å melde seg på Financial Times-prisen.

- Dere kommer sikkert til å feile 15 av 16 ganger. Men da gjelder det å stå på videre og sette av tid til å finne på nye løsninger, til dere finner noe som lykkes, sa Lindbäck.

Powered by Labrador CMS