– Jeg synes det er litt underkommunisert at forretningsadvokater faktisk driver business, på samme måte som våre klienter, sier Skoghøy, som selv fikk assosiert partner-tittelen i 2019.
For å bli tatt opp som partner, holder det ikke bare å være juridisk god, en dyktig rådgiver for klientene og en støttespiller for kollegene dine, mener han.
– I mangel av andre målbare størrelser, blir det gjerne et spørsmål om hva slags omsetning advokaten trekker inn for firmaet. Så selgertypene er høyt verdsatt i vår bransje, med andre ord.
Partner-skolen
- Å bli partner i et stort advokatfirma er et mål for mange unge advokater. Hva skal til for å komme gjennom nåløyet?
- Hva kreves, og hvor mye må du jobbe, og hvordan bør du posisjonere deg?
- I en serie artikler har Advokatbladet intervjuet ulike partnere.
Hvor høy omsetning advokaten må dra inn for å være aktuell, vil variere fra firma til firma.
– Hos oss prøver vi å tenke mer helhetlig, men jeg tror det blir riktig å si at de største firmaene stiller de høyeste kravene. Samtidig tror jeg at markedsverdien som ligger i et stort system, gjør det lettere å gjøre unntak fra individuelle omsetningskrav. Hver partner trenger ikke bære like mye alene fra starten av, når systemet i seg selv trekker inn oppdrag.
Men hvem som blir satset på kan også avhenge av andre faktorer som trender, firmaspesifikke behov som melder seg, og slik sett advokatens forventede kommersielle verdi, påpeker han.
Kriteriene for hva som skal til for å bli tatt opp som partner, er ikke særlig transparente i advokatbransjen, forteller hanSkoghøy.
– Det kunne nok med fordel ha vært noe mer åpenhet om hvilke kriterier som legges til grunn.
Salg ikke tema på jussen
– Det er nok helst av kollegene man lærer å selge – på universitetet lærer juristene ingen ting om dette faget - og jeg tror heller ikke det er vanlig at firmaene sender advokatene på salgskurs. Du gjør deg egne erfaringer underveis, og lærer deg å snakke med klienter. Og så sparrer vi jo med kollegene våre.
Å bygge kommersiell verdi handler ikke bare om å ta på seg selgerhatten og dra ut og hente inn oppdrag, men også om synlighet; slik at klienten skal tenke på akkurat deg når han eller hun trenger juridiske råd, eller står i en tvist.
Må forstå industrien
– Som prosedyreadvokat er jeg et «nødvendig onde» der hvor klienten kommer opp i en tvist. Akkurat da må klienten vite hvem han eller hun skal ringe. Å være «top of the mind» er derfor viktig for en advokattype som meg. Synlighet er ikke bare viktig overfor klienter, men også oss advokater imellom. Vi advokater refererer saker til hverandre ved konflikt. Da er det viktig å ha deltatt i ulike forum, og minnet kolleger om at du er en å regne med på ditt felt.
Dersom partnerskap er målet, så tenk industri heller enn enkeltfag, råder han.
– Det er klientene det handler om. Kom deg tett på dem. Du må lære deg industrien der klienten driver sin virksomhet. Du ønsker å snakke samme «språk» som klienten og forstå utfordringene, utover enkeltfag og for så vidt utover jussens rammer.
Verdier kan kollidere
– Jeg hører på en podcast med Øystein «Pølsa» Pettersen der han ofte spør sine intervjuobjekter «hva er suksess for deg»? Jeg liker det spørsmålet. Det tvinger frem noen tanker, også om hvilken advokat jeg vil være. Mitt eget mål i advokatrollen, satt på spissen, er å bli Norges beste prosedyreadvokat. Jeg vil være den beste støttespilleren en klient kan få i en tvistesak. Når jeg står overfor en klient, så tenker jeg derfor ikke at «målet mitt er å være Norges beste selger eller å tjene mest mulig penger», sier Skoghøy.
Et slikt mål vil gjerne kollidere med hensynet til klientens beste, poengterer han.
– Det må vi som advokater tenke litt over. Hvis vi primært tenker salg og business, vil det lett føre til at vi tar dårlige valg i rollen som støttespillere for våre klienter. Kanskje bør vi derfor tvinge oss selv til å definere noen andre suksesskriterier på veien enn salgsmål og partner-titler alene.
Ett av Skoghøys delmål var å få møterett for Høyesterett, noe han oppnådde i januar for tre år siden.
– Det krevde masse tid som ikke kunne faktureres. I en periode så jeg derfor dårligere ut på «partnerpapiret». Men for meg personlig hadde det stor betydning, og for så vidt også når man tenker kommersiell verdi på litt lengre sikt.
Plusser og minuser
Å være partner har både oppsider og nedsider.
– To stikkord for oppsidene er medbestemmelsesrett og økonomi. Det å få et ord med i laget i styringen av advokatskuta, er veldig positivt. Og så får du en andel av overskuddet, noe som gir en større gevinst enn advokatene lenger ned i hierarkiet får.
– Nedsiden er at partneravtalen krever både tid og resultater fra hver enkelt partner. Det er kan hende ikke like fristende å ha det fulle fokuset på jobb i alle livets faser. Så jeg vil jo si at partnerskapets suksesskriterier i størst mulig grad bør sammenfalle med dine egne, for at hverdagen skal gi positiv energi.
Partnerne er høyest på rangstigen i advokatverdenen. Da kan det lett bli et mål, kanskje uten at man har tenkt grundig gjennom det. Dette kan det være verdt å stoppe og tenke litt over, påpeker han.
– Om man ikke er like glad i å drive med salg og business som å gi juridiske råd, så er det kanskje andre roller enn partnerrollen som passer deg bedre. Jeg sier ikke at det er slik, men jeg tror det kan være nyttig å stille seg spørsmålet.
Selv er han assosiert partner og i det han kaller «springbrettperioden».
– Du har vist partnerpotensial, så får du tittelen til låns, mens partnerskapet vurderer din kommersielle verdi. Jeg er ikke medeier, equity-partner, ennå. Hos oss skiller vi mellom disse rollene også utad, det synes vi er viktig.