Gjermund Aasbrenn.
Foto: Kari Hegstad
JU§NYTT
Originalt om ankerett og fastsettelsesdom for grunnlovsbrudd
Det er mulig at forklaringen på ankeutvalgets slutning i HR-2025-1750-U ligger nettopp i at ankeutvalget fulgte intuisjonen, og det er ikke nødvendigvis så dumt. Samtidig er det unektelig originalt at ankeutvalget i realiteten satte seg over en avdelingsavgjørelse, skiver stipendiat Gjermund Aasbrenn.
Høyesterett avsa
nylig en avgjørelse som gir grunnlag for noen refleksjoner. Referansen er HR-2025-1750-U. Det er fristende å sitere Peer Gynt: «Hvor udgangspunktet
er galest, blir tidt resultatet originalest.»
Lagmannsretten
krenket uskyldspresumsjonen
Kronologien
er i korte trekk:
Ved Frostating lagmannsretts dom 16. mai 2024 ble A frifunnet for en tiltalepost
om voldtekt av C, men dømt til å betale henne oppreisningserstatning.
Resultatet må ses i sammenheng med at flertallskravet er ulikt for straff og
oppreisning.
A anket til
Høyesterett. I HR-2024-2390-U kom Høyesterett til at
lagmannsretten hadde krenket uskyldspresumsjonen. Lagmannsrettens dom ble derfor opphevet for
det sivile kravet.
Gjermund Aasbrenn
Gjermund Aasbrenn er stipendiat ved UiT Norges arktiske universitet.
Han har vært førstekonsulent i Justisdepartementets lovavdeling, advokatfullmektig i Arntzen de Besche, dommerfullmektig og konstituert tingrettsdommer ved Sør-Trøndelag tingrett, utreder i Høyesterett og konstituert lagdommer ved Hålogaland lagmannsrett.
Aasbrenn er fagansvarlig for Advokatbladets fagsider Ju§nytt.
Ved den nye
behandlingen frafalt C det sivile kravet, og lagmannsretten avsa frifinnelsesdom 21. mai 2025. Lagmannsretten kunne nok nøyd seg
med dette, men tok også med følgende bemerkning:
«Høyesterett la i sin kjennelse 23. desember 2024
[HR-2024-2390-U] feilaktig til grunn at en samlet lagmannsrett tilkjente
oppreisningserstatning, og trakk konsekvenser om både uskyldspresumsjonen og
manglende redegjørelse av beviskrav som det reelt sett ikke var grunnlag for.
Det sentrale i denne sammenhengen er at Høyesteretts
begrunnelse for å oppheve domsslutningen punkt 5 om oppreisningserstatning
knytter seg til en feiloppfatning om mindretallets syn. Høyesterett foretar
ingen vurdering av flertallets begrunnelse for straffansvar og
oppreisingserstatning. Det er derfor ikke grunnlag for at flertallet skal ha
krenket uskyldspresumsjonen.»
Lagmannsretten
krenket uskyldspresumsjonen atter en gang
A – som nå
altså var frifunnet for det sivile kravet – anket også frifinnelsesdommen til
Høyesterett, og da er vi kommet frem til HR-2025-1750-U.
Anken ble
selvsagt ikke fremmet til behandling i Høyesterett, men ankeutvalget vurderte –
og kom atter en gang til – at lagmannsretten hadde krenket uskyldspresumsjonen.
Ankeutvalgets
avgjørelse har følgende slutning:
«Anken tillates ikke fremmet.
Lagmannsrettens domsgrunner for de sivile krav krenker
Grunnloven § 96 annet ledd og EMK artikkel 6. Krenkelsen anses reparert ved
denne beslutning.»
Ankeutvalget
forutsatte ankerett til tross for frifinnelsen
Etter mitt
syn er altså dette originalt.
For det
første bygger begge punktene i slutningen på en forutsetning om at A – til
tross for frifinnelsen – hadde ankerett.
Etter tvisteloven § 29-8 første ledd første punktum kan imidlertid en part bare anke en
rettsavgjørelse «for å oppnå en endring i sin favør». I dette ligger at en part
som har fått medhold i resultatet, men som er misfornøyd med begrunnelsen, ikke
har ankerett, jf. for eksempel Rt-2015-573 avsnitt 17, hvor anken ble avvist.
Hvordan
kunne A da ha ankerett i HR-2025-1750-U når han var frifunnet for det sivile
kravet?
Ankeutvalget
tenkte kanskje at spørsmålet om krenkelse av uskyldspresumsjonen var et eget
krav som det kunne ankes over.
Det kan også
hende at ankeutvalget hadde EMK artikkel 13 om «effective remedy» i tankene,
men alt dette må man gjette seg til.
Det er mulig
at et standpunkt om ankerett kan forsvares, men ankeutvalget burde forklart
hvordan det resonnerte.
Slutningen
fastsetter grunnlovsbrudd
For det
andre fastsetter altså den andre delen av ankeutvalgets slutning at
lagmannsrettens domsgrunner «krenker Grunnloven § 96 annet ledd og EMK artikkel
6».
Ankeutvalget
hoppet dermed bukk over at Høyesterett i avdeling i HR-2024-826-A kom til at det – i motsetning til hva som gjelder for EMK og
SP – ikke kan avsies fastsettelsesdom for brudd på grunnlovsbestemmelser som
tilsvarer bestemmelser i EMK og SP.
Dette er
ikke et «rettskrav» etter tvisteloven § 1-3, mente et flertall på fire dommere.
Et mindretall
på én dommer mente på sin side at det er adgang til fastsettelsesdom for brudd på grunnlovsbestemmelser som tilsvarer bestemmelser i EMK og SP.
Jeg er på
linje med mindretallet.
Jeg ser
motforestillingene mot å åpne for fastsettelsesdom for brudd på Grunnlovens
menneskerettighetsbestemmelser, men når man først har åpnet for
fastsettelsesdom for brudd på EMK og SP, mener jeg man også må ta med de
tilsvarende grunnlovsbestemmelsene. For meg gir noe annet rett og slett ingen
mening.
Under enhver
omstendighet er det kontraintuitivt at Grunnloven – vår øverste rettskilde –
skal settes i skyggen på denne måten.
Andre punkt er illustrerende
Det andre
punktet i slutningen i HR-2025-1750-U er illustrerende. Hadde ankeutvalget
utformet slutningen i samsvar med flertallets syn i HR-2024-826-A, kunne bare
EMK-bruddet kommet til uttrykk i slutningen, mens bruddet på den tilsvarende
grunnlovsbestemmelsen ikke kunne gjort det. Det kunne bare kommet til uttrykk i
premissene.
Det er mulig
at forklaringen på ankeutvalgets slutning ligger nettopp i at ankeutvalget
fulgte intuisjonen, og det er ikke nødvendigvis så dumt.
Samtidig er
det unektelig originalt at ankeutvalget i realiteten satte seg over en
avdelingsavgjørelse.