Coca-Cola er lei av festtaler og gode intensjoner, og krever konkrete mangfolds-resultater.

Coca-Cola kutter salæret om mangfoldskrav ikke oppfylles

I USA har Coca-Cola advart advokatfirmaene om at salæret vil kuttes med tretti prosent dersom spesifikke mangfolds-krav ikke innfris i hvert enkelt oppdrag. I et ferskt anbud her i Norge stilles det også krav om konkrete likestillings- og mangfoldsinitiativer.

Publisert

– Coca Cola er en stor og global merkevare, og har et særskilt ansvar for å bidra til endringer på viktige samfunnsområder. Firmaet har en lang historie med å kommunisere betydningen av mangfold og inkludering, og ønsker å bruke firmaets posisjon til å fremme dette.

Line Korno Fjellheim.

Det sier Line Kornmo Fjellheim, Associate Legal Director i Coca-Cola European Partners Norge (CCEPN). Hun er også en del av firmaets internasjonale juridiske team, som består av rundt 100 advokater i England, Frankrike, Tyskland, Spania, Portugal, Nederland, Island, Norge, Sverige, Belgia og Luxembourg.

Coca-Cola European Partners (CCEP) er verdens største «bottler», som i tillegg til Coca-Cola produserer drikker som Sprite, Fanta, Urge og BonAqua i hele Europa.

– Coca-Cola har brukt sin posisjon aktivt i flere ulike samfunnsspørsmål. I fjor sommer gikk selskapet for eksempel sammen med flere andre store aktører for å legge press på at sosiale medier-kanaler i større grad iverksatte tiltak for å bekjempe hat-kommunikasjon, sier Fjellheim.

Norske advokattjenester

Akkurat nå har CCEP et stort anbud ute på advokattjenester som dekker nesten hele Europa, inkludert Norge, forteller hun.

– Jeg har sittet i utvalget som utformet kriteriene for anbudet. Ett bedømmelsesgrunnlag handler om mangfold, og vi etterspør det vi kaller «equality inclusion» og «diversity policy». Vi ønsker at firmaene skal beskrive hvordan dette håndteres og etterleves internt, og vi ber om detaljer og beskrivelser av tre initiativer som har vært innført i det siste. Vi er ganske spesifikke, sier Fjellheim.

Selskapet er nå midt i anbudsprosessen for en ny treårskontrakt som skal inngås i løpet av våren.

Gode svar

– Det er mange norske firmaer som er interessert i å jobbe for oss, det er vi veldig takknemlige for. Vi kommer til å inngå en rammeavtale med ett advokatfirma som skal dekke Norge spesifikt, og sendte derfor anbudsforespørsler til noen firmaer som vi tenker kan være aktuelle for oss.

Anbudene er allerede besvart.

– Vi har fått gode svar, synes jeg. Det er positivt med søkelys på mangfold. Advokatbransjen har i lang tid hatt fokus på kvinnelige partnere og kvinner i ledende stillinger, noe jeg synes er viktig og kjempepositivt. Men mangfold er i våre øyne noe mer enn kvinneandel, og dette må man ta innover seg, og jobbe systematisk for å forbedre.

Vinn-vinn

Mangfold er vektet høyt og er svært viktig for Coca-Cola og CCEP, fremholder hun.

– Mangfold er riktig fra et etisk ståsted, og all forskning viser at mangfold også fører til bedre kommersielle resultater. Som selskap er vi ute etter å få de beste rådene, og da må vi være like mangfoldige som samfunnet. Etikken og kommersielle interesser forenes i en vinn-vinn, sier Fjellheim.

- Fått nok av gode intensjoner

I USA har Coca-Colas Bradley M. Gayton, som er senior visepresident og global juridisk direktør, skrevet et brev til samarbeidende advokatfirmaer der han varsler om at manglende mangfold nå vil få konsekvenser for sluttfakturaen.

Bradley M. Gayton.

I advokatbransjen i USA har man allerede i flere tiår snakket om hvorfor mangfold er viktig - samt utviklet poengsystemer, hatt toppmøter, etablert utvalg og laget skriftlige handlingsplaner - for å øke mangfoldet, påpeker Gayton i et intervju med The Law Society Gazette.

«Denne innsatsen fungerer ikke. Jeg blir minnet om den åpenbare mangelen på mangfold når nye partnere stolt presenteres, og når jeg leser at andelen svarte partnere ikke vil være på høyde med den svarte amerikanske befolkningen før i 2391», sier han til nettstedet.

Krever resultater

Nå har selskapet fått nok, poengterer han.

«Ganske enkelt er vi ikke lenger interessert i å diskutere intensjoner, programmer eller unnskyldninger for liten eller ingen fremgang - det er resultatene vi krever og vil måle fremover.»

Coca-Cola i USA krever nå at advokater med minoritetsbakgrunn skal stå for en tredel av de fakturerte timene som utføres for selskapet, og at advokater med afro-amerikanske bakgrunn skal stå for halvparten av disse.

«Unnlatelse av å oppfylle forpliktelsen over to kvartalsvise vurderinger vil resultere i en ikke-refunderbar tretti prosents reduksjon i salærene frem til forpliktelsen er oppfylt», heter det i brevet fra Gayton.

Powered by Labrador CMS