Høringsuttalelse om taushetsplikt: Advokatforeningen

Utkast til lovbestemmelse om taushetsplikt- merknader

1. Innledning

Vi viser til oversendelse av utkast til lovbestemmelse om advokaters taushetsplikt. Vi har fått

frist til 3. mars 2014 for merknader som herved inngis.

Utkastet kodifiserer gjeldende rett på flere områder, men representerer også materielle

endringer på flere punkter. Våre hovedsynspunkter er:

• Fortrolighetsplikten bør ikke lovfestes, men ha sin rettslige forankring i Regler for god

advokatskikk som i dag.

• Taushetsplikten bør ild

kan tilsi unntak fra taushetsplikten, jf. utkastet fjerde ledd. Selv om terskelen er ment å

være høy, innebærer forslaget en uthuling av taushetsplikten.

• Kriteriet som nevnt i punktet ovenfor legger videre opp til at advokaten må foreta en

skjønnsmessig vurdering av om taushetsplikten gjelder eller ild

Skjønnsmessige vurderingskriterier gir liten grad av forutberegnelighet både for advokat

og ldient. Feilvurderinger fra advokaten vil kunne utsette ham / henne for straffansvar,

erstatningsansvar og disiplinærreaksjoner.

I det følgende vil vi gi våre kommentarer til hvert enkelt ledd i utkastet.

2. Merknader til utkastet

2.1 Første ledd:

«Advokater har taushetsplikt om det de får kjennskap til i anledning advokatoppdrag

og som ikke er alminnelig tilgjengelig. Informasjonen kan bare brukes til å oppfylle

oppdragsavtalen. Advokater har for øvrig fortrolighetsplikt om informasjon de får

kjennskap til i sitt virke som advokat.»

Første pkt.

Første pkt. oppstiller de grunnleggende utgangspunkter for taushetsplikten. De sentrale vilkår er

at advokater har taushetsplikt om det de får "kjennskap til" i anledning "advokatoppdrag".

Vi registrerer at utvalget foreslår at taushetsplikten skal gis samme innhold og rekkevidde som

bevisforbudene i prosesslovgivningen. Fra utvalgets merknader fremkommer at:

«At taushetsplikten knyttes til "advokatoppdrag" innebærer at taushetsplikten knytter

seg til det som i rettspraksis har vært omtalt som "den egentlige

advokatvirksomheten", det vil si juridisk rådgivning i og utenfor rettergang.»

Slik vi ser det representerer utvalgets forslag en innskrenkning av taushetspliktens rekkevidde.

Dette støttes av Skoghøy som skriver at advokaters taushetsplikt i dag rekker videre enn bevisog

beslagsforbudene, se Jens Edvin A. Skoghøy, Advokaters taushetsplikt og de

korresponderende bevisforbud i tvisteloven § 22-5 og straffeprosessloven § 119, Tidsskrift for

Strafferett nr. 2j2013 s. 165 flg., ses. 167. Dagens taushetsplikt omfatter etter vår oppfatning alt

som advokaten i sitt yrke og som ledd i et klientforhold innhenter, kommuniserer eller får

tilgang til på vegne av klienten. Ved å innskrenke taushetsplikten til «den egentlige

advokatvirksomhet» kan det oppstå avgrensningsspørsmål for taushetspliktens rekkevidde, som

er uheldig. Advokaten må da til enhver tid vurdere om den aktuelle bistand er egentlig

advokatvirksomhet for å avgjøre om en alduell opplysning faller innenfor eller utenfor

taushetsplildens anvendelsesområde. Dette kan skape uklarhet. Ut fra begrunnelsen for

taushetsplikten bør den etter vår oppfatning omfatte alt som advokaten i sin advokatvirksomhet

får kunnskap om.

Bestemmelsen i første pkt. sier videre at taushetsplilden gjelder det advokaten får «kjennskap»

til. Etter en slik ordlyd kan det synes å være et krav at opplysningen må ha kommet til

advokatens kunnskap før taushetsplikten inntrer. I Rt. 2012 s. 1601 fremkommer at

opplysninger som en klient innhenter etter oppdrag fra sin forsvarer, og som er ment for

forsvareren, er omfattet av beslagsforbudet etter straffeprosessloven § 119. Det var ikke et vilkår

at forsvareren faktisk hadde blitt kjent med de aktuelle opplysningene. Avgjørende var om

opplysningene var innhentet som ledd i forsvareroppdraget. I så fall gjaldt beslagsforbudet og

dette uavhengig av hvem klienten hadde innhentet opplysningene fra og om opplysningene

hadde blitt kjent for advokaten. Dette kan klargjøres i bestemmelsen.

I utvalgets merknader til første ledd fremkommer videre at begrepet "advokatoppdrag" skal ha

en videre betydning enn ordlyden tilsier. Det fremkommer at begrepet også skal omfatte tilfeller

der advokaten av ulike grunner ikke går videre med et (mulig) oppdrag. For eksempel nevnes at

en advokat vil ha taushetsplikt der det ikke blir et oppdrag fordi advokaten, etter å ha fått

forklart hva saken dreier seg om, ikke anser seg kompetent. Vi antar også at taushetsplikten vil

omfatte opplysninger en advokat blir lgent med ved henvendelser, men hvor det etter

konferanse blir avklart at vedkommende ikke ønsker å gå videre med saken. Etter vårt syn er

ordlyden noe upresis på dette punkt, da også opplysninger gitt utenfor etablerte advokatoppdrag

skal omfattes av taushetsplikten.

I første pkt. fremkommer videre at taushetsplikten ikke gjelder for opplysninger som er

alminnelig tilgjengelig. Dette er i tråd med vårt tidligere forslag og i samsvar med gjeldende rett.

Vi er enig med utvalget at slike opplysninger likevel skal omfattes av fortrolighetsplikten, noe det

også gjør i dag.

Etter gjeldende rett er taushetsplikten ikke tidsavgrenset. Dette fremkommer ikke i

lovbestemmelsen, men er fremholdt i merknadene. Av pedagogiske grunner bør dette etter vår

oppfatning fremkomme i bestemmelsens ordlyd.

For øvrig noterer vi oss at utkastet ikke regulerer noen eksplisitt plikt for advokatene til å hindre

at uvedkommende får tilgang til taushetsbelagt informasjon. I vårt arbeidsutkast var det inntatt

et forslag om at «Advokater skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til [taushetsbelagt

informasjon»]». En slik aktivitetsplikt følger i dag til en viss grad av gjeldende rett, se Skoghøy

op.cit. s. 175. Vi registrerer at det i utvalgets merknader fremkommer at: «Taushetsplikten har

også en side til betryggede datasikkerhet og arkivhold. Utvalget ser for seg å behandle slike

krav i egne lovbestemmelser.» Vi er enig i at det behov for slike bestemmelser. Etter vårt syn

bør utvalget likevel vurdere å regulere en aktivitetsplikt for advokater til å hindre at andre får

kunnskap om taushetsbelagt informasjon i bestemmelsen om taushetsplikt.

Andre pkt.

I andre pkt. fremkommer at den taushetsbelagte informasjonen kan brukes av advokaten for å

oppfylle "oppdragsavtalen". I utvalgets merknader fremkommer at ordet "oppdragsavtalen" skal

markere at man ved å plassere et oppdrag hos en advokat, inngår en gjensidig bebyrdende avtale

som innebærer at informasjon ikke bare kan benyttes for at advokaten skal få levert sin ytelse,

men også for at advokaten skal kunne oppfylle sine administrative plikter og rutiner. Dette

omfatter blant annet regnskapsføring, gjennomføring av konfliktsjekker internt ved kontoret, ha

arkiv, andre interne systemer og for å kunne inndrive utestående salær.

Advokatforeningen er enig i at taushetsplikten ikke bør være til hinder for advokatens

administrative plikter på dette punkt. Videre bør advokaten kunne røpe taushetsbelagte

opplysninger i den grad det er nødvendig for å ivareta sin interesse i saker om inndrivelse av

salær, disiplinærsaker og saker for domstolen når advokaten er saksøkt. Etter vår oppfatning

kan det spørres om ordlyden «oppfylle oppdragsavtalen» er klart nok i denne sammenheng. I

vårt arbeidsutkast til bestemmelse om taushetsplikt var det i femte ledd foreslått at:

«Taushetsplikten er ikke til hinder for at advokaten kan røpe opplysninger i den grad det er

nødvendig for å ivareta sin interesse i sak om inndriving av salær og i sak hvor klienten har

klaget advokaten inn for disiplinærmyndighetene eller fremmet rettskrav mot ham». Utvalget

bør vurdere å presisere dette i lovbestemmelsen. Se for øvrig våre merknader til andre ledd

første pkt. nedenfor.

Videre kan formuleringen "Informasjonen kan bare brukes til å oppfylle oppdragsavtalen"

fremstå misvisende i de tilfeller der advokaten utfører sitt oppdrag i medhold av offentlig

oppnevning eller lignende. Det vil i slike tilfeller normalt ikke finnes noen gjensidig bebyrdende

oppdragsavtale mellom advokat og klient. Oppdragsavtalen går i disse tilfeller mellom

oppnevnende instans (for eksempel domstol/fylkesnemnd) og advokaten, mens det er klienten

som betror advokaten opplysninger og som er beskyttet av taushetsplikten. For å tydeliggjøre

dette kan ordet "oppdragsavtalen" erstattes av "oppdraget for klienten" eller bare "oppdraget".

Tredje pkt.

I utkastet tredje pkt. er det foreslått å lovfeste fortrolighetsplikten. I utvalgets merknader er det

fremholdt at siden taushetsplikten er begrenset til den egentlige advokatvirksomhet, « ... må det

oppstilles enjortrolighetspliktfor informasjon advokaten får og som ikke er dekket av

taushetsplikten».

I dag er fortrolighetsplikten som kjent regulert i Regler for god advokatskikk (RGA) punkt 2.3.2

annet ledd, inntatt i advokatforskriften kapitel12. Vi ser ikke at utvalgets regulering av

taushetsplikten gjør det nødvendig med en lovfesting av fortrolighetsplikten.

I dag er det Advokatforeningen som gir bestemmelsene i RGA og fastsetter de nærmere

atferdsreglene for profesjonen. Bestemmelsene er inntatt i advokatforskriften slik at de er

bindende for alle advokater og ikke bare medlemmer av Advokatforeningen. Vi mener at

Advokatforeningen fortsatt bør stå for utarbeidelse av RGA, herunder fortrolighetsplikten.

Utvalget har videre sett for seg at brudd på fortrolighetsplikten ild<:e skal være straffbart, men at

det bør kunne medføre disiplinærreaksjoner. Det er også på dette grunnlag naturlig at

fortrolighetsplikten og dens nærmere reld<:evidde reguleres av RGA.

Videre vil lovfesting av fortrolighetsplikt kunne reise nye tolkningsspørsmål i spørsmål om

rekkevidden av lovbestemt opplysningsplikt. Skal lovbestemt opplysningsplikt gå foran en

lovbestemt fortrolighetsplikt? I dag må det antakelig bygges på lex superior-betraktninger ved

løsning av slike spørsmål, slik at lovbestemt opplysningsplikt som et utgangspunkt går foran

forskriftsbestemt fortrolighetsplikt. Ved å lovfeste fortrolighetsplikten reises et nytt spørsmål og

behov for regulering vedrørende i hvilken grad opplysningsplikten skal gjelde også i forhold til

fortrolighetsplikt, ild<:e bare taushetsplikt.

2.2 Andre ledd:

"Den som har krav på taushet fra advokatens side, kan gi samtykke til unntakfra

taushetsplikten. Ved samtykke til unntakfra taushetsplikten i saker hvor barn er

berørt, skal advokaten ta særlig hensyn til barnets interesser".

Første pkt.

Forslaget i første pkt. er en kodifisering av gjeldende rett. Dersom ldienten gir samtykke, kan

advokaten røpe ellers taushetsbelagt informasjon.

Vi minner for øvrig om våre kommentarer ovenfor om at advokaten bør kunne røpe

opplysninger i den grad det er nødvendig for å ivareta sin interesse i saker om inndriving av

salær, i saker hvor ldienten har ldaget advokaten inn for disiplinærmyndighetene eller fremmet

rettskrav mot ham. I dag bygges dette gjerne på «formodet» samtyld<:e. Utvalget legger opp til at

slike opplysninger kan røpes ved å knytte dette opp mot begrepet «oppfylle oppdragsavtalen» i

første ledd. I utvalgets merknader heter det at «Hvis klienten klager advokaten inn til

disiplinærmyndighetene eller anlegger et erstatningskrav mot advokaten, må det også anses å

foreligge et implisitt samtykke til at advokaten kan bruke taushetsbelagt materiale i den grad

det er nødvendig for å ivareta advokatens interesse». Vi mener utvalget bør vurdere en

regulering hvor det eksplisitt fremgår av bestemmelsen at advokaten kan fremlegge

taushetsbelagte opplysninger i disse tilfellene. En bestemmelse som gir advokaten slik rett,

virker preventivt for det tilfelle klager l saksøker tar til motmæle mot advokatens rett til forsvar.

Andre pkt.

Reguleringen i andre pkt. er inntatt for å ivaretar Norges forpliktelser etter FNs

barnekonvensjon. Vi tar bestemmelsen til etterretning.

2.3 Tredje ledd:

«En advokat kan dele taushets- og fortrolighetsbelagt informasjon med sine hjelpere i

den grad det er nødvendig for å gjennomføre oppdragsavtalen på en hensiktsmessig

måte. For hjelpere som får tilgang til informasjon etter denne bestemmelsen, gjelder

samme taushets- og fortrolighetsplikt som for advokaten.»

Første pkt.

Første pkt. fastsetter at advokaten kan røpe taushetsbelagt informasjon med sine hjelpere i den

grad det er nødvendig for å gjennomføre oppdraget på en hensiktsmessig måte. Etter utvalgets

merknader fremgår at det er ment at det skal foreligge en høy terskel for slik deling av

informasjon. Det skal eksempelvis ikke være nok at advokaten tenker at det ville være nyttig å få

eksterne synspunkter i en sak.

Dersom det er aktuelt å benytte hjelpere internt i samme firma som advokaten, vil dette i dag

ofte avklares ved oppstarten av oppdraget, eventuelt inntas i oppdragsbekreftelse. Det vil ellers i

dag baseres på et formodet samtykke at advokaten kan konferere med en kollega når dette er i

klientens interesse. I disse situasjoner er vi positiv til utvalgets forslag.

Når det gjelder eksterne hjelpere, vil utkastet slik vi ser det innebære en liberalisering av

gjeldende rett. I dag må det som et klart utgangspunkt kreves samtykke fra klienten, både for å

engasjere slike hjelpere og dele taushetsbelagt informasjon med dem. Dersom en advokat skal

drøfte en sak med eksempelvis eksterne advokater eller sakkyndige bør det fremgå av

bestemmelsen at dette normalt må kreve klientens uttrykkelige samtykke.

Andre pkt.

Vi er enig i at hjelpere som får tilgang til informasjon etter bestemmelsen har samme

taushetsplikt og fortrolighetsplikt som advokaten.

Dette er også gjeldende rett i dag, se straffeloven § 144, jf. ordlyden «samt disses betjenter eller

hjelpere» og RGA pkt. 2.3.3 for fortrolighetsplikt.

2.4Fjerde ledd første alternativ:

«For at unntakfra taushetsplikt i andre lovbestemmelser skal gjelde som unntak fra

advokaters taushetsplikt, må dette fremgå klart av lovbestemmelsen. Det kan ellers bare

gjøres unntakfra taushetsplikten når liv eller helse er i fare, eller når andre tungtveiende

interesser som ikke kan vernes på annen rimelig måte tilsier at det gjøres unntak fra

taushetsplikten. Fordelen ved å gjøre unntak fra taushetsplikten må være vesentlig større

enn krenkelsen av taushetsplikten. De som får tilgang til opplysninger som er omfattet av

advokatens taushetsplikt, har samme taushetsplikt som advokaten. Når det er gjort unntak

for taushetsplikten etter dette leddet eller i annen lov, kan den taushetsbelagte

informasjonen bare brukes til det formålet som skal ivaretas ved det aktuelle unntaket.»

Første pkt.

I første pkt. foreslås det at «unntak fra taushetsplikt» i andre lover bare gjelder advokater

dersom dette fremgår klart av lovbestemmelsen. Slik vi leser utkastet, er det ikke tilstrekkelig at

lovbestemmelsen (f.eks. en opplysningsplikt) fastsetter at bestemmelsen går foran lovbestemt

taushetsplikt generelt; den må konkret fastsette at bestemmelsen går foran advokaters

taushetsplikt.

I vårt notat til utvalget av 17. januar 2014 har vi tatt til inntekt for at taushetsplikten har slik

forrang etter gjeldende rett i dag og at dette bør fremkomme i en bestemmelse om taushetsplikt.

Vi er videre enig i utvalgets merknad om at advokaters taushetsplikt er et så sentralt element i

rettsstaten, at lovgiver bør foreta en eksplisitt avveining av om de hensynene advokaters

taushetsplikt skal ivareta kan fravikes i det enkelte tilfelle.

Andre og tredje pkt.

At det kan gjøres unntak fra taushetsplikten når liv eller helse er i fare er etter vårt syn

uproblematisk. Dette følger i dag av nødrettsunntaket i straffeloven§ 47 og bør ligge fast som en

sikkerhetsventil.

For de tilfellene som ikke omfattes av nødrettssituasjonene, representerer forslaget en

relativisering av taushetsplikten i den forstand at taushetsbelagte opplysninger kan røpes når

«andre tungtveiende interesser som ikke kan vernes på annen rimelig måte tilsier at det gjøres

unntak fra taushetsplikten». Tilsvarende regler gjelder i dag bare hvor klienten er død/ikke

eksisterer lenger, jf. Rt. 2006 s. 633. Unntak foreslås nå også hvor klienten fortsatt eksisterer

dersom tungtveiende interesser foreligger. Etter vårt syn innebærer et slikt forslag en uthuling

av taushetsplikten. Selv om terskelen er ment å være høy, jf. tredje pkt., vil en slik bestemmelse

innebære en svekkelse av det fortrolighets behov som foreligger mellom advokat og klient, se i

denne sammenheng vårt notat av 17. januar 2014 pkt. 2 om de grunnleggende hensyn bak

taushetsplikten. Så lenge den som har krav på hemmelighold er i live j eksisterer, bør det være

opp til denne om taushetsbelagt informasjon skal gis.

Videre legger kTiteriet opp til en skjønnsmessig vurdering for advokaten om taushetsplikten

gjelder eller ikke. Dette er uheldig, og gir liten grad av forutberegnelighet, både for advokat og

klient. Taushetsplikten bør være tilnærmet absolutt og unntak kun være aktuelt i de ovennevnte

nødrettssituasjoner. Taushetsplikten blir da lettere å håndtere og gir advokaten et snevrere og

enklere vurderingstema. Feilvurderinger fra advokaten vil utsette ham j henne for straffansvar,

erstatningsansvar og disiplinærreaksjoner, slik det også er uttalt i utvalgets merknader. Vi

minner i så måte om kravene til klar hjemmel for unntak i taushetsplikten, jf. EMK art. 8 nr. 2,

se nærmere vårt notat av 17. januar 2014.

Alternativt ville det eventuelt være bedre med en uttrykkelig beskTivelse i loven av hvilke

situasjoner som gir advokaten anledning til å sette taushetsplikten til side. En slik regulering kan

nødvendigvis aldri kan bli helt uttømmende, men det vil i alle fall gi advokaten en bedre

indikasjon på hvilke situasjoner han/hun sanksjonsfritt kan sette taushetsplikten til side.

Fjerde pkt.

Vi er enig i at de som får tilgang til opplysninger som er omfattet av advokatens taushetsplikt,

har samme taushetsplikt som advokaten. I forhold til bevisforbudene har Høyesterett uttalt at

taushetsplikten følger dokumentet, se vårt notat av 17. januar 2013 s. 10. Dersom eksempelvis

forvaltningen mottar taushetsbelagt informasjon, må det kreves klar hjemmel for at

informasjonen kan meddeles videre til tredjepersoner og at dette gjelder uavhengig av

advokaters taushetsplikt.

Femte pkt.

Bestemmelsen fastsetter at taushetsbelagt informasjon som er gitt noen med hjemmel i et

unntak fra taushetsplikten bare kan benyttes til det formål som skal ivaretas av det aktuelle

unntaket. Advokatforeningen er positiv til dette, jf. også fjerde pkt.

2.5 Fjerde ledd andre alternativ:

«Det er gjort unntak fra advokaters taushetsplikt i følgende lover:

-straffeloven [2005] §§ 196, 226 og 287

- advokatloven § xx [overfor tilsyns- og disiplinærorganetfor advokater]

- straffeprosessloven §§ 119 tredje ledd og 204 andre ledd

- hvitvaskingsloven § 18

-ligningsloven §§ 6-1, 6-2 og 6-5 andre ledd, merverdiavgiftsloven§§ 16-1,16-2 og 16-6

nr.2

-konkurranseloven§ 25jf. straffeprosessloven § 204 andre ledd

- EØS-konkurranseloven § 2 første og andre ledd, men bare for internadvokater som

har ytet juridisk bistand til arbeidsgiver

-personopplysningsloven§ 44

- hiftfartsloven § 12-16

-jernbaneundersøkelsesloven § 14

- vegtrafikkloven § 47

- sjøloven § 477

- eksportkontrolloven § 2

-finanstilsynsloven § 3»

Alternativ to inneholder en liste over de lovbestemmelser som gjør unntak fra advokaters

taushetsplikt. Alternativene er ellers materielt like, med unntak av at i alternativ to er setningen

«For at unntak fra taushetsplikt i andre lovbestemmelser skal gjelde som unntak fra

advokaters taushetsplikt, må dette fremgå klart av lovbestemmelsen» utelatt.

Vi mener det kan være hensiktsmessig at alle unntaksbestemmelsene inntas i lovbestemmelsen

om taushetsplikt. Dette skaper forutberegnelighet for både advokater og klienter, samt sikrer at

lovgiver vurderer konkret om det er behov for å gjøre unntak i taushetsplikten på et aktuelt

området.

Når det gjelder utvalgets merknader til de enkelte bestemmelser, har vi følgende kommentarer:

• Advokatloven § xx [overfor tilsyns- og disiplinærorganet for advokater]

Vi er enige i at det må gjøres unntak fra advokatens taushetsplikt for at tilsyns- og

disiplinærorganet skal kunne utføre sine oppgaver. Videre er vi enige i at organet da må få

tilsvarende taushetsplikt som advokaten har, jf. også sjette ledd i vårt arbeidsutkast til

bestemmelse om taushetsplikt i notat av 17. januar 2014.

• Ligningsloven §§ 6-1, 6-2 andre ledd og 6-5 andre ledd, merverdiavgiftsloven§§ 16-1, 16-

2 nr. 2 og 16-6 nr. 2

Vi er positiv til at utvalget vil vurdere å foreslå innføring av rettsikkerhetsgarantier tilsvarende

de som gjelder etter straffeprosessuelle regler ved beslag av materiale underlagt advokaters

taushetsplikt.

Når det gjelder ligningsloven § 6-2 andre ledd og merverdiavgiftsloven § 16-2 nr. 2 registrerer vi

at Advokatlovutvalget antar at disse unntak vil kunne falle bort og at det i stedet innføres en

ordning der klientkonti står i klientens navn. En slik løsning er etter nærmere bestemte kriterier

i samsvar med vårt forslag til løsning på dette punkt. Vi kommer som varslet tilbake til utvalget

med et utfyllende notat om dette.

• Finanstilsynsloven § 3

Vi registrerer at utvalget vil vurdere om et foretak kan unnta korrespondanse fra en advokat fra

innsyn under henvisning til taushetsplikten, jf. finanstilsynsloven § 3 andre ledd andre

punktum. Vi gjentar her at Høyesterett etter bevisforbudene har lagt til grunn at taushetsplikten

følger dokumentet, se nærere vårt notat av 17. januar 2013 s. 10.

For det andre noterer vi at utvalget vil vurdere om internadvokater bør være omfattet av de

opplysningspliktige subjektene, jf. finanstilsynsloven § 3 tredje ledd. Vi mener internadvokater

bør behandles på samme måte som eksterne advokater i denne sammenheng, slik at

taushetsplikten gjelder fullt ut.

2.6 Femte ledd:

[Rettsstridig] Brudd på taushetsplikten kan straffes etter straffeloven [2005] § 209.

Det er fornuftig at det vises at brudd på taushetsplikten er straffbar og at det inntas en referanse

til straffebestemmelsen i ny straffelov.

Powered by Labrador CMS