- Hvordan bør Norge behandle sine farligste kriminelle?
– Noen partier mener at 21 års fengsel og forvaring ikke er nok. Er femti år det neste målet, fordi noe av kriminaliteten som begås er så alvorlig, spurte Leo Ajkic i debatt om forvaring.
– Hvorfor er det slik at det blir mindre av det som virker bra? Like utenfor Bergen var det tidligere en fengselsøy hvor innsatte sonet på lav sikkerhet, men denne er nå nedlagt, sa Leo Ajkic.Foto: Nina Schmidt
Maria Øyvindsdatter RobertsenMaria ØyvindsdatterRobertsenMaria Øyvindsdatter RobertsenJOURNALIST OG JURIST
Publisert
Leo Ajkic har møtt noen av Norges alvorligste lovbrytere i TV-serien
Leo og de farlige, som gikk på NRK i fjor. Gjennom fire episoder fulgte
han forvaringsinnsatte i norske fengsler på deres vei mot rehabilitering.
– Norge blir ofte fremstilt som best i klassen når det
kommer til fengsel og soningsforhold når vi sammenlikner oss med andre land.
Jeg ville derimot finne ut hvordan vi behandler våre farligste kriminell, og
hva forvaring egentlig er, har Ajkic fortalt i et tidligere intervju.
Annonse
Serien satte forvaring på dagsordenen, og under Arendalsuka
ledet han Kriminalomsorgens debatt om forvaring, med et skråblikk på
situasjonen fra egne erfaringer.
Blant annet stilte han spørsmålet: Er det for enkelt for
forvaringsutsatte å slippe ut, og fungerer dagens lov-, regelverk og praksis
godt nok?
- Fengsel i frihet
–
Hans Marius, du er panelets erfaringskonsulent. Du har vært gjennom dette her,
og du har kommet deg ut, hva bør man gjøre, spurte Leo Ajkic.
Hans Marius Bergsjøbrende Hansen er tidligere forvaringsdømt
og kjent fra Ajkic’ serie om forvaringsinnsatte.
Hans Marius B. Hansen og Leo Ajkic.Foto: Nina Schmidt
Hansen, som ble dømt til forvaring for drapsforsøk på tre
familiemedlemmer da han var 19 år gammel, fremhevet viktigheten av permisjon og
progresjon i straffegjennomføringen. Derimot stilte han seg tvilende til bruk
av elektronisk fotlenke.
– Permisjon er viktig for at forvaringsdømte får trening på
hvordan det er å være i samfunnet. Men jeg får en dårlig smak i munnen når jeg
hører ordet fotlenke. Det er allerede et stort psykisk stress for en forvaringsdømt
å være på permisjon.
– Noen av dine medinnsatte ville du kanskje ikke valgt
som naboer. Hadde det gjort deg trygger dersom de skulle på permisjon at de
hadde hatt fotlenke, spurte Ajkic.
– Dersom fotlenke åpner for tidligere permisjoner, er jeg
positiv. Men dersom det skal brukes helt frem til siste slutt er jeg skeptisk,
fordi jeg tror det gir økt psykologisk stress, svarte Hansen.
Dette stilte også advokat Frode Sulland seg bak. Han var med på å lage forvaringsordningen som trådte i kraft i 2002.
– Permisjon er fengsel i frihet. Jeg kan strekke meg til å
være enig i at en form for elektronisk kontroll kan være nyttig dersom det øker
antallet permisjoner. Men den bekymringen jeg har, og som jeg tror Hans Marius
deler, er at dette ikke vil føre til en eneste ny permisjon, men strengere
kontroll av de som skal på permisjon og prøveløslates. Og da er vi egentlig
kommet kortere istedenfor lenger, sa Sulland.
Få rømninger
Direktør for Kriminalsomsorgsdirektoratet, Lise Sannerud, fortalte at i 2025 har kriminalomsorgen til enhver tid hatt mellom 145
og 150 forvaringsdømte i fengsel.
Lise Sannerud, Berit Johnsen, Frode Sulland og Hans Marius B. Hansen.Foto: Nina Schmidt
- I tillegg har vi hatt omtrent 45 saker om
prøveløslatelse ved friomsorgskontorene. På generelt grunnlag kan vi si at
antallet brudd, rømninger og unnvikelser fra forvaringsstraff har vært svært
lavt, sa Sannerud.
I senere tid er det stilt spørsmål ved hvorvidt dagens
system og praksis tar for mye hensyn til den domfelte, og for lite til
samfunnets sikkerhet, fortsatte hun.
– Her må jeg være tydelig: Samfunnsvernet står alltid i
sentrum for våre vurderinger. Men samtidig er det viktig at samfunnsvern og
innsattes muligheter til å endre sin atferd og tilpasse sitt liv i frihet er to
sider av samme sak. På lang sikt er det god samfunnssikkerhet at innsatte har
progresjon i sin straffegjennomføring og tilbakeføres trygt til samfunnet.
Lite gradvis tilbakeføring
Det norske straffesystemet bygger på en human tanke om at
alle skal få en ny sjanse og tilbakeføres til samfunnet hvis mulig, påpekte
assisterende riksadvokat Torunn Salomonsen Holmberg.
Det ble muntert mellom politikerne i panelet som diskuterte forvaring. Fra v. Helge André Njåstad (Frp), Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) og statssekretær Gunn Karin Gjul (Ap).Foto: Nina Schmidt
– I dag tilbakeføres svært mange til samfunnet uten at de
har hatt permisjon. Det gjør blant annet vurderingen av gjentakelsesfare
vanskeligere. Vi ville kunne ha fått et mer robust grunnlag dersom vi hadde
klart å få en mer gradvis tilbakeføring med større grad av permisjon og en
gradvis utslusing og soning på lavere sikkerhetsnivå.
Debatt på avveie
Utviklingen bekymrer advokat Frode Sulland.
– Jeg opplever at vi de senere årene har fått en debatt som er
helt på avveie, hvor fokuset er at det er for lett å slippe ut for de som
sitter i forvaring. Jeg mener det er alt for vanskelig å slippe ut.
Han viste til at det er vanskelig å få permisjon, og at man
har forvaring for lenge.
– Dette har flere
årsaker, blant annet vilkårene for permisjon og prøveløslatelse, og ressursene
i kriminalomsorgen.
At flere forvaringsinnsatte løslates fra høyrisikofengsler,
er Sulland kritisk til.
– Det er en helt uakseptabel vei inn i en ny tilværelse.
Dette skjer fordi domstolene mener at farevilkåret i loven ikke lenger er
oppfylt. Problemet er at man da ikke har fått lagt til rette for en løslatelse.
Digital fotlenke
For å bedre rehabiliteringen til de forvaringsdømte mener
Sannerud i Kriminalomsorgen at det er behov for hjemler for å ta i bruk
digitale virkemidler.
– Med digitale virkemidler, som elektronisk fotlenke, ville
vi kunne få bedre kontroll over vilkårene til forvaringsdømte som er ute på
permisjon. Dette vil også gi den forvaringsdømte større mulighet til å bli
prøveløslatt. På grunn av dagens ressurssituasjon er det i dag krevende for oss
å kontrollere vilkårene under permisjon og prøveløslatelse.
Ved bruk av fotlenke kunne flere bli innvilget permisjon,
noe som igjen vil føre til en raskere mulighet til å komme tilbake til
samfunnet, sa hun.
Soning på lavere sikkerhetsnivå
Berit Johnsen, forsker ved Kriminalomsorgens høgskole og
utdanningssenter, påpekte at tilbakeføring til samfunnet ikke bare handler om
permisjon, men også om nedtrapping til lavere sikkerhet.
– Det er for få plasser på lavere sikkerhetsnivå.
Forvaringsdømte trenger mer oppfølging enn øvrige innsatte. Derfor er det behov
for plasser på lavere sikkerhet med nok ressurser. Det er her problemet ligger
i dag. Årsaken til at innsatte ikke sitter i forvaringsanstalter er fordi vi
ikke får dem over på lavere sikkerhet.
Stinn brakke på forvaringsdebatt på Arendalsuka. Foran tidligere leder av justiskomiteen, Helge André Njåstad.Foto: Nina Schmidt
Sterk kritisk høringsuttalelse
Like etter sommeren innga Advokatforeningen etter forslag
fra lovutvalget for strafferett og straffeprosess en sterkt kritisk
høringsuttalelse til regjeringens utredning om samfunnsvern og omsorg, NOU
2025:2.
– Dagens system fungerer ikke, det legger ikke til rette for
den rehabilitering og det innholdet som forvaring var ment å skulle ha da det
ble innført i 2002. Hensikten var at forvaring skulle ha et annet innhold enn
vanlig soning, men nå sitter de forvaringsdømte ikke engang i egne forvaringsinstitusjoner,
og straffen er ikke særlig annerledes enn vanlig soning, sier Frode Sulland,
som sitter i lovutvalget.
Frode Sulland.Foto: Nina Schmidt
Da får man heller ikke den progresjonen som gir grunnlag for
at man kommer ut innen rimelig tid, påpeker han.
Snudd på hodet
Også praktiseringen av lovverket mener han er problematisk.
Sulland viser til at kriminalomsorgen i tiden før 2014 utviklet en praksis med
å innfortolke et krav til at det måtte være sikkerhetsmessig forsvarlig dersom
en innsatt skulle prøveløslates.
– Dette var i strid med loven, som sier at man skal prøveløslates
dersom det ikke er nærliggende fare for kriminalitet. Normen snudde altså hele bevisvurderingen
på hodet.
– Dette er et umulig begrep. Det er lite håndfast,
etterprøvbart og forutberegnelig. Det er veldig problematisk i mine øyne.
Terskelen for permisjoner og prøveløslatelse blir for høy og vi får alt for
mange sittende lenge på forvaring. Dette fører igjen til en ond sirkel hvor det
ikke finnes slike ressurser som var lovgivers forutsetning for å godta
tidsubestemt reaksjon.
Høyesterett kom gjennom tre dommer i 2014 til at denne
praksisen ikke var forenlig med loven. Likevel brukes fortsatt kravet om
sikkerhetsmessig forsvarlig ved vurdering av permisjon, ifølge Sulland.