Hva skjer egentlig på Advokatvakten? Advokatbladet fikk være flue på veggen da advokat Thorleif Bruland fikk inn en utenlands klient.
Klienten var fortvilet over å ikke ha fått lønn ved en av hovedstadens restauranter. Det var Arbeidstilsynet som hadde tipset om Advokatvakten. Det viste seg at Arbeidstilsynets hjelpesider heller ikke var nok til at advokaten fikk veiledet klienten godt nok. Bruland måtte ta imot klienten på sitt kontor mandagen etter.
Verken kvinnen eller hennes mann hadde fått lønn fra restauranten på fire måneder. De hadde mottatt et permitteringsvarsel, men ikke noe mer. Paret hadde allerede vært i kontakt med arbeidsgiver, som hadde avfeid dem med at det skulle komme penger. Men, pengene fikk de aldri.
- Det er veldig vanlig, særlig for utlendinger, at det ikke kommer lønn. Det beste du kan gjøre er å finne deg en ny jobb raskt, for selv om du klarer å få penger fra arbeidsgiver eller lønnsgarantifond, så tar det lang tid, sa Bruland og prøvde å veilede henne gjennom prosessen via Arbeidstilsynets nettside, og tekstene som ligger der og som kan veilede i prosessen med å få penger av arbeidsgiver eller lønnsgarantifond. Prosessen viste seg å være så komplisert, at Bruland ikke klarte å hjelpe henne på den halvtimen han hadde til rådighet.
- Det er en del brev du bør sende - i rett rekkefølge og med riktig ordlyd. Arbeidstilsynets nettsider er et godt verktøy, men jeg ser at lovverket rundt konkursvarsling og begjæring er svært komplisert, så jeg skal hjelpe deg med å få sendt disse brevene, sier Bruland.
Avhengig av internett
Klienten trengte også hjelp for å få penger av NAV, som hadde sagt at permitteringsvarselet de hadde fått, ikke var tilstrekkelig for å få utbetalt penger. - Permitteringsreglene er vanskelige, og de står ikke i lovverket. Det kan hende det er på grunn av karenstid at du ikke har fått utbetalt penger, sa Bruland og lovet å hjelpe henne med også dette.
- Ta med selvangivelsen din, for det kan hende du har krav på fri rettshjelp, sa Bruland.
- Dette er jo en sak som klienten i utgangspunktet burde klare selv. Vi burde hatt en brosjyre med standardbrevene i. Denne saken viser en del av dilemmaene ved Advokatvakten. Jeg bruker lang tid på å slå på datamaskinen, en datamaskin og printer i lokalet ville ha hjulpet med å slå opp raskt på nettsiden til Arbeidstilsynet og vi kunne fått skrevet ut relevante tekster. Her er det også en sak som viser at verden endrer seg hele tiden, og jeg skal svare på noe som ikke står i arbeidsmiljøloven. I denne typen saker er man helt avhengig av å ha tilgang til internett, sier Bruland etter at klienten har tatt visittkortet hans og gått ut av lokalet.
Ikke alltid like lett å hjelpe klienten når man bare har en halvtime til overs. Her har Thorleif Bruland nok en tørn på Advokatvakten i Oslo. - Jeg bruker lang tid på å slå på datamaskinen, en datamaskin og printer i lokalet ville ha hjulpet med å slå opp raskt på nettsiden til Arbeidstilsynet og vi kunne fått skrevet ut relevante tekster.