Elon Musk vil ikke lenger kjøpe Twitter, men trues nå med søksmål hvis han trekker seg.

Twitter truer Elon Musk med søksmål

Fredag kveld bekreftet Elon Musk at han har trukket seg fra oppkjøpsprosessen av Twitter. Selskapets styreleder, Bret Taylor, sier at Twitter kommer til å ta Elon Musk til retten for avtalebrudd dersom Tesla-gründeren trekker seg fra oppkjøpet.

I april inngikk Elon Musk og Twitter en intensjonsavtale om salg av selskapet til en verdi av 44 milliarder dollar. Nå, tre måneder senere, har Musks advokater sendt brev til Twitter om at Tesla-gründeren trekker seg fra kjøpet av plattformtjenesten. Det samme brevet ble også sendt til det amerikanske Finanstilsynet (SEC).

Dette kommer etter lang tids tvist mellom Elon Musk og selskapet. Blant annet har det vært uenighet om hvor stor mengde data fra Twitter som skal være solgt til bedriftskunder, samt hvor mange «spam»-kontoer som finnes på mikrobloggtjenesten.

Advokatene til Musk begrunner avgjørelsen med at Twitter har brutt med flere av vilkårene i kjøpsavtalen. Blant annet fremheves det det er gitt en rekke uriktige og villedende opplysninger som Musk handlet i tillit til på avtaletidspunktet. Det fremheves at Musk ikke har fått nok informasjon til å ta stilling til de ulike problemstillingene, og at han nå har rett å droppe oppkjøpet.

Twitter vil ta ut søksmål

Selv om partene har inntatt en avtaleklausul om én milliard dollar i kompensasjon for eventuelt kontraktbrudd, skriver Twitters styreleder, Bret Taylor, på Twitter at styret vil gå til søksmål for å få salget gjennomført.

-Twitter-styret er fast bestemt på å gjennomføre avtalen med Mr. Musk til den prisen og til de vilkårene som er avtalt, sier han på Twitter.

-Styret planlegger å ta rettslige skritt mot Mr. Musk for å gjennomføre avtalen og vi har god tro på å vinne frem i retten, heter det av meldingen.