Henrik A. Jensen mener legal tech kan deles i kategoriene ekstern og intern. Han ga råd om hvordan du finner frem i jungelen av IT-løsninger.

- Bedre å bruke steintavle og skrivemaskin enn et IT-system du ikke forstår

Torsdag ettermiddag ble TechTorget arrangert for andre gang. Sjekk hva advokater bør huske på når de skal kjøpe teknologi!

Publisert

Torsdag ettermiddag var et førtitalls utstillere og om lag tre hundre deltakere samlet på det digitale TechTorget - en bransjedag om teknologi for advokater. Over en digital plattform kunne deltakerne følge både foredrag og debatter, så vel som å bli kjent med et vell av ulike IT-løsninger.

- Det finnes tusenvis av firmaer som utvikler fantastiske legal tech-løsninger. Det viktige er å finne systemet som hjelper deres bedrifter, deres advokater og deres administrative personell med å forenkle hverdagen, sa Henrik A. Jensen, styreleder i Legalis.

Han var første foredragsholder på årets torg.

TechTorget 2021

Et førtitalls IT-løsninger som alle skal være egnet for det norske advokat-markedet ble presentert på det digitale torget.

Deltagerne kunne se videopresentasjoner av løsningene, chatte med representanter fra firmaene, og avtale møter.

I løpet av arrangementet ble det avholdt tre felles paneldebatter.

Deltagerne kunne også følge parallelle sesjoner der firmaer holdt foredrag om ulike tech-løsninger knyttet til sju områder:

Juridisk informasjon

Dokumentanalyse og AI

Dokumenthåndtering

Saksadministrasjon

Moderne regnskap

Compliance

Sikkerhet

Foredragene vil bli gjort tilgjengelige på techtorget.no.

- Det er mye bedre å bruke steintavle og skrivemaskin, om man mestrer det, fremfor å kjøpe verdens beste IT-system som man ikke forstår hvordan man skal bruke, sa Jensen.

- Det å finne informasjon er det advokater bruker mest tid på, også i sine egne systemer. Hvor finner de den saken fra fem år siden, eller fra i går. Innenfor søk og indeksering har det skjedd en stor utvikling, og i dagens systemer blir søketreffene bare bedre og mer relevante.

Han ønsket også å minne om det han kalte en banal ting:

- Når du finner informasjonen du leter etter, må den kunne leveres der du er. Om du sitter på toget og skal inn i lagmannsretten i Tønsberg, må du få opp informasjonen på nettbrettet eller mobilen din.

- Bruker man informasjonen riktig, blir man en bedre advokat. Det er viktig at IT-løsningene dere velger kan integreres med systemene dere har fra før.

Slik så det ut da man logget inn på TechTorgets digitale arrangement, hvor man blant annet kunne velge mellom å høre på foredrag eller delta på produktpresentasjoner.

Pris er viktig

Hva gjelder digitalisering til eksternt bruk, hadde Jensen ett klart råd.

- Kunden må være i fokus. Ikke glem at de fleste mennesker liker å snakke med andre mennesker. Kunden og klient er det viktigste. IT er kun et hjelpemiddel for å levere bedre, raskere og til en lavere pris.

Ved kjøp av digitale løsninger til internbruk, rådet han advokatene til å huske på følgende:

- Det mest sentrale er pris, kostnader og tilgjengelighet, og at kundene får informasjon på en enkel måte.

Først ut med advokattjenester på nett

Allerede i 1995 lagde Henrik A. Jensen landets første nettbaserte portal for advokattjenester under navnet Jussnett.

Det var en manuell nettside formet som en lovbok, hvor Jensen publiserte ulike rettskilder og teori i form av forelesningsnotater - til stor irritasjon for en rekke professorer .

- Den beste måten å møte morgendagens teknologi på, er å ta i bruk dagens teknologi. Vi ønsker å legge til rette slik at advokater kan ta i bruk nettopp dagens teknologi på en god måte, sa Advokatforeningens generalsekretær Merete Smith da hun åpnet torget.

Dette blant annet fordi det av notatene kom frem at professorene holdt de samme foredragene år etter år, inkludert de samme vitsene, ifølge Jensen.

- Jeg ble anmeldt av UiO, men vi fikk løst det på en god måte. Etter hvert ble Jussnett til Legalis. Målet var å vinne Norden i løpet av tre måneder, og verden i løpet av et år, men ingen ønsket å investere, mimret han.

- Derfor måtte jeg lage tjenesten selv. Jeg fikk støtte fra Innovasjon Norge og i 1999 lanserte jeg den første elektroniske løsningen for juridisk rådgivning. I dag har Legalis 30 ansatte.

Sliter med å finne ut hva leverandørene tilbyr

Hensikten med TechTorget er å gi advokater oversikt over ulike IT-løsninger, deres funksjonaliteter og kostnader.

Peter van Dam gjorde kort rede for status for advokaters bruk av teknologi i Norge.

- Vi har gjennomført en brukerundersøkelse som bekreftet det vi trodde. De fleste synes det finnes veldig mange forskjellige løsninger, og at det er vanskelig å vite hva de ulike leverandørene egentlig tilbyr. Det igjen gjør at mange sliter med å velge, sa Peter van Dam, sjef for digitalisering i Simonsen Vogt Wiig og initiativtaker bak TechTorget sammen med Advokatforeningen og Erik Ødegaard, tidligere administrerende direktør i Føyen Torkildsen.

Fremdeles er det prosessene rundt dokumenthåndtering og saksadministrasjon som de fleste advokater vil ha ordnet på en bedre måte, ifølge van Dam. Microsoft står sentralt her, og stadig flere leverandører baserer seg på Microsoft-teknologi, sa han, og påpekte at de færreste trenger å frykte at de ikke forstår teknologien før de begynner å bruke den.

- Det er ikke bare vanlige applikasjoner du finner på TechTorget. Vi har også maskinlæring og kunstig intelligens. Det er skremmende for noen, men nå er det så mange verktøy som har dette innebygget slik at man ikke trenger å forstå teknologien for å ta den i bruk, beroliget han.

Alle foredrag, debatter og produktpresentasjoner er tilgjengelig på TechTorgets nettsider.

Dette er noen av hovedfunnene av brukerundersøkelsen gjennomført i forkant av TechTorget.
Powered by Labrador CMS